۶
۵
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۴
پایگاه خبری فریادگر بررسی می کند:

چرا خاتمی برای کاندیداتوری، تردید دارد؟

مروری بر تخریبها بر ضد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او،بخشی از دلایل تردیدهای او را نشان می دهد
مروری بر تخریبها بر ضد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او،بخشی از دلایل تردیدهای او را نشان می دهد

نام سید محمد خاتمی این روزها نه در محافل سیاسی ، که در بین مردم هم بسیار شنیده می شود و می توان گفت که بخش عظیمی از جامعه ، این روزها منتظر تصمیم رئیس جمهور سابق برای حضور یا عدم حضور در انتخابات است .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، محبوبیت بالای خاتمی در دوران ریاست جمهوری، شخصیت فرهیخته وی، اعتماد عمومی بخصوص اعتماد دانشگاهیان و دانشجویان به خاتمی ، و رضایت نسبی مردم از عملکرد دولت اصلاحات، در مقایسه با وضعیتی نامناسبی که این روزها در پایان عمر دولت احمدی نژاد با آن روبرو هستیم ، همه و همه نشان می دهد که در صورت حضور خاتمی به عنوان کاندیدای انتخابات وی رای بالایی خواهد آورد و کمتر کسی توان رقابت با وی را خواهد داشت. با این همه این سوال را می توان پرسید که چرا خاتمی برای اعلام کاندیداتوری مردد است و نمی تواند جواب قاطعی به درخواستها بدهد؟
اگر نگاهی مختصر به رفتاری بیاندازیم که بخشی از نیروهای مخالف اصلاحات در طول سالهای ۷۶ تا به حال در مقابل اصلاح طلبان و چهره شاخص و اصلی آنها ، سید محمد خاتمی در پیش گرفته اند ، می توانیم به راحتی پاسخ این سوال را پیدا کنیم : خاتمی علی رغم اینکه در دوران دولت اصلاحات رفتاری کاملا در چارچوب نظام داشت، اما به شدت مورد هجوم بود، تا جایی که در دوران دولت اصلاحات، گفت که هر ۹ روز یکبار برای دولت او بحران سازی کرده اند! این واقعیت نشان می داد که بخض اعظمی از انرژی و توان دولت در آن زمان باید صرف رفع این بحرانها شود و بدون شک ، اگر چنین معضلی در مقابل دولت اصلاحات قرار نداشت، کارنامه ای به مراتب درخشانتر داشت .
این رفتار نامناسب در قبال خاتمی، در طول سالهای تشکیل دولت احمدی نژاد ادامه داشت و حتی شدت هم پیدا کرده بود؛ در سالهای اول دولت احمدی نژاد مشکلات را به طور کلی به گردن دولتهای قبلی می انداخت . احمدی نژاد، خود در این میان معرکه گردان بود و نقشی اساسی داشت. او در اولین ماههای تشکیل دولت به صراحت اعلام کرد که از سال ۶۳ و ۶۴ انحراف بزرگی در مدیریت کشور رخ داده و «نمی توان بعضی اشتباهات ۲۷ سال گذشته را غیر عمدی دانست».
رفتاری که سید محمد خاتمی در قبال این اظهارات و اقدامات در پیش گرفت هم خواندنی است . او که در ماههای آخر دولتش نامه ای با عنوان «برای فردا» برای مردم نوشته بود، سخن گالیله را به روایت برشت بازگو کرده بود که «بیچاره ملتی است که دنبال قهرمان است». او در آخرین روزهای دولتش برای دشمنان خود دعا کرد یک سال بعد در واکنش به اظهارات سخیفی که درباره او می شد ، گفت : باید ناسزا را هم تحمل کنیم تا کم کم بزرگ شویم.
در مقابل این رفتار کریمانه خاتمی ، انتظار این بود که مخالفان و هتاکان لااقل کمی کوتاه بیایند ، اما چنین نشد . برای مثال می توان ادعای کذب خبرگزاری دولت احمدی نژاد و روزنامه کیهان درباره دیدار خاتمی و جورج سوروس را مورد بررسی قرار داد که بارها و بارها توسط کیهان یا مدیر مسئول آن روزنامه در صدا و سیما عنوان شده و حتی به تکذیبیه های دفتر خاتمی هم توجهی نشده است! این خبر تا اندازه ای از واقعیت دور است که رسانه های اصولگرا هم به نقد آن پرداخته اند . مثلا چهارم مهر ماه ۱۳۸۸ سایت تابناک در این زمینه نوشت:شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که خبر منتشره از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) وابسته به دولت،که در آن مدعی شده بود آقای جورج سوروس - که در ایران به تئوریسین انقلاب‌های مخملی معروف شده است - در سالن اجتماعات هتل ترومپ (Hotel International Trump) در شهر نیویورک!!! در جمع مدیران و فعالان تعدادی از سازمان‌های غیردولتی از دیدار خود با آقای خاتمی در سال ۲۰۰۶ سخن گفته است، غیرواقعی بوده و بیشتر به خبری تخیلی ساخته ذهن خبرنگار این خبرگزاری شباهت دارد.خبرنگار «تابناک» در واشنگتن به محض انتشار وسیع این خبر توسط خبرگزاری دولت و چندین خبرگزاری دیگر با توجه به آثار تخریبی آن در ذهن عموم دوستداران نظام، سعی کرد که صحت و سقم این خبر را از هتل‌های آمریکا و همچنین متن کامل و تائید شده سخنرانی آقای جورج سوروس را به دست آورد.اما برپایه این گزارش، مشخص شد در عالم واقع هرچند مجموعه هتل‌های زنجیره ای با این نام در نیویورک وجود دارد اما با مشخصاتی که در خبر ایرنا ذکر شده

از یک سو در صورت اعلام کاندیداتوری وی هجمه ها آغاز می شود و ممکن است بار دیگر ، همچون سال 88 ، نابسامانی ها و هزینه هایی به مردم تحمیل شود ، و از سوی دیگر انتظار مردم برای حضور وی در صحنه و تشکیل دولتی برای برون رفت از وضعیت نامناسب اجتماعی ، اقتصادی کشور ، این وظیفه را بر عهده او قرار می دهد که در صحنه حاضر باشد
است تنها هتلی در مرکز شهر شیکاگو در ایالت «ایلینویز» آمریکا با ۹۶ طبقه و ارتفاع ۴۱۵ متری در کنار رودخانه شیکاگو با نمای دریاچه میشیگان که بعد از برج «ویلیز» دومین ساختمان بلندمرتبه آمریکا محسوب می گردد وجود دارد و وجود هتلی با این مشخصات در نیویورک واقعیت ندارد.با وجود چنین ادله واضحی اما خبرنگار «تابناک» در واشنگتن برای اطمینان هرچه بیشتر از این موضوع با هتل‌های یاد شده در نیویورک و همچنین با مدیر هتل «ترامپ» در شیکاگو یعنی آقای “فاستر” که هنوز کارهای ساختمانی بعضی از بخش‌های آن به اتمام نرسیده است تماس گرفت و در مورد جلسه شب یازدهم سپتامبر و سخنرانی آقای سوروس سوالاتی را مطرح کرد که مدیر هتل از وجود چنین جلسه ای کاملا اظهار بی اطلاعی نموده و منکر برگزاری جلسه ای با شرکت آقای جورج سوروس در این محل شده است.با وجود این شواهد برای اطمینان بیشتر، خبرنگار”تابناک” در واشنگتن، با آقای “جی آستین” مدیر ارتباط عمومی و رسانه ای ساختمان شماره ۵۴۵ خیابان پنجم نیویورک - یعنی پرومت اینترنشنال هتل - نیز تماس گرفته و درستی این واقعه را جویا شده است، که ایشان انجام هرگونه مراسم به مناسبت سالگرد ۱۱ سپتامبر توسط آقای سوروس چه روز و چه شب در چهار سالن کنفرانس و میتینگ هتل «ترومپ اینترنشنال» نیویورک را کذب و بی اساس خوانده است و اعلام کرد که هیچ گونه نشستی در روز ۱۱ سپتامبر در این هتل انجام نشده است. این موضوع به قدری روشن است که هر شهروند دیگری نیز با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی می تواند نادرستی آن را کشف کند.
همان زمان سایت اصولگرای عصر ایران هم در تحلیلی، نوشت: این ادعا بخشی از تلاش رسانه‌های یک جریان خاص سیاسی و در راس آنها کیهان است که در روزهای اخیر از هیچ تلاشی برای تخریب چهره‌های جناح مقابل و تبدیل فضای جامعه به «فضای اتهام» دریغ نمی کنند و ماجرای ملاقات سوروس و خاتمی نیز یکی از مصداق‌های این روند نامبارک است. کیهان و رسانه‌های اقماری اش مستند خود را برای اثبات اینکه «خاتمی خائن» با "سوروس صهیونیست" ملاقات داشته است در دو چیز قرار داده اند: اول، اظهارات کیان تاجبخش در دادگاه که گفته بود خاتمی با سوروس دیدار داشته و دوم، خبری منتشره در برخی رسانه‌های غربی که طی آن ادعا شده بود که سوروس گفته با خاتمی دیدار کرده است. پس از انتشار این اخبار که جزو تیترهای برتر کیهان دوستان قرار گرفت، سید محمد خاتمی، با انتشار جوابیه ای تصریح کرد که نه سوروس را می شناسد و نه تاکنون با وی دیداری داشته است .با این حال جریانی که اصرار دارد بگوید «الا و بلا خاتمی و سوروس با هم دیدار کرده‌اند» کوتاه نیامد و حتی کیهان در توضیحی که بر جوابیه خاتمی نوشت، اعلام داشت که ترجیح می دهد اظهارات سوروس مبنی بر ملاقات را باور کند و نه توضیحات خاتمی درباره عدم ملاقات. البته متعاقب این اصرارها و انکارها، دفتر جرج سوروس نیز طی اطلاعیه ای رسما اعلام داشت که اخبار منتشره درباره ملاقات خاتمی و سوروس صحت نداشته و چنین دیداری هرگز رخ نداده است. حال این سوال از برادران اصولگرا پرسیدن دارد که در قاموس اصولگرایی، آیا اظهارات منتسب به جرج سوروس صهیونیست آن هم در رسانه‌های غربی حجیت دارد یا سخنان یک مسلمان روحانی که ۸ سال نیز با رای مردم و تنفیذ ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی رییس جمهور بوده و امام راحل (ره) نیز او را «فرزند فاضل» خطاب کرده است؟
این تنها یکی از سناریوهایی است که برای خاتمی نوشته و اجرا شده است و مشتی نمونه خروار است. با این اوضاع و احوال به نظر می رسد حق با سید محمد خاتمی است که در این روزها مردد باشد ؛ از یک سو در صورت اعلام کاندیداتوری وی هجمه ها آغاز می شود و ممکن است بار دیگر ، همچون سال ۸۸ ، نابسامانی ها و هزینه هایی به مردم تحمیل شود ، و از سوی دیگر انتظار مردم برای حضور وی در صحنه و تشکیل دولتی برای برون رفت از وضعیت نامناسب اجتماعی ، اقتصادی کشور ، این وظیفه را بر عهده او قرار می دهد که در صحنه حاضر باشد.
تصمیم نهایی خاتمی هر چه باشد ، دیگران هم در آن سهیم هستند ، دیگرانی که می توانند او را در گرفتن تصمیم مناسب تر یاری کنند و ...انشاءالله که چنین کنند.

کد مطلب: 28446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود بر خاتمي
من
مرد نيستيد اگه نظرمو فعال نكنيد كه همه ببينن.
شما كه طرفدار خاتمي هستيد!
به قول خودتون به اصطلاح، آزادي خواه هستيد!
شما چرا؟؟؟!!!
من
لعنت خدا بر خائنين به ايران عزيز اسلامي- من طرفدار احمدي نژاد نيستم اما مگر غير از اين است كه در زمان رياست جمهوري خاتمي ايران كل فعاليت هاي هسته اي را تعليق و تعطيل كرد و غرب مدعي شدند كه كلا بر سر ايران گذاشتند... بهتره يك نگاه حقيقت جو به گذشته كنيم.
شايد احمدي نژاد راهشو كج رفت و تورم به اوج رسيد اما خدماتي كه يك سال دولت احمدي نژاد براي مردم داشت هشت سال خاتمي نداشت...
تعطیلی فعالیتهای هسته ای مربوط به دولت نبود و کلیت نظام در این باره تصمیم گرفت ، و البته تصمیم درستی بود که باعث شد فشار از روی ایران برداشته شود و اگر غرب چنین ادعایی می کند ما که نباید فریب ادعاهای غرب را بخوریم.
سالار
نمي دونم دوست عزيز چند سالشونه ولي عزيز مسا ئل سياسي رو با عقل جواب ميدن نه با احساس. شما هم حتما از قول ( خادم ملت) شعار دادن رو خوب بلدين ولي وضعيت مردم آمار بيكاري مشكلات جوانان فقر و..... براتون مهم نيست لطفا خدمات دولت را در يك سال اخير بنويسين تا من هم كه تا به امروز خواب بودم از خدمات ارزنده ايشان بهره ببرم
حمید
خاتمی بیاید یا نیاید در دل ملت جا دارد. حداقل مردم وضع اقتصادی را مقایسه می کنند و می فهمند خاتمی کجا و احمدی نژاد کجا!