۱
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸
تلاش رسانه‌ای برای اصولگرا جا زدن رئیس جمهور منتخب ملت

اصولگرایان و تلاش برای بزک کردن شکست

شریعتمداری در آن سرمقاله نگفته بود اصولگرایان برای جلوگیری از خطر انتخاب چه کسی باید اجماع کنند، ولی مسلما وقتی عارف را از فهرست کنار بگذاریم، کسی جز غرضی و روحانی باقی نمی‌ماند. مسلماً منظور او هشدار نسبت به خطر ریاست جمهوری غرضی نبوده است.
اصولگرایان و تلاش برای بزک کردن شکست
روز گذشته زمانی که خبر پیروزی حسن روحانی قطعیت یافته بود، تیتر اصلی ستون اخبار ویژه کیهان که بر صفحه نخست این روزنامه نیز نقش بسته بود، به نقل قول این و آن درباره اصلاح‌طلب نبودن روحانی اختصاص داشت. «روحانی اصلاح‌طلب نیست، نامزد اصلاح‌طلبان ۱۰ درصد هم رای نداشت»؛ تیتر خبری است که با آوردن مواضع برخی روزنامه‌نگاران مقیم خارج از کشور اصلاح‌طلب بودن روحانی را زیر سوال می‌برد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سرانجام پس از گذشت سه روز از انتخابات بیست و چهارم خرداد، حسین شریعتمداری دست به قلم شد، تا تحلیل خود را از اوضاع برای مخالفان و موافقانی که منتظر شنیدن نظر او بودند، بگوید. هنوز یک هفته از زمانی نمی‌گذرد که شریعتمداری با هشدار نسبت به کناره‌گیری قریب‌الوقوع محمدرضا عارف، به اصولگرایان توصیه می‌کرد تا اجماع کنند وگرنه اصولگرایی ضربه خواهد دید. شریعتمداری در آن سرمقاله نگفته بود اصولگرایان برای جلوگیری از خطر انتخاب چه کسی باید اجماع کنند، ولی مسلما وقتی عارف را از فهرست کنار بگذاریم، کسی جز غرضی و روحانی باقی نمی‌ماند. مسلماً منظور او هشدار نسبت به خطر ریاست جمهوری غرضی نبوده است.
با این حال شریعتمداری در سرمقاله امروز چرخشی آشکار داشته است: «این روزها مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه در هماهنگی با رسانه‌ها و مراکز بیرونی، اصرار دارند انتخاب آقای روحانی را با مشخصاتی که خود برای ایشان ترسیم نموده‌اند، نشانه تضعیف اصولگرایی و تفکر بسیجی در این مرز و بوم قلمداد کرده و سرخوردگی آنان را دنبال کنند». مدیر مسئول کیهان با نسبت دادن ادعای یک هفته پیش خود به اصلاح‌طلبان می‌کوشد به مخاطب بقبولاند که رای روحانی، رای پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان نبوده است.
وی می‌افزاید: «همزمان با انتخاب آقای روحانی، سه جریان جبهه اصلاحات، اطرافیان آقای هاشمی رفسنجانی و اصحاب فتنه تلاش گسترده و از قبل پیش‌بینی شده‌ای را برای مصادره آرای ایشان به نفع خود آغاز کردند. این تلاش با استناد به حمایت آقایان هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی از آقای روحانی صورت گرفته و ادامه دارد. جریانات یاد شده در تبلیغات و اظهارنظرهای خود به طور زیرکانه‌ای موقعیت آقای دکتر روحانی را تضعیف کرده و ادعا می‌کنند چنانچه هاشمی و خاتمی از وی حمایت نکرده بودند نمی‌توانست اکثریت آراء مردم را به دست آورد!»
این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که حسن روحانی پس از قطعیت یافتن انتخابش در تماسی تلفنی با رسانه ملی، بر نقش هاشمی و خاتمی صحه گذاشت و صریحاً از حمایت این دو تن قدردانی کرد. وی پس از اعلام خبر پیروزی با محمدرضا عارف نیز تماس گرفته و مراتب قدردانی خود از او را هم اعلام کرد. روزنامه کیهان در حالی به گفته‌های این و آن برای اثبات اصلاح‌طلب نبودن روحانی و نقش نداشتن هاشمی و خاتمی برای رای‌آوریش استناد می‌کند که حتی حاضر نیست به حرف‌های خود روحانی استناد کند.
بزک کردن شکست در میان اصولگرایان مختص حسین شریعتمداری نیست و بقیه نیز با شدت و حدت کمتری آن را پی می‌گیرند. نمونه آن پیام تبریک آیت الله مهدوی کنی به روحانی است که در نخستین بند آن به عضویت روحانی در جامعه روحانیت مبارز اشاره شده است. در حالی که در ایام انتخابات که مهدوی کنی مشغول تلاش بی‌فرجام برای وحدت‌آفرینی میان اعضای ائتلاف پیشرفت بود، حتی نیم‌نگاهی هم به حضور حسن روحانی در رقابت‌ها نیانداخته و حاضر نشده بود کوچکترین اشاره‌ای به کاندیداتوری وی کند. جعفر شجونی که از اعضای صریح‌اللهجه این تشکل حوزوی به شمار می‌رود به روزنامه آرمان گفته بود به روحانی تبریک نخواهد گفت و در تبیین چرایی این اقدام خود اظهار داشته بود: «من برای خودم عقایدی دارم که بر اساس آن، اصلاح‌طلبان را قبول ندارم چون امتحان بدی پس داده‌اند و رفوزه شدند». وی در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه روحانیت مبارز از حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای خود حمایت نکرد، اظهار داشت: «آقای روحانی ۴ سال است که در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کند.»
اگرچه بنای حسن روحانی بر تشکیل کابینه‌ای فراجناحی است و حتی امروز با چهره‌ای چون قالیباف ملاقات حضوری کرده، با این حال نسبت دادن پیروزی وی به اصولگرایان و تشکل‌های آنان نسبت عجیبی به نظر می‌رسد.
کد مطلب: 33800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *