۰
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
دغدغه مشارکت مردم در انتخابات پيش رو چطور رفع مي‌شود؟

رقابت جدي، پيش نياز مشارکت حداکثري

برنامه ريزي براي برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه در حالي در حال انجام است که دغدغه مشارکت مردم در اين انتخابات وجود دارد و به نظر بسياري از ناظران سياسي اگر فکري براي افزايش مشارکت مردم از طريق توجه به خواسته‌هاي آنان نشود، ميزان مشارکت در انتخابات حتي از انتخابات مجلس در سال 1398 و انتخابات رياست جمهوري سال 1400 هم پايين تر خواهد آمد.
رقابت جدي، پيش نياز مشارکت حداکثري
 گروه سياسي - سيدمجيد حسيني: برنامه ريزي براي برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه در حالي در حال انجام است که دغدغه مشارکت مردم در اين انتخابات وجود دارد و به نظر بسياري از ناظران سياسي اگر فکري براي افزايش مشارکت مردم از طريق توجه به خواسته‌هاي آنان نشود، ميزان مشارکت در انتخابات حتي از انتخابات مجلس در سال 1398 و انتخابات رياست جمهوري سال 1400 هم پايين تر خواهد آمد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،واقعيت اين است که در انتخابات رياست جمهوري بيش از 51 درصد واجدين شرايط در انتخابات شرکت نکردند و 13 درصد از آراي اخذ شده هم باطله بود. در انتخابات مجلس هم که دو سال پيش از آن برگزار شد، آمار مشارکت بسيار پايين بود ولي برخي افراد آن را به ترس از کرونا، که تازه يک روز قبل از انتخابات ورود آن به ايران اعلام شد، نسبت دادند. با اين حال بعد از دو سال با برگزاري انتخابات رياست جمهوري مشحص شد در انتخاباتي که رقابت به معناي واقعي کلمه وجود نداشته باشد و مردم بين کانديداها تفاوتي قائل نباشند، مشارکت هم شکل نخواهد گرفت.
امسال ولي موضوع ديگري هم وجود دارد. اتفاقاتي که سال گذشته و بخصوص بعد از درگذشت مهسا اميني رخ داد، به نوعي باعث دلخوري برخي اقشار شد. بسياري از صاحب نظران و دلسوزان از لزوم حل و فصل دلخوري‌هاي پيش آمده سخن گفتند اما چندان به اين موضوع توجه نشد. تازه بعد از جندين ماه به تازگي  سيد ابراهيم رئيسي، به دنبال گزارش وزير کشور از عملکرد کارگروه مستقر در آن وزارتخانه براي پيگيري ناآرامي‌هاي سال گذشته، با صدور حکمي هيئتي را مسئول بررسي ابعاد اين حوادث و ناآرامي‌ها به ويژه با توجه به محورهاي مندرج در گزارش وزير کشور و بررسي‌هاي فني و کارشناسي توسط ساير دستگاه‌ها و جهات ذيربط و تکميل تحقيقات به عمل آمده، کرد.
در روزهاي اخير شايعات يا اخباري از تمايل برخي چهره‌هاي سياسي براي حضور در انتخابات منتشر شده که نشان مي دهد که تمايل به مشارکت بيشتر و گسترده تر جناح‌هاي مختلف سياسي در انتخابات و ثبت نام وجود دارد، اما همچنان اين دغدغه وجود دارد که در تائيد صلاحيت‌ها دايره چنان بسته باشد که بسياري از چهره‌هاي جناح‌هاي ديگر فرصت و قدرت حضور در انتخابات را نداشته باشند. اين موضوع روز گذشته توسط يکي از نمايندگان مجلس فعلي هم با عنوان «گلچين کردن افراد براي شرکت در انتخابات» مطرح شد. 
شيوا قاسمي پور نماينده مردم مريوان در مجلس در رابطه با مولفه‌هاي ايجاد مشارکت بالا در انتخابات آتي کشور، بيان کرد: اولين قدمي که براي ايجاد مشارکت بالا مي توان برداشت اين است که بايد اعتماد سازي کنيم.
وي در ادامه با بيان اينکه ما بايد يک سري از اقداماتمان را عملياتي کنيم، تصريح کرد: وقتي حرفي زده شده، موافقت‌هاي کاري انجام شده و اعتبارات آن در بودجه آمده، عملياتي کردن آن کارها هم بسيار مهم است.
قاسمي پور تأکيد کرد: آنچه که مهم است و براي نظام و انقلاب اهميت دارد مشارکت صد درصدي است که بر اين اساس بايد بين مردم اعتماد ايجاد کنيم تا پاي صندوق‌هاي رأي بيايند.
وي با تأکيد بر اينکه اگر بخواهيم تمام گروه‌ها و احزاب در انتخابات شرکت کنند نبايد افراد را گلچين کنيم، گفت: در انتخابات بايد از همه طيف‌ها کانديدا داشته باشيم تا بتوانيم بگوييم مردم هم مشارکت داشته باشند.
اين عضو هيأت رئيسه کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي در رابطه با سعه صدر شوراي نگهبان براي تأييد صلاحيت افراد اظهار کرد: نماينده مجلس امين نظام و مردم است و بايد مورد اعتماد مردم نيز باشد، بنابراين شوراي نگهبان بايد اين اعتماد را در افراد بسنجند و سليقه اي عمل نکنند. همچنين سخنان رهبري بايد به عنوان يک نقشه راه براي آنها باشد.
چندي پيش هم سيدرضا اکرمي عضو جامعه روحانيت مبارز تهران با اشاره به ملزومات برگزاري انتخاباتي با مشارکت حداکثري در اسفندماه سال جاري، اظهار کرد: امام راحل که معمار و موسس جمهوري اسلامي است بعد از 22 بهمن و پيروزي انقلاب اصرار داشت که در کوتاهترين زمان امور کشور با انتخابات و از طريق راي مستقيم مردم پيش رود؛ چرا که معتقد بود مردم بايد براي کشور و کارگزاران اصلي آن تصميم‌گيري کنند. وقتي مردم به معناي واقعي کلمه مشارکت کنند و در انتخابات راي دهند، نشانگر اين خواهد بود که کارها با اراده و خواست ملت پيش مي‌رود. اين ريشه و اصل و اساس شکل‌گيري جمهوري اسلامي است و نبايد از آن لحظه‌اي غفلت کرد.  وي يادآور شد: با گذشت زمان افرادي ممکن است انتقاد کنند و بگويند ما آن روز اول انتخابات را قبول داشتيم و با ميل آمديم و شرکت کرديم، اما الان ديگر اين روند را قبول نداريم و نيازي به انتخابات وجود ندارد که در پاسخ بايد گفت وقتي قانون اساسي و سازوکار پيشبرد امور قوه مجريه و مجلس يا شوراي شهر و خبرگان ما از طريق برگزاري چهار سال يکبار انتخابات طراحي شده، گزينش راهي جز انتخابات و مسيري جز صندوق راي به نتيجه‌اي نخواهد رسيد.
 اکرمي افزود: مردم با حضور در انتخاباتي که الزامات برگزاري آن کاملاً رعايت شده باشد نشان مي‌دهند که هم تسليم فشار خارجي نمي‌شوند و هم اگر از مجلس فعلي انتقاد دارند افراد جديدي را براي آن انتخاب مي‌کنند. مهم اين است که اعتقاد به اصل نظام حفظ شود و مردم هم اگر انتقاد يا ناراحتي دارند که مجلس براي ما چه کرده است بايد در موعد انتخابات به صحنه بيايند تا هم جواب دشمن را بدهند و هم چهره‌هاي جديد و کارآمد را براي مجلس انتخاب کنند.
کد مطلب: 195427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *