۰
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
استانی که فقط يک کانديدای مجلس خبرگان دارد

انتخابات خراسان جنوبی در اوج رقابت

روز جمعه خبرگزاري دولت به نقل از موسي سليم دبير ستاد انتخابات استان خراسان جنوبي نوشته بود که طبق نتايج اعلام شده از سوي شوراي نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبري در حوزه استان خراسان جنوبي، صلاحيت تنها يک نفر تاييد شده است.
انتخابات خراسان جنوبی در اوج رقابت
گروه سياسي- سيدمجيدحسيني: روز جمعه خبرگزاري دولت به نقل از موسي سليم دبير ستاد انتخابات استان خراسان جنوبي نوشته بود که طبق نتايج اعلام شده از سوي شوراي نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبري در حوزه استان خراسان جنوبي، صلاحيت تنها يک نفر تاييد شده است.
وي ادامه داد: از اين تعداد ثبت نام کننده يک نفر انصراف داده لذا پرونده وي مورد بررسي شوراي نگهبان قرار نگرفته است.
شوراي نگهبان:
بدون شرايط رقابت انتخابات در آن حوزه برگزار نميشود
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما اين خبرگزاري ايرنا روز شنبه اين مطلب را از صفحه خود برداشت و سخنگوي شوراي نگهبان نيز در مصاحبه با ايسنا گفت: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري، شرط برگزاري انتخابات در تمام حوزه‌هاي انتخابيه برخورداري از فضا و شرايط رقابتي است لذا تا شرايط لازم براي برگزاري انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتي برگزار نخواهد شد.
هادي طحان نظيف سخنگوي شوراي نگهبان اظهار کرد: انتخابات مجلس خبرگان با توجه به وظايف خطير اين مجلس، شرايط بالاتري نسبت به انتخابات ديگر دارد و همان طور که قبلا هم عرض کردم عمده داوطلباني که تاييد نشدند از شرايط علمي لازم برخوردار نبودند.
وي گفت: در خصوص مباحثي هم که اين روزها نسبت به برخي حوزه‌هاي انتخابيه مطرح مي‌شود بايد بگويم بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري، شرط برگزاري انتخابات در تمام حوزه‌هاي انتخابيه برخورداري از فضا و شرايط رقابتي است لذا تا شرايط لازم براي برگزاري انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتي برگزار نخواهد شد.
سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: نسبت به حوزه‌هايي هم که احياناً تعداد به اندازه کافي وجود ندارد بايد عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهايي نيست و داوطلباني که صلاحيت آنها تاييد نشده است، 3 روز فرصت اعتراض دارند و ما از ديروز در حال دريافت شکايات و اعتراضات آنها هستيم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسيدگي مي‌شود. همچنين مانند رويه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز امکان جابجايي کانديداها از حوزه‌اي به حوزه ديگر وجود دارد که اين مهلت هم تا 72 ساعت قبل از راي‌گيري است.
طحان نظيف ادامه داد: بنابراين شرايط در چنين حوزه‌هايي بايد فراهم شود؛ لذا با نکاتي که عرض شد بايد بگوييم بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌اي که به تعداد کافي داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود.
واکنشها به رقابت با خود
اما اين پايان ماجرا نبود و خبرگزاري دولت با حذف اين مطلب از سايت خود اين موضوع را تاييد کرد که از 5 نفر ثبت نام کننده در خراسان جنوبي فقط ابراهيم رئيسي تاييد صلاحيت شده است.
همين موضوع واکنش فراواني را به همراه داشت و احمدزيد آبادي فعال اصلاح طلب در مطلبي نوشت:  وقتي سيد ابراهيم رئيسي فقط با رأي يک نفر مي‌تواند از حوزه خراسان جنوبي وارد مجلس خبرگان شود، ديگر بر اساس کدام تعريف مي‌توان چنين پديده‌اي را انتخابات ناميد؟
وي ادامه داد: وقتي شوراي نگهبان اصرار دارد ظاهر يک امر را هم رعايت نکند، ديگر چه ضرورتي براي تحميل نام انتخابات به آن امر است؟ سعيد شريعتي فعال سياسي اصلاح طلب هم در توئيتي نوشت؛« آن داستان «يک کيلو گلابي» بود که در توييت قبل گفتم! در خراسان جنوبي اتفاق افتاد: وقتي فقط يک کيلو گلابي در مغازه موجود است شما ناگزيريد فقط «يک کيلو گلابي» بخريد! (مرحوم احمد آذري قمي صاحب عضو فقيد جامعه مدرسين حوزه علميه قم)
و در توئيتي ديگر نوشت؛« مي‌دانستيد که انتخابات خبرگان نصاب ندارد و در همان دور اول هر کس راي بيشتري بياورد حتي اگر به پنجاه درصد آرا هم نرسد منتخب است؟ مي‌دانستيد اگر همه واجدان شرايط راي هم در انتخابات خبرگان خراسان جنوبي شرکت نکنند و فقط ابراهيم رئيسي به خودش راي دهد با همان يک راي انتخاب مي‌شود؟»
در ميانه اين انتقادات، علي نادري، مديرعامل خبرگزاري ايرنا، در شکبه اجتماعي ايکس توئيتي عجيب منتشر کرد و نوشت؛ «يک پيشنهاد به شوراي نگهبان؛ آقاي روحاني را به شرط حضور در خراسان جنوبي، تاييد صلاحيت کنيد. هم مشکل ايشان حل مي‌شود، هم مساله رقابت در استان خراسان جنوبي.»
توئيتي که با واکنش محمد مبين، مديرعامل سابق خبرگزاري برنا، همراه شد و او در پاسخ به نادري، گريزي به انتخابات رياست جمهوري 1400 و رقابت ابراهيم رئيسي با آراي باطله زد و در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: «اگر آقاي رئيسي اهل رقابت بود از همين تهران کانديدا مي‌شد، شما حواستان باشد از آراي باطله شکست نخورد.» اشاره مبين به انتخابات 1400 بود که بعد از ابراهيم رئيسي بيشترين آرا مربوط به آراء باطله بود و ديگر کانديداها در رده‌هاي بعدي قرار گرفته بودند.
رجانيوز، سايت جبهه پايداري و برادر داماد رئيسي، نيز به توجيه اين موضوع پرداخت و نوشت: «رسانه‌هاي اصلاح‌طلب با اعلام اينکه رئيسي تنهاي کانديداي تاييد صلاحيت شده مجلس خبرگان از حوزه انتخابيه استان خراسان جنوبي است، طوري وانمود مي‌کنند که گويي شوراي نگهبان تعمدا چنين کاري کرده تا رئيس‌جمهور بي‌رقيب باشد. اما بررسي حوزه‌هاي انتخابيه مختلف نشان مي‌دهد که اين موضوع به استان خراسان جنوبي اختصاص ندارد و در برخي حوزه‌هاي انتخابيه نيز چنين اتفاقي افتاده است.»
کد مطلب: 210611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *