۳
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۸
26 مهر، یکی از گام‌های اساسی و مهم دیگر برجام به نام روز "تصویب" است

یکشنبه ملی

«تصویب شد»؛ شاید شنیدن این جمله از زبان «علی لاریجانی» تا همین چند وقت پیش که اعضای ارشد تیم مذاکره کننده وزارت امورخارجه کشورمان برای متقاعد کردن نمایندگان مجلس در کمیسیون برجام حضور می یافتند امری دست نیافتنی تلقی می شد. جایی که بسیاری از نمایندگان مجلس با پایداری بر روی اصولی که تنها خودشان از آن سر در می آوردند تمام سعی خود را به کار گرفتند تا برجام در مجلس رد شود. اما اینگونه نشد و برجام در ۱۵ دقیقه طلایی از سد مجلس گذشت و پس از آن هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
یکشنبه ملی
«تصویب شد»؛ شاید شنیدن این جمله از زبان «علی لاریجانی» تا همین چند وقت پیش که اعضای ارشد تیم مذاکره کننده وزارت امورخارجه کشورمان برای متقاعد کردن نمایندگان مجلس در کمیسیون برجام حضور می یافتند امری دست نیافتنی تلقی می شد. جایی که بسیاری از نمایندگان مجلس با پایداری بر روی اصولی که تنها خودشان از آن سر در می آوردند تمام سعی خود را به کار گرفتند تا برجام در مجلس رد شود. اما اینگونه نشد و برجام در ۱۵ دقیقه طلایی از سد مجلس گذشت و پس از آن هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حالا طبق موارد تعیین شده قرار است از روز یکشنبه اتحادیه اروپا تحریم های خود را لغو کرده تا پیش در آمدی باشد بر اجرای توافقنامه ای که ۳ ماه قبل ایران با شش کشور دیگر بر سر آن به یک سند جامع دست پیدا کرده بودند. یعنی لغو تمامی تحریم های اعمال شده توسط غرب که شاید بتوان از آن به عنوان بیرحمانه ترین تحریم های قرن اخیر یاد کرد. اما یکی از گام‌های اساسی و مهم برجام «روز تصویب » بود که از همان نخستین ساعات اعلام جمع بندی به آن اشاره و قرار بر این شد که طرفین پس از طی کردن مراحل قانونی در پایتخت ها وارد این مرحله شوند و هم اینک هم پس از بررسی برجام در پایتخت های ایران و شش کشور مقابل همه نگاها به روز تصویب یا لغو تحریم ها دوخته شده است.
یکشنبه ۲۶ مهر؛ روز موعود
روزنامه واشنگتن پست، برهمین اساس با نگارش گزارشی از چگونگی اعمال لغو تحریم ها در روز یکشنبه نوشت: یکشنبه روز اجرا است، پایانی بر آغاز توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژولای گذشته به دست آمد. اگر ایران با رضایت خود برنامه هسته ای خود را محدود کند و کاهش دهد تحریم های بین المللی لغو خواهند شد. این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به فرارسیدن روز موعود می نویسد: اکنون ۹۰ روز از تایید توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ از سوی شورای امنیت سازمان ملل می گذرد. دولت اوباما و اتحادیه اروپا اقدامات اولیه برای برداشته شدن تحریم ها را انجام خواهند داد. رئیس جمهوری آمریکا رسما کنگره را از تصمیم خود برای لغو تحریم های ایران آگاه می کند و آن را به وزارت خانه های خارجه، خزانه داری، بازرگانی و عدالت برای آماده شدن ارجاع می دهد. اتحادیه اروپا نیز گام های مشابهی را برخواهد داشت. واشنگتن پست همچنین در ادامه از زبان «ریچارد نفیو»، کارشناس سابق تحریم در تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا می نویسد: : «یکشنبه روز تصویب و یک روز بزرگ در مسیر اجرای توافق هسته ای است که شاید در این تاریخ، حتی یک سانتریفیوژ نیز نسبت به روزهای گذشته کمتر نشده باشد اما روند کم شدن آنها اجرا و آغاز خواهد شد.»
از سوی دیگر «سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در همین خصوص و فرا رسیدن «روز تصویب» می گوید: مراحل قانونی مربوط به برجام در ایران طی شده است و ما آماده‌ایم تا وارد مرحله بعدی شویم که به عنوان روز «تصویب» شناخته می‌شود و در واقع یک گام اساسی در اجرای برجام محسوب می‌شود. به این ترتیب ما با دو مرحله دیگر رو به رو هستیم یکی اعلام لغو تحریم ها و دیگری برداشته شدن آن که طبق آنچه توافق شده است برداشته شدن آن منوط بر اجرایی شدن سند برجام از سوی ایران نیز می باشد.
یک دیپلمات غربی هم روز جمعه در رابطه با نحوه لغو و چگونگی برداشته شدن تحریم ها توسط اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته ای ماه ژوئیه با ایران، روز یکشنبه رسما تحریم ها علیه ایران را لغو می کند، اما این تدابیر اواخر ماه دسامبر و تنها زمانی که تهران به طور واقعی برنامه هسته ای خود را کاهش دهد، اجرایی خواهد شد.» وی افزود: «اما این تدابیر زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تمامی گزینه ها را تیک زده باشد، یعنی اجرای تمامی تعهدات از جانب ایران برای کاهش قابل توجه برنامه هسته ای این کشور را بررسی کرده باشد.» تصمیم روز یکشنبه پیش از هر چیزی یک تصمیم رسمی است زیرا به تصویب تصمیماتی برای تعلیق و سپس لغو تحریم های سنگین اقتصادی، مالی و فردی اختصاص دارد که اتحادیه اروپا طی یک دهه علیه ایران تصویب کرده است. این دیپلمات غربی گفت: «هر چند لغو تحریم ها - که فهرست طولانی از بانک ها ، شرکت های نفتی و گازی ایران را شامل می شود - عملا اواخر دسامبر یا اوایل سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اما مرحله روز یکشنبه دومین نقطه عطف مهم در اجرای این توافق است.»
اما همانگونه که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج شنبه گذشته خبر داد: «همه اقدامات مندرج در نقشه راه برای شفا‌ف‌سازی مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که از گذشته و حال باقیمانده بود به طور کامل انجام شد.» یکی از متفاوت ترین گزارشهای آژانس طی ۱۲ سال گذشته، که این بار نه تنها خبری از گزاره های موهوم و ابهام انگیز نبود، بلکه آژانس در گزارش خود با صراحت تاکید می کند: «همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.» این جمله بدان مفهوم است که در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران نیز شفاف سازی و همکاری کامل به عمل آمده و مهم ترین موضوع در بعد فنی برای اجرایی شدن برجام نیز در مسیر حل و فصل است و با گزارش ۲۴ آذرماه دبیر کل آژانس پرونده«PMD» نیز برای همیشه حل و فصل خواهد شد. حال با توجه به تمامی این گزارشهای مطلوب از سوی طرف مقابل مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و متعاقب آن شورای نگهبان؛ نوبت به عمل کردن وعده طرف غربی در زمینه توافقنامه برجام است که قرار است روز یکشنبه رسما اعلام شود. روزی که شاید از آن بتوان به عنوان یک روز ملی نام برد. چرا که جمهوری اسلامی ایران توانست با ایستادگی بر روی مواضع منطقی خود و رفتار مسالمت آمیزش طی دوسال گذشته به تمامی خواسته های خود برسد.
گزارش : بارانا موسوی
کد مطلب: 50344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *