۰
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم ‌سالاری» تکرار حوادث تروريستی را بررسی می کند

انتقام سخت از داعش؛ با وسعت و فوريت

اين براي چهارمين بار است که مردم بي دفاع کشورمان مورد هجوم عناصر عضو گروهک داعش خراسان بزرگ قرار مي‌گيرد.
انتقام سخت از داعش؛ با وسعت و فوريت
گروه سياسي- عرفان حسن پور: اين براي چهارمين بار است که مردم بي دفاع کشورمان مورد هجوم عناصر عضو گروهک داعش خراسان بزرگ قرار مي‌گيرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همان زمان که سردار شهيد سليماني طي مراسمي‌در مرکز همايش‌هاي سوره نويد نابودي داعش را داد، کارشناسان نظامي‌و امنيتي هشدار دادند که اعضاي اين گروهک به کشورهاي خود بخصوص همسايگان شرقي ايران بازخواهند گشت و در بخشي از مرزهاي تاجيکستان و افغانستان که داراي دشت‌هاي پهناور و زيبايي است، اقدام به اسکان و آموزش نيروهاي خود خواهند کرد و داعش خوراسان را پايه گذاري و قدرت خواهند بخشيد.
همين موضوع باعث شد که براي اولين بار 17 خردادماه سال 96 و همزمان با حمله تروريستي به مجلس و حرم امام خميني را اعضاي گروهک تروريستي داعش طرح ريزي و اجرا کردند.
 اما هيچ يک از مقامات عالي کشور اين موضوع را جدي نگرفتند و حتي بطور ضمني و نه رسمي حکومت طالبان را در افغانستان به رسميت شناختند و سفارت اين کشور را به اين امارت اسلامي تحويل دادند.
هرچه احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود فقيد فرياد زد که با من باشيد تا بتوانم دوباره امنيت را به اين کشور يحران زده بازگردانم، هيچ کدام از مقامات ايراني گوششان به اين حرف‌ها بدهکار نبود و نشنيدند و حتي مسعود در شعري از مولانا به کنايه به مقامات دولت ايران نوشت: نگفتمت مرو آن جا که آشنات منم، در اين سراب فنا چشمه حيات منم...
بعد از آن در فروردين ماه سال گذشته عبداللطيف مرادي، با مليت افغانستاني، 21 ساله و ازبک‌تبار که به صورت غيرقانوني از پاکستان وارد ايران و ساکن مشهد شده بود با چاقو در صحن حرم امام هشتم شيعيان(ع) به سه روحاني حمله و دو نفر از آنها را شهيد مي‌کند. پس از آن در مهرماه سال گذشته نيز حامد بدخشان از اتباع کشورهاي شرقي ايران به حرم شاهچراغ(ع) باسلاح گرم هجوم مي‌برد و بيش از 13 نفر از مهمانان علي بن موسي(ع) را شهيد مي‌کند. وي سپس به دار آويخته مي‌شود. دولت سيزدهم براي اينکه کم کاري‌هاي خود را بپوشاند، اين اتفاق را که همزمان با حوادث بعد از فوت مرحوم مهسا اميني بود، به آن ربط مي‌دهد و آنرا برگردن کساني مي‌گذارد که باعث شدند نيروهاي امنيتي بجاي تامين امنيت کشور مشغول کنترل اغتشاشات شوند.
اما در مرداد ماه گذشته اتفاق تلخ ديگري رخ داد و يکي ديگر از اتباع کشورهاي شرقي ايران به بهانه انتقام خون حامد بدخشان به حريم شاهچراغ (ع) وارد شد و با شليک چند گلوله دو نفر را شهيد و چند نفر ديگر را مجروح کرد.
در اين حادثه که يک تروريست تکفيري به نام «رحمت الله نوروزف» تبعه تاجيکستان عامل اصلي آن بود، خانه امن تروريست‌ها کشف و هشت نفر از عناصر مظنون مرتبط با اين حادثه دستگير مي‌شوند که همه افراد بازداشت شده از اتباع خارجي هستند. وي از اعضاي داعش خوراسان است.
پس از آن در خبري شوکه کننده داريوش مهرجويي کارگردان نامدار ايراني و همسرش در خانه ويلايي خود توسط سه تبعه افغاني مصلح مي شوند و بدنهاي آنها تکه تکه شده در برابرچشمان دخترشان به دليل اختلافات مالي قرار مي‌گيرد.
اما مهمترين اتفاق روز چهارشنبه گذشته رخ داد و دو عامل انتحاري خود را در مسير مراسم بزرگداشت سردار سليماني در ميان مردم بي دفاع منفجر کردند و بزرگترين حادثه تروريستي بعد از انقلاب اسلامي را با حدود 90 کشته و صدها زخمي رقم زدند.
دولت اسلامي شام و عراق (داعش) در بيانه اي رسمي اعلام کرد: «در بخشي از غزوه «و هر کجا يافتيد بکشيد». بيش از 300 نفر از شيعيان مشرک در 2 عمليات انتحاري در ايران کشته و زخمي شدند. ديروز دو برادر «عمر الموحد» و «سيف الله مجاهد» به سوي تجمع بزرگ شيعيان مشرک در کنار مزار رهبر کشته شده خود «قاسم سليماني» در شهر کرمان در جنوب ايران رفته و کمربندهاي انفجاري خود را در ميان جمعيت منفجر کردند که بيش از 300 نفر را کشت و يا زخمي کرد.»
چند نکته اساسي از اين اتفاق
ولي در باب حوادث فوق چند نکته مهم قابل تامل است. در گذشته به مهاجرين و اتباع غيرمجاز در ايران به عنوان يک مسئله جزيي نگريسته مي‌شد و هيچگاه آن را در حد و قواره چالش و تهديد به حساب نمي‌آوردند. برعکس هجوم بي رويه مهاجران و اتباع خارجي در طي پنج سال گذشته بخصوص پس از سلطه کامل طالبان بر افغانستان نه تنها اين پديده را به يک چالش بلکه از نگاه متخصصين حوزه مهاجرت به يک ابرچالش تبديل کرده است. اينکه در لايحه برنامه توسعه آينده کشور تاسيس سازمان ملي مهاجرت مصوب شده اما هنوز در پيچ و خم مراحل اداري رفت و برگشت دارد خود جاي تاسف و تامل فراوان است.
امروز بايد پرسيد که چرا مجلس انقلابي همچنان به دنبال اين است که بجاي تصويب و در الويت قراردادن موضوعات مهم کشوري در چند ماه گذشته انرژي و هزينه کشور را صرف مسايل کم اهميتي مانند طرح صيانت از فضاي مجازي و يا تصويب مخفيانه قانون عفاف و حجاب کرده است.
همان زمان کارشناسان هشدار مي‌دادند که تاخير در ساماندهي مسايل کشور تبديل به چالش‌هاي بزرگي خواهد شد که مسئوليت عواقب آن برعهده مجلس خواهد بود.
باور کنيد و براي چندمين بار مي‌گويم و فرياد مي‌زنيم يکي از اولويت‌هاي اصلي کشور دقيقا ساماندهي مهاجران است.
هرگز نگفته ايم که به سرعت تمامي آنها را از ايران اخراج کنيد، بلکه همواره تاکيد مي‌کنيم که ساماندهي ورود اين اتباع به ايران مورد نظر است. بله بعد از جنگ تحميلي کشور احتياج به نيروي کار ارزان قيمت داشتيم و از طرفي هم محتاج اين بوديم که براي اين بازسازي‌هاي ناشي از جنگ از کمک‌هاي خارجي که براي حضور افغان‌ها در ايران پرداخت مي‌شد، استفاده کنيم.
درست است که امروز از بازار بزرگ صرافي‌هاي هرات براي تهيه ارز لازم کشور استفاده مي‌شود، اما آيا سود آن آيا بيشتر از ضرر شهادت مردان، زنان و کودکان بي دفاعي که در حادثه تروريستي کرمان به شهادت رسيدند، بيشتر است؟
اما حضور پرتعداد اتباع خارجي آن هم غيرمجاز که بعد از روي کار آمدن طالبان در افغانستان و خروج آمريکا از اين کشور شدت يافته، موضوعي نيست که بتوان مخاطرات آن براي امنيت ملي را در پستوي جلسات، نامه‌ها و نشست‌هاي غيرخبري مخفي کرد.
حقيقت اين است که حضور اتباع بيگانه آنقدر پررنگ شده که چهره متفاوتي را به شهرهاي مهاجرپذير کشور داده است؛ در همين جنوب تهران سخن از روستاهايي است که نزديک به 100 درصد ساکنان آن را اتباع خارجي غيرمجاز تشکيل مي‌دهند که نمونه بارز آن را مي‌توان در شرکت چندهزار نفري نماز عيد فطر امسال در حاشيه پايتخت تماشا کرد.
جداي از تهديداتي که حضور ساماندهي نشده اتباع خارجي در کشورمان در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اشتغال دارد، نبايد نقش آفريني آنان را در مافياي زباله و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از حضور آنان را از ياد ببريم.
اما در گام بالاتر تهديد امنيتي است که اين اتباع براي کشورمان ايجاد کرده اند که نمونه‌هاي آن را در حوادث تروريستي پيش گفته شاهد بوديم.
در يکي از بندهاي لايحه ساماندهي مهاجران تصريح شده است که تمامي‌دستگاه‌هاي مرتبط با امور اتباع خارجي مقيم ايران و مهاجرت به کشور به استثناي بخش‌هاي مربوطه دستگاه‌هاي دفاعي، امنيتي، انتظامي‌در سازمان ملي مهاجرت ادغام ‌شوند و حال که مجلس اجازه تاسيس سازمان ملي مهاجرت را داده است چرا دولت در تشکيل و راه اندازي سريعتر اين سازمان تعلل مي‌کند؟ غير از اين است که واهمه اين وجود دارد که کمک‌هاي خارجي به دولت براي حضور مهاجران در ايران پرداخت مي‌شود، قطع شود؟ با وجود همه بهانه تراشي‌هايي که تاکنون در مسير ساماندهي اتباع خارجي در ايران وجود داشته؛ بايد گفت که اينبار ديگر دستگاه‌هاي امنيتي، اطلاعاتي و تبليغاتي نمي‌توانند حوادث اخير رخ داده بخصوص بعد از شاهچراغ 2، قتل مرحوم مهرجويي و اين بار حادثه تروريستي کرمان را  به معترضان نسبت دهند و بگويند که به دليل ايجاد فضاي ناآرام در کشور، تروريست‌ها سوء استفاده کردند، زيرا در شرايط کنوني نيروهاي امنيتي دلمشغولي ديگري جز تامين امنيت داخلي کشور ندارند. مگر غير از اين است که رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ يکي از نقاط قوت نظام را تامين امنيت کشور مي‌دانند، ولي با عدم انجام دقيق وظايف بخش‌هاي مختلف عضو شوراي عالي هماهنگي دستگاه‌هاي اطلاعاتي کشور اين خواست رهبر معظم انقلاب بر روي زمين مانده و مردم ايران در شوک اقدامات انجام شده از سوي اين گروهک‌ها و حاميان آنها هستند و مقامات داخلي تنها براي اينکه حرف درماني کنند مي گويند که بر تمامي اوضاع مسلط هستند.
اين دفعه، بار خسارت بر دوش دستگاه‌هاي مختلف امنيتي است که از وظايف اصلي خود عدول کردند و به دقت به دنبال انجام  وظيفه اصلي خود نيستند.
سپاه پاسداران در منطقه غرب کشور هر از چند گاهي با حمله‌هاي موشکي به پايگاه‌هاي گروهک‌هاي تروريستي کرد ضربات محکمي به آنها وارد مي کند، چرا در منطقه شرق با اين همه فريادي که کارشناسان مي زنند که داعش خوراسان در دشت‌هاي ميان دو کشور تاجيکستان و افغانستان در حال تجديد قوا است، اقدامي صورت نمي گيرد؟ امروز منتظر انتقامي سخت و ضرب شستي محکم، قوي، ويران کننده و درس آموز به داعش و شاخه‌هاي آن در خوراسان، عراق و سوريه هستيم تا حداقل مرهمي بر دل داغدار
مام وطن باشد.
کد مطلب: 209370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *