۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مردم سالاری بررسی می کند

جزئيات حمله تروريستی به شاهچراغ(ع)

متاسفانه بعد از گذشت نزديک به يک سال از حادثه تروريستي شاهچراغ، شامگاه يکشنبه و همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر دوباره يک تروريست عضو گروهک داعش از درب باب المهدي با شليک به مردم به محوطه حرم علي بن موسي شاه چراغ(ع) وارد مي‌شود و اقدام به عمليات تروريستي مي‌کند.
جزئيات حمله تروريستی به شاهچراغ(ع)
گروه سياسي: متاسفانه بعد از گذشت نزديک به يک سال از حادثه تروريستي شاهچراغ، شامگاه يکشنبه و همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر دوباره يک تروريست عضو گروهک داعش از درب باب المهدي با شليک به مردم به محوطه حرم علي بن موسي شاه چراغ(ع) وارد مي‌شود و اقدام به عمليات تروريستي مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بنا بر اعلام رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز، در اين حادثه تروريستي از 9 مجروح حادثه، 5 نفر به بيمارستان نمازي، يک نفر به بيمارستان شهيد رجايي و 3 نفر به بيمارستان مسلمين منتقل شدند؛ يکي از مصدومان در حين انتقال به بيمارستان، شهيد شد و از 2 مصدوم منتقل شده، يک نفر که دچار شوک قلبي شده بود، بهبود يافت و ساعتي بعد مرخص شد. سومين مصدوم منتقل شده به بيمارستان تحت عمل جراحي قرار گرفت و اکنون وضعيت پايداري دارد.
محمد‌هادي ايمانيه استاندار فارس گفت که تروريست دستگيرشدة واقعة شاهچراغ(ع) در اين عمليات تروريستي يک سلاح کلاشنيکف تاشو با 8 تيغه خشاب و 240 تير جنگي به‌همراه داشت که البته با ورود نيروهاي  حفاظتي و مردمي براي دستگيري، فقط 11 تير از آنها را توانست شليک کند.
همچنين حجت الاسلام موسوي رئيس کل دادگستري فارس اظهار داشت: در پي تلاش‌هاي سربازان گمنام امام زمان (عج) تاکنون 8 نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروريستي شب گذشته حرم شاهچراغ(ع) دستگير شده‌اند. تمامي افراد بازداشتي از اتباع خارجي هستند.
وي در رابطه هويت تروريست اصلي که شب گذشته در صحن حرم دستگير شده بود، بيان کرد: اين فرد در تحقيقات اوليه خود را رحمت الله نوروزف معرفي کرده و تبعه تاجيکستان است. خانه امن تروريست‌ها نيز کشف شده است. پس از آن در اولين دقايق اين حمله تروريستي، مسئولان امنيتي، انتظامي و درماني بلافاصله در محل حاضر شده و بررسي ابعاد آن پرداختند و توانستند يکي از عوامل اين حادثه تروريستي را دستگير کنند.
دقايقي بعد از اين حادثه، ابراهيم رئيسي در تماس‌هاي تلفني با وزير کشور و استاندار فارس بر بکارگيري همه امکانات درماني براي مداواي مجروحان و همچنين شناسايي و تعقيب همه عوامل اين جنايت تأکيد کرد.
در ادامه نيز، رئيس جمهور در پيامي ضمن تسليت اين حادثه هولناک به خانواده شهدا، مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران، از خداوند متعال براي مجروحان شفاي عاجل مسالت کرد. رئيسي در اين پيام تسليت، از وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌هاي مسئول اطلاعاتي، امنيتي و انتظامي و قضايي خواست با سرعت و دقت، دست‌هاي آشکار و پنهان اين جنايت شقاوت‌آميز را شناسايي و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنايات ننگين خود برسند. «احمد وحيدي» هم از ديگر مسئولاني بود که شامگاه يکشنبه در تماس تلفني با استاندار فارس، ضمن دريافت آخرين جزييات از عمليات تروريستي در حرم شاهچراغ در شيراز، دستور فوري جهت بررسي فوري ابعاد اين حادثه تروريستي را صادر و به ايمانيه ابلاغ کرد.
رئيس شوراي امنيت کشور در اين تماس تلفني، به استاندار فارس تاکيد کرد که در هماهنگي با ساير دستگاه‌هاي ذيربط، تدابير لازم براي حفظ آرامش اجتماعي و همچنين پيگرد عوامل عمليات تروريستي انجام شده در عصر يکشنبه بعمل آورند.
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي رئيس دستگاه قضا نيز صبح روز دوشنبه در نشست شوراي عالي قوه قضائيه ضمن محکوم کردن حادثه تروريستي در حرم مطهر احمد بن موسي(ع) در شيراز و تسليت به خانواده شهيد اين حادثه و آرزوي بهبودي و شفاي عاجل براي مجروحان، اظهار کرد: به مقامات قضايي در استان فارس دستور مؤکد شده که با کمک نيروهاي نظامي و امنيتي و انتظامي به طور کامل امنيت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند.
وي افزود: همچنين تاکيد شد که همه تلاش خود را به کارگيرند تا علاوه بر مباشر اين اقدام جنايتکارانه که دستگير شده، تمامي عناصر و عوامل دخيل در اين حادثه تروريستي اعم از معاونان و مسببان و کساني که به تروريست جاني مخفيگاه و سلاح و آموزش دادند را شناسايي و دستگير کنند و پس از تکميل دقيق و سريع پرونده آن‌ها و ارسال به دادگاه نيز، در محکمه منطبق با قانون و با فوريت، مجازات شايسته براي اين افراد درنظر گرفته شود. همچنين شب گذشته حجت‌الاسلام موحدي آزاد دادستان کل کشور در پيامي ضمن تسليت به خانواده شهيد اين حمله تروريستي، خطاب به دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان فارس، دستور رسيدگي ويژه به پرونده و برخورد قاطع با عامل يا عاملان اين جنايت را صادر کرد. وي طي شدن روند قضايي در دادسرا و دادگاه و مجازات سريع عامل يا عاملان اين حمله ناجوانمردانه را التيامي بر زخم مجروحان حادثه و خانواده شهيد اين حادثه دانست و تأکيد کرد مجازات و برخورد قاطع با جنايتکاران، بايد سخت و عبرت‌آموز باشد.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس نيز صبح روز دوشنبه در آغاز جلسه علني مجلس ضمن محکوم کردن حمله تروريستي به حرم شاهچراغ که منجر به شهادت يکي از خادمان و جراحت تعدادي از هموطنان شد، براي شهيد حادثه رضوان الهي و تسليت و براي مجروحان آرزوي سلامت کرد. وي ادامه داد: ناامن سازي کشور و برهم زدن آرامش و مختل کردن زندگي روزمره مردم پروژه هميشگي دشمنان ايران است که در هفته‌هاي اخير شدت يافته و با هوشمندي نيروهاي امنيتي خنثي شده است. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مجمع نمايندگان استان فارس نيز در بيانيه‌اي خواستار برخورد قاطعانه مسئولان ذيربط با مسببين اقدام غيرانساني حمله تروريستي به حرم شاهچراغ شدند؛ آنان در بيانيه خود تاکيد کردند: ديگر بار حريم امن سومين حرم اهل بيت عصمت و طهارت بارگاه منور حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شيراز، شاهد اقدام تروريستي و جنايتکارانه ناشي از افکار پليد ناايمن سازي مکان‌هاي مقدس بود. مجمع نمايندگان استان فارس، ضمن محکوميت اين اقدام مذبوحانه و طلب شفاي عاجل براي مجروحين، به روح خادم شهيد عروج‌يافته درود مي‌فرستد و برخورد قاطعانه مسئولان ذيربط با مسببين اين اقدام غيرانساني را از مسئولان مربوطه انتظار دارد. ابوالفضل عموئي سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس از بررسي حمله تروريستي به حرم شاهچراغ شيراز در اين کميسيون خبر داد و گفت: با توجه به ابعاد اين حادثه از دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي ذيربط نيز دعوت شده تا در کميسيون امنيت ملي حاضر شوند و درخصوص آخرين وضعيت و اقدامات انجام شده، گزارش دهند.
محمد مخبر معاون اول رئيس جمهور در گفت‌وگو تلفني با استاندار فارس، آخرين وضعيت حادثه تروريستي حرم شاهچراغ (ع) را جويا شد. وي ضمن تسليت به خانواده داغديده، وضعيت سلامت و درمان مجروحان و مصدومان را پيگيري و بر بررسي همه جانبه ابعاد حادثه تاکيد کرد. وي همچنين بر ضرورت پيشگيري از تکرار وقوع اينگونه حوادث و ايجاد آرامش رواني در ميان مردم تاکيد کرد.
ايمانيه استاندار فارس نيز ضمن ارائه گزارشي از نحوه وقوع حادثه و وضعيت مجروحان، مصدومان و خانواده‌هاي آنها افزود: هم اينک فضاي شهر داراي آرامش و اوضاع تحت کنترل است.
احمد وحيدي، وزير کشور صبح روز دوشنبه که به منظور بررسي ابعاد حادثه تروريستي حرم مطهر شاهچراغ (ع) عازم شيراز شده بود، اعلام کرد: سال گذشته نيز شاهد همين اتفاق در حرم مطهر بوديم که گروهي از عزيزان شهيد شدند و تمام مجامع بين المللي و کشورهاي مدعي حقوق بشر سکوت کردند و همين سکوت و حمايت‌هاي آنها مروج اينگونه اعمال تروريستي است. وحيدي، عکس العمل نيروهاي حفاظتي و امنيتي حرم مطهر در ابتداي وقوع حادثه تروريستي را به موقع توصيف کرد و افزود: هم اينک نيز کار در کنترل نيروهاي امنيتي، نظامي و انتظامي است و بر اوضاع مسلط هستند.
وزير کشور افزود: اين جريان تروريستي به نام داعش يا هر گروه ديگري در چارچوب ساماندهي و هدايت شبکه غربي عمل مي‌کنند و همانگونه که در حادثه سال گذشته ضربه سختي خوردند در اين حادثه نيز دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آنها را مجازات خواهند کرد.
وي، ضمن تسليت اين حادثه تلخ و تروريستي به همه هموطنان به ويژه مردم شيراز و خانواده شهيد اين حادثه ادامه داد: فرد تروريست هدايت شده از آن سوي مرزها در قالب يک شبکه اداره و هدايت شده و به قصد عمل تروريستي در حرم مطهر وارد صحنه مي‌شود و اقدام به تيراندازي مي‌کند که در اين حادثه يک نفر شهيد و تعدادي مجروح و مصدوم مي‌شوند که حال يکي از مجروحان نيز چندان مساعد نيست. وي ادامه داد: بر اساس گزارش توليت شاهچراغ (ع) زائران پس از حادثه سال گذشته سه برابر شده‌اند که اين نشان مي‌دهد که آنها هدف‌هاي کوري دارند که قطعا به آن دست نخواهند يافت و دستگاه‌هاي امنيتي به شدت با آنها و کساني که پشتيباني مي کنند بخورد خواهند کرد و انتقام سختي را از آنها خواهند گرفت.
همچنين حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: عمليات تروريستي در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به شدت محکوم است. عاقبت دردناکي در انتظار عاملين، آمرين و پشتيبانان اين جنايت خواهد بود. سفارت روسيه در ايران نيز در بيانيه‌اي حادثه تروريستي شاهچراغ را محکوم کرد.
در اين بيانيه آمده است: مصيبت وارده در ارتباط با اقدام تروريستي در حرم شاهچراخ(ع) شيراز را به رهبري و ملت ايران صميمانه تسليت مي‌گوييم. طرف روسي قاطعانه اين حادثه را محکوم کرده و عميقا با خانواده‌هاي قربانيان و آسيب ديدگان ابراز همدردي مي‌نمايد. اميدواريم که عاملان اين اقدام تروريستي پيدا شده و آنطور که بايد مجازات شوند.
بر آمادگي خود براي افزايش بيشتر همکاري‌ها با شرکاي ايراني در مبارزه با تروريسم تاکيد مي‌کنيم. علي لاريجاني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پي وقوع حادثه تروريستي در حرم مقدس شاه‌چراغ(ع) در پيام تسليتي آورده است: حادثه تأسف‌بار تروريستي در حرم مقدس شاه‌چراغ که به شهادت و جراحت بعضي از هم‌وطنان عزيز منجر گرديد، به محضر ولي‌الله اعظم (ع) و رهبر معظم و ملت شريف بخصوص مردم گرامي شيراز تسليت عرض مي‌کنم. خداوند شر گروهک‌هاي جنايتکار را از ساحت آرامش‌بخش تفکر اسلامي و زندگي مسلمانان کوتاه گرداند. سردار رسول سنايي راد معاون سياسي دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا نيز در تحليل اين اتفاق اظهار داشت: آنچه مسلم است اصل اين اقدام تروريستي است و دليل آن نيز اين است که دقيقاً مشابه تروري است که سال گذشته در همين حرم مطهر رخ داده بود و گروه تروريستي داعش مسئوليت آن را بر عهده گرفته بود. آن بار نيز حتي اگر داعش مسئوليت آن را به عهده نمي‌گرفت نوع اقدام نشان مي‌داد که اين حرکت يک حرکت تروريستي است.
وي ادامه داد: از قبل نيز همزمان با اعدام عوامل تروريستي قبلي، داعش اعلام کرده بود که انتقام آنها را خواهد گرفت. اين اقدام بعد از تهديد داعش صورت گرفت لذا در ماهيت تروريستي بودن آن هيچ ترديدي وجود ندارد ضمن آنکه با توجه به مکاني که اين حادثه رخ داد، آنها تصورشان اين بود که با استفاده از شرايطي که براي زيارت زائران در حرم شاه چراغ فراهم است با سهولت و هزينه بسيار کم دست به چنين جنايتي زده و به اهداف پليد خود برسند.
سنايي راد با اشاره به زمان انتخاب شده براي اين اقدام تروريستي گفت: هنگام اذان که ورودي‌ها به حرم مطهر شلوغ تر است تعجيل و ضرورت ورود سريع‌تر نمازگزاران و زائران به حرم، موجب مي‌شود حساسيت نسبت به ترددها متفاوت با ديگر زمان‌ها باشد. انتخاب اين ساعت براي اقدام تروريستي مشخص مي‌کند که طراحي حساب شده بوده و تصور آنها اين بوده که نقطه ضعف امنيتي وجود دارد که از آن استفاده مي‌کنند و بعد از اذان، نماز برگزار مي‌شود که اگر موفق مي‌شد در زمان برگزاري نماز از حلقه دوم عبور مي‌کرد و به صفوف نمازگزاران مي‌رسيد مسلماً مي‌توانست تلفات بيشتري بگيرد.
وي با بيان اينکه ميزان مهمات در اختيار فرد تروريست در حرم مطهر شاه چراغ نشان مي‌دهد او عنصر اِنغِماسي است، افزود: عنصر اِنغِماسي صرفاً انتحاري نيست بلکه يک فرد ورزيده و توانمند است که براي کشتن و گرفتن تلفات به محل اعزام مي‌شود.
به همين دليل ميزان مهماتي که در اختيار دارد نشان مي‌دهد او فردي آموزش ديده است که معمولاً در گروه‌هاي تکفيري بيشتر به کار گرفته مي‌شود. آنچه در زاهدان هم اتفاق افتاد شبيه ماجراي شاه چراغ بود و چهار نفري که به کلانتري هجوم بردند يک عمليات انتظاري را انجام دادند و تصور آن‌ها اين بود که افراد ديگري به آن‌ها ملحق خواهد شد، به همين دليل مهمات کافي در اختيار داشتند و نحوه استفاده از مهمات را به شکلي تنظيم کرده بودند که بتوانند زمان را افزايش و فرصت را براي الحاق ديگران فراهم کنند که خوشبختانه با برخورد قاطع نيروهاي امنيتي و انتظامي آن ماجرا هم آن‌گونه که تصور مي‌کردند پيش نرفت و تروريست‌ها به درک واصل شدند.
سردار سنايي راد درباره عملکرد خوب نيروهاي امنيتي و انتظامي نسبت به حادثه آبان ماه سال گذشته و جلوگيري از ورود تروريست به صحن اصلي حرم مطهر شلوغ، گفت: فرد تروريست قبل از ورود به حرم شروع به شليک کردن کرد تا در بين افراد حاضر در آن محيط وحشت ايجاد کند.
اصرار او بر شليک به کيوسک نگهباني به خاطر اين بود که بتواند از آن مانع امنيتي عبور کند اما با هوشياري و اقدام به موقع نيروهاي امنيتي و حاضرين در محل مجروح و سپس دستگير شد.
وي ادامه داد: اين مهم نشان مي‌دهد که آمادگي به ميزان قابل قبولي وجود داشته است، در غير اين صورت اگر با اين ميزان مهمات مي‌توانست به صحن‌هاي اصلي که جمعيت نمازگزار و زائران در آنجا حضور داشتند مي‌رسيد مسلماً مي‌توانست فاجعه بزرگ‌تري را رقم بزند و اين نشان مي‌دهد اشراف حفاظتي نسبي وجود داشته و به همين دليل در همان ورودي تروريست مورد اصابت قرار گرفت و اسارت فرد مسلح نيز ارزش به مراتب بالاتري از هلاکت او داشت زيرا اعتراف‌هاي اين تروريست مي‌تواند به کشف سرنخ‌هايي منجر شود و اين ذهنيت احمقانه‌اي که عناصر ضد انقلاب و جاده صاف کن داعش در فضاي مجازي به نظام منتسب مي‌کنند ديگر موضوعيت ندارد و اين دستگيري خنثي کننده اين خط القا و تبليغي ضد انقلاب و همکار داعش بود. پس بايد نمره قابل قبولي را به نيروهاي مدافع داد که از رسيدن فرد تروريست به صحن اصلي حرم مطهر جلوگيري کرده و هم او را زنده دستگير کردند که دستگيري فرد تروريست ارزش امنيتي قابل توجهي دارد.
کما اينکه در همين هفته‌هاي اخير ما شاهد تلاش براي نا امن سازي و در هم شکستن هيمنه امنيتي و اقتدار دفاعي نظام جمهوري اسلامي ايران هستيم؛ به عنوان مثال تيراندازي به نيروهاي راهور و شليک شوتي‌ها به نيروهاي پليس انتظامي و گيت‌هاي ايست و بازرسي اينها نشان مي‌دهد که يک هماهنگي احمقانه ميان آنها وجود دارد. وي ادامه داد: قبل از اين هم ما همزمان با اغتشاشات سال گذشته شاهد بوديم که در اقليم کردستان عراق منطقه‌اي را براي ارتباط گيري عناصر تجزيه طلب کردي و هماهنگي با ساير گروهک‌هاي ضد انقلاب اختصاص داده بودند و با حضور عناصري از سرويس‌هاي جاسوسي و امنيتي فرا منطقه‌اي اميد به اين بسته بودند که بتوانند يک ائتلاف تاکتيکي صورت دهند و با تهديد به کشته گيري و کشته سازي نيروهاي مدافع را مرعوب کنند و يک بستري براي عناصر آشوب طلب فراهم کنند. با توجه به همزماني اين اقدام با فراخوان‌ها به نظر مي‌رسد که اين تصور در جريان ضد انقلاب و برانداز پديد آمده که اين اقدامات مي‌تواند به سرعت و سهولت براي بازگشت به اغتشاشات به آن‌ها کمک کند.
در عين حال نوري قزلجه نماينده مجلس و عضو فراکسيون اقليت مجلس مي‌گويد در کل نبايد اين اتفاق رخ دهد و پيش بيني‌هاي لازم امنيتي بايد روي اين موضوعات صورت بگيرد. شايد خيلي از اين عمليات‌ها در نطفه خفه مي‌شود و ما اصلا خبردار نمي‌شويم و منکر آن نيستيم. در اين راستا از نيروهاي امنيتي متشکر هستيم؛ اما دو حادثه در يک نقطه با فاصله زماني کم جاي توجه دارد و بايد بررسي‌هاي لازم صورت گيرد.
وي در ادامه درباره نقش مهاجرين افغانستاني در اين حوادث اشاره کرد: من در اين خصوص اطلاعاتي ندارم که مليت يا افراد خاصي را به اين موضوع متهم کنيم.
آنچه مراجع قضايي اعلام کنند مطرح است. اما قطعا ميليون‌ها مهاجر از نظر اقتصادي و امنيتي و سياسي براي هر کشوري آسيب‌رسان هستند. براي کشور ما هم قطعا آسيب‌هايي را دارد و بايد ملاحظات لازم در مورد آن صورت بگيرد.
نوري قزلجه گفت: بايد روي موضوع مهاجرين افغانستاني بحث شود، اين موضوع چهل سال است که حل نشده و با يک جمله نيز پاسخ آن به دست نمي‌آيد. گفتني است حرم شاهچراغ(ع) روز چهارشنبه چهارم آبان سال 1401 نيز مورد حمله تروريستي داعش قرار گرفت که در نتيجه آن 13 نفر به شهادت رسيدند و بيش از 20 نفر زخمي شدند. عاملان اين اقدام تروريستي ماه گذشته اعدام شدند. شامگاه يکشنبه نيز، حرم مطهر حضرت احمد ابن موسي (شاهچراغ) عليه‌السلام، بار ديگر در طول يک سال گذشته، مورد حمله تروريستي نيروهاي تکفيري قرار گرفت.
روزنامه مردمسالاري در روزهاي آينده درباره تبعات و چرايي اتفاق رخ داده بطور تفصيل مطالبي را منتشر خواهد کرد.
کد مطلب: 200995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *