۱
۱
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۸
نتیجه بسته های تشویقی دولت برای بچه دار شدن

چرا شورای نگهبان با افزایش مرخصی زایمان مخالفت کرد؟

طرحهای دولت برای ترغیب مردم به افزایش جمعیت تنها در حد وعده باقی مانده است
طرحهای دولت برای ترغیب مردم به افزایش جمعیت تنها در حد وعده باقی مانده است

شوراي نگهبان آب پاكي روي دست زنان باردار ريخت تا ديگر چشم به راه بسته‌هاي تشويقي براي بچه‌دار شدن نباشند.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، چند روز پيش مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه شورای نگهبان مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ ماه به ۹ ماه را به دلیل ایجاد بارمالی برای دولت رد کرده است.
نمایندگان در اوايل اسفند سال گذشته بود که با تصویب جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، ‌افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل به ۹ ماه و دو هفته مرخصی اجباری (تشويقي) برای پدران را به تصویب رساندند و مقرر کردند که این قانون به مادرانی که فرزندشان هنوز ۹ ماهه نشده نیز تسری یابد.
برنامه‌های تحدید نسل اشتباه بود
طی سال‌های گذشته كاهش نرخ باروری و رشد جمعیت در ایران همه نهادها و مسئولان را به سمت موضع‌گیری درباره سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت سوق داده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌های راهبردی برای افزایش جمعیت تهیه و برای اجرا به نهادها و سازمان‌های مربوط و غیرمربوط ابلاغ كرده است. در این مصوبه خانواده‌های ایرانی با دریافت مشوق‌هایی مانند وام، سكه طلا، زمین، مسكن، مرخصی ازدواج، سنوات تحصیل و كاهش سربازی به داشتن فرزند بیشتر تشویق شده‌اند.
سال گذشته رهبري هم ادامه برنامه‌های تحدید نسل را اشتباه خواندند و خواستار افزایش نسل شدند. ايشان تاكيد كرده بودند كه اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه هفتاد کار صحیحی بود، اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد

داروخانه‌ها و خانه‌های بهداشت طی سال‌های گذشته به این سمت رفته كه سیاست‌های «تنظیم خانواده» به جای كنترل و كاهش جمعیت به سمت افزایش جمعیت و «نظام سلامت خانواده» سوق پیدا كند
اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند.
سرعت و شتاب کاهش جمعيت ايران از نگاه مسئولان كشور به مرحله هشداردهنده‌اي رسید تا حدی كه مشاور رئيس‌جمهور و رئيس مرکز زنان و خانواده این روند را «فاجعه» دانست.
بسته‌هاي تشويقي هزينه زا و حمایت احمدی نژاد
دولت در چند سال گذشته با هدف افزایش جمعیت طرح‌هایی را با عناوین مزایا و تسهیلات در حوزه‌های مختلف از دانشگاه گرفته تا محل کار، برای زنان تصویب کرده است. اجراي مصوبه دولتي طرح افزايش مرخصي زايمان زنان شاغل مورد تاكيد شخص احمدی نژاد هم قرار گرفت و شاید یکی از دلایل مشکلاتی که بر سر اجرای این طرح‌ها قرار گرفته است، همین حمایت بیش از اندازه احمدی نژاد است زیرا این ذهنیت وجود دارد که وی از هر کاری و طرحی جهت اهداف انتخاباتی استفاده می‌کند. طبق طرح دولت قرار بود مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یابد. همچنین مقرر شده تا به مادران دارای فرزندان دوقلو یک سال مرخصی زایمان اعطا شود.
در اين ميان سال گذشته مرکز امور بانوان نهاد رياست جمهوري گفته بود كه بر اساس طرحي دیگر قرار است زنان شاغل پس از استفاده از مرخصي دوره زايمان بتوانند تا سه سال از مرخصي بدون حقوق با بيمه استفاده کنند. همچنين بر اساس اين طرح زنان شاغل مي‌توانند تا سه سال بعد از آن نيز به صورت دورکاري در منزل حضور داشته باشند. ضمن اينكه تعطيلي روز پنج‌شنبه براي زنان شاغل در هيئت دولت به تصويب رسيده و بر اساس آن زناني که
. شايد شوراي نگهبان در شرايط نامناسب اقتصادي نگران اين است كه اجراي همه طرح‌هاي دولت با كلي بار مالي رو دست دولت بماند
فرزند زير ۶ سال يا دانش‌آموز دوره ابتدايي دارند، روز پنج شنبه براي آنان دورکاري محاسبه شود.
سه سال پيش بود كه احمدی نژاد برای نخستین‌بار از جمعیت ۱۲۰ میلیونی سخن گفت و ایده‌ شكست خورده «طرح آتیه فرزندان» را مطرح كرد. شاید همه اینها باعث شده که طرح‌های تشویقی دولت و حتی مجلس تحت تأثیر فضای سیاست‌زده قرار گیرد. بر اساس طرح آتیه رئیس‌جمهور قرار بود به تمام متولدان سال ۸۹ یك میلیون تومان در حسابی كه تا ۱۸ سالگی غیرقابل ‌برداشت بود، ریخته شود. اين طرح بعد از مدتي متوقف ماند. بعد از مدتي وزارت بهداشت هم وارد بازي شد و داروخانه‌ها و خانه‌های بهداشت طی سال‌های گذشته به این سمت رفته كه سیاست‌های «تنظیم خانواده» به جای كنترل و كاهش جمعیت به سمت افزایش جمعیت و «نظام سلامت خانواده» سوق پیدا كند.
در هر حال شوراي نگهبان با طرح مجلس هم مخالفت كرد و دليل آن هم ايجاد بار مالي براي دولت است. اين در حالي است كه طرح‌هاي موردنظر دولت هم نياز به هزينه‌هاي هنگفت مالي دارد. شايد شوراي نگهبان در شرايط نامناسب اقتصادي نگران اين است كه اجراي همه طرح‌هاي دولت با كلي بار مالي رو دست دولت بماند. از سوي ديگر چيزي تا انتخابات نمانده و اجرايي شدن چنين طرح‌هايي منجر به استفاده تبيلغاتي توسط دولت يا گروه‌هاي ديگري شود. اما آنچه محرز است اينكه منحني جمعيت در ايران به شدت رو به پايين حركت مي‌كند و ادامه روند كنوني ممکن است آن را منفي هم كند.

کد مطلب: 27421
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مادر
این حبر رو دیگه حذف کنید خیلی قدیمی مشکل ایجاد میکنه