۲
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۱
آیا حدادعادل و زیباکلام و حسین شریعتمداری از ردصلاحیتها خبر دارند؟

آنها دوست دارند به جای شورای نگهبان تصمیم بگیرند

نقطه مشترک حدادعادل، حسین شریعتمداری و زیباکلام،اشتراک نظر آنها در مورد رد صلاحیت خاتمی است
نقطه مشترک حدادعادل، حسین شریعتمداری و زیباکلام،اشتراک نظر آنها در مورد رد صلاحیت خاتمی است
در آستانه ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، هر روز بر تعداد افرادی که تلاش می کنند به جای شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیتها نظر دهند و در این مورد پیش بینی کنند افزوده می شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در حالیکه بر اساس قانون، تنها مرجعی که می تواند به بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بپردازد شورای نگهبان است، برخی از فعالان سیاسی تلاش دارند با اظهارنظر در مورد صلاحیت کاندیداهای احتمالی، نظر خود را به عنوان نظر کارشناسی ارائه داده و از این طریق هزینه ردصلاحیت برخی کاندیداهای احتمالی را به زعم خود کاهش دهند. این درحالیست که شورای نگهبان بارها اعلام کرده طبق قانون عمل خواهد کرد و از نظرات غیرکارشناسی استفاده نمی کند. با این وجود برخی چهره های سیاسی تلاش فراوانی دارند تا حتی پیش از اعلام کاندیداتوری افراد و حتی پیش از موعد ثبت نام، رد صلاحیت آنها را قطعی جلوه دهند. در این میان سید محمد خاتمی رییس جمهور دوره اصلاحات، بیش از سایر کاندیداها زیر ذره بین این افراد قرار دارد و به همین دلیل برخی تلاش دارند رد صلاحیت او را قطعی جلوه دهند.
حسین شریعتمداری و موضع گیری در کیهان
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از جمله سیاسیونی است که سالهاست تلاش می کند برای شخصیتهای سیاسی تعیین تکلیف کند. او نقش خود را از یک روزنامه نگار فراتر می داند و تلاش می کند به گونه ای عملکرد خود را موجه جلوه دهد که گویی نظرات نظام در این روزنامه انعکاس می یابد درحالیکه چندین بار شاهد نقض این موضوع بودیم. یکبار بر سر جریان جزییات نامه وزرا به رهبری، حسین شریعتمداری رسما عذرخواهی کرده و نوشته بود : "نگارنده به عنوان نويسنده يادداشت مزبور و مدير مسئول كيهان انكار نمي كند كه در نوشته خود بي آن كه بخواهد در حق نويسندگان نامه ياد شده- علي رغم ارادت قلبي و قبلي كه به آنان دارد- جفا كرده است كه اميد است وجيزه پيش روي ترجماني از پوزش به خاطر آن بي دقتي باشد و روز شمارين نيز در محضر قاضي آن روز كه شاهد امروز است، به شمار آيد." ماجرای انتشار کاریکاتور نشریه کیهان کاریکاتور و اهانت به حضرت یوسف را نیز همگان به یاد دارند. پیش از این نیز موارد مشابهی در موضوع خانه نشینی احمدی نژاد رخ داده بود که نشان می دهد موضع شریعتمداری، آنگونه که خود ادعا می کند نیست. شریعتمداری گاه چنان علیه شخصیتهای نظام موضع گیری می کند که صدای اصولگرایان را هم در می آورد که نمونه بارز آن سرمقاله زمستان گذشته او علیه هاشمی رفسنجانی است که باعث شد اسدالله عگراولادی علیه او موضع گیری کند. حالا در تازه ترین نمونه، شریعتمداری ردصلاحیت خاتمی را قطعی دانسته؛ آن هم در شرایطی که خاتمی هنوز رسما اعلام کاندیداتوری نکرده و بعید به نظر می رسد کاندیدا شود.
حداد عادل و موضع گیری قاطعانه
غلامعلی حداد عادل هم پس از انتخابات سال ۸۸ فعالانه وارد این وادی شده و در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد بویژه اصلاح طلبان نظر می دهد. او در تازه ترین موضع گیری خود که در میزگرد دانشجویی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام شده قاطعانه گفته است که خاتمی ردصلاحیت می شود.
زیباکلام و گل به خودی مجدد
صادق زیباکلام که طی ماههای اخیر عملا در زمین اصولگرایان بازی می کند و در حال زدن گل به خودی است، روز سوم اردیبهشت در نشست سیاسی با موضوع فرصت‌ها و تهدیدهای انتخابات در پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث، صراحتا اعلام کرد که به احتمال زیاد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند به‌این دلیل که نامزدشان که آقای خاتمی است رد صلاحیت می‌شود مگر این که حکم حکومتی داده بشود که نمی‌دانم. این سخن او در شرایطی مطرح شده که کاندیداهای اصلاح طلب در عرصه سیاسی فعالیت دارند. البته زیباکلام که از گذشته، همواره حامی هاشمی رفسنجانی بوده گفته رد صلاحیت هاشمی ممکن نیست. به نظر می رسد موضع مشترک زیباکلام با حسین شریعتمداری و حدادعادل از آنجا نشات می گیرد که هر سه از احتمال کاندیداتوری و تایید صلاحیت خاتمی نگرانند؛ هر چند که دلیل نگرانی آنها متفاوت است. اگر حسین شریعتمداری و حدادعادل نگرانند که با حضور خاتمی و تایید صلاحیت او، دولت اصولگرایان به آخر خط برسد، به نظر می رسد نگرانی زیباکلام از حضور خاتمی در عرصه به خاطر این است که مبادا عرصه برای حضور حسن روحانی که هم اکنون زیباکلام از او حمایت می کند تنگتر شود. اما فراتر از این موضوعات، مهمترین مساله، نگرانی برخی از فعالان سیاسی مخالف اصلاح طلبان از حضور خاتمی در عرصه است که موجب می شود تلاش کنند به جای شورای نگهبان تصمیم بگیرند و با فضاسازی، ماهی مراد خود را صید کنند. اما واقعیت این است که هیچیک از این افراد از ردصلاحیتها خبر ندارند و تصمیم نهایی با شورای نگهبان است.
کد مطلب: 29050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *