۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
دست‌انداز آمريکايی و اروپايی در بازار ارز

ورق دلار برگشت

قيمت‌ها در بازار ارز وطلا پس از دريافت سيگنال‌هاي سياسي روند خود را تغيير دادند و افزايشي شدند.چند وقتي بود که قيمت‌ها در بازار ارز ثابت مانده بودند و به کف قيمتي خود رسيده بودند.
ورق دلار برگشت
گروه اقتصادي – محمدرضا حقي: قيمت‌ها در بازار ارز وطلا پس از دريافت سيگنال‌هاي سياسي روند خود را تغيير دادند و افزايشي شدند. چند وقتي بود که قيمت‌ها در بازار ارز ثابت مانده بودند و به کف قيمتي خود رسيده بودند. کارشناسان بازار قيمت‌هاي 49 هزار و 400 تومان را کف قيمتي دلار عنوان مي‌کردند و معتقد بودند که اگر قيمت‌ها از اين قيمت پايين‌تر تثبيت شود مي‌توان انتظار داشت که قيمت هر دلار آمريکا تا مرز 47 هزار تومان هم پايين تر برود.به گزارش مردم‌سالاري، قيمت‌ها در بازار ارز وطلا علاوه بر پيروي از نمودارهاي تکنيکال، نيم نگاهي هم به اخبار سياسي داخلي و خارجي دارند. هم‌زمان با نزديک‌ شدن به تاريخ 18 اکتبر (26 مهر)، اهميت اخبار و اظهار‌نظرهاي رسمي‌افزايش مي‌يابد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بازار ارز با نگاه دقيق‌تر و موشکافانه‌تري اخبار منتشر شده را بررسي مي‌کند تا شايد بتواند زودتر نتيجه اقدامات تا تاريخ مذکور را پيش‌بيني کند.بيانيه اخير جوزپ بورل و ممانعت آمريکا در پرداخت پول نقد به عراق حکايت از دست‌اندازي جديد آمريکا و اروپا در بازار ارز دارد.بورل در بيانيه‌اي نوشته است که آلمان، بريتانيا و فرانسه يادآور شده‌اند که نگراني‌هايشان درباره پايبند نبودن ايران به برجام را ثبت کرده و مسئله را به کميسيون مشترک برجام ارجاع داده‌اند. بر اساس اين گزارش، روز پنجشنبه قيمت دلار افزايش يافت با اين وجود حدود سه هفته است که دلار در همين محدوده‌هاي قيمتي نوسان مي‌کند و بازدهي قابل اعتنايي کسب نکرده است. اقدامات و اتفاقات ايالات متحده هم در پايان هفته قبل از چشم بازار ارز دور نماند، پس از برکناري کوين مک‌کارتي رئيسِ (جمهوري‌خواه) مجلس نمايندگان، ترامپ به  فاکس نيوز اعلام کرده که حاضر به پذيرش رياست مجلس نمايندگان براي دوره يک‌تا سه ماهه است تا اجماع در ميان جمهوري‌خواهان شکل بگيرد. قيمت دلار نيمه کانال 49 هزار توماني را رد کرده و اگر بالاي آن تصويب شود انتظارات کاهشي ارز کمتر شده و هر وقت بالاي محدوده 50 هزار تومان تثبيت شد انتظارات افزايشي تقويت مي‌شود.بررسي حباب درهم که روند نزولي گرفته نشان مي‌دهد چپ بازارساز براي کنترل بازار ارز پر است و باتوجه به افزايش حباب سکه امامي، ريسک‌ها براي خريد دلار و طلا بالاست.از نظر تکنيکالي طلاي آب شده روي حمايت مهمي‌است ولي خريد سکه پرريسک‌تر است که بايد ديد دلار مي‌تواند با افزايش خود ريسک ناشي از کاهش ارزش اونس طلا در بازار را سکه خنثي کند يا خير؟
آزادسازي1.7 ميليارد دلار از منابع ارزي‌ ايران در لوکزامبورگ
با صدور راي ديوان عالي کشور لوکزامبورگ، موانع قضايي جهت دسترسي به معادل يک ميليارد و 700 ميليون دلار از دارايي‌هاي ارزي بانک مرکزي ايران در اين کشور برطرف شد.
بانک مرکزي جمهوري اسلامي ‌ايران اعلام کرد که اموال و دارايي ارزي اين بانک نزد موسسه کليراستريم لوکزامبورگ در سال 2020 با شکايت برخي اتباع آمريکايي توقيف شده بود که با اعتراض و پيگيري‌‌هاي حقوقي کشورمان در نهايت، طي چند روز گذشته (ششم مهر 1402 ) ديوان عالي کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلايل بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران را مورد پذيرش قرار داد و راي قبلي دادگاه اين کشور را نقض کرد.
گفتني است؛ با اقدامات و پيگيري‌هاي حقوقي بانک مرکزي در مقطع کنوني، موانع قضايي جهت دسترسي به دارايي‌هاي ارزي اين بانک در کشور اروپايي لوکزامبورگ به ارزش 1.7 ميليارد دلار برطرف شده و اين منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزي ايران قرار گرفته است.
سکه 28 ميليون تومان شد
روز شنبه قيمت هر قطعه سکه بهار آزادي طرح جديد در بازار تهران، 28 ميليون تومان معامله شد که در مقايسه با روز کاري قبلي (پنجشنبه، 13 مهر) 630 هزار تومان افزايش داشت.بر اساس نرخ اعلامي‌اتحاديه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران هر قطعه سکه بهار آزادي طرح قديم با 400 هزار تومان افزايش قيمت، در مقايسه با روز کاري قبلي 25 ميليون تومان داد و ستد شد.قيمت نيم‌سکه نيز روز شنبه با 200 هزار تومان افزايش در مقايسه با روز قبل، 15 ميليون و 150 هزار تومان معامله شد. ربع سکه با 200 هزار تومان افزايش قيمت، 10 ميليون و 150 هزار تومان و سکه گرمي‌نيز با 100 هزار تومان افزايش قيمت با نرخ پنج‌ ميليون و 900 هزار تومان داد و ستد شد.  ديروزقيمت هر گرم طلاي 18 عيار در بازار طلاي تهران 2 ميليون و 294 هزار و 700 تومان اعلام شد.بهاي هر اُنس طلا نيز در روز شنبه در بازارهاي جهاني يک‌هزار و 834 دلار بود.
کد مطلب: 204183
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *