۳
جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵
آیا سیدحسن خمینی برای خبرگان می آید؟

خبرگان و احساس تکلیف خمینی جوان

خمینی جوان برای مجلس خبرگان؛ می آید، نمی آید، نمی گوید که نمی آید، بالاخره احساس تکلیف می کند یا نه! اینها مجموعه اخباری است که این روزها پیرامون حضور«حجت الاسلام سیدحسن خمینی» در انتخابات مجلس خبرگان، نقل محافل سیاسی کشور است. تا جاییکه در تازه ترین اخبار منتشر شده «آیت الله محسن غرویان» در اظهارنظری صریح از احساس تکلیف کردن خمینی جوان خبر داد و گفت: «ایشان قصد دارند بعد از ایام تاسوعا و عاشورا رسما آمادگی خودشان را برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان اعلام کنند».
خبرگان و احساس تکلیف خمینی جوان
خمینی جوان برای مجلس خبرگان؛ می آید، نمی آید، نمی گوید که نمی آید، بالاخره احساس تکلیف می کند یا نه! اینها مجموعه اخباری است که این روزها پیرامون حضور«حجت الاسلام سیدحسن خمینی» در انتخابات مجلس خبرگان، نقل محافل سیاسی کشور است. تا جاییکه در تازه ترین اخبار منتشر شده «آیت الله محسن غرویان» در اظهارنظری صریح از احساس تکلیف کردن خمینی جوان خبر داد و گفت: «ایشان قصد دارند بعد از ایام تاسوعا و عاشورا رسما آمادگی خودشان را برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان اعلام کنند». خبری که بلافاصله توسط «سایت جماران» اینگونه اصلاح شد: «به استحضار می رساند که حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.»
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این نخستین بار نیست که غرویان از حضور قطعی «خمینی ۴۳ ساله» برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان خبر می دهد. وی پیش از این در مرداد ماه گذشته با اعلام نظر درباره ترکیب احتمالی مجلس خبرگان در آینده گفته بود که «در انتخابات خبرگان آينده يك چرخش قدرت در حال اتفاق است كه داراي ظرافت‌ها و حساسيت‌هاي خاص خود است. اين چرخش قدرت در نهايت به سود طيف (ائتلاف احتمالي هاشمي، روحاني و سيدحسن خميني) صورت خواهد گرفت. نقطه آغاز اين چرخش قدرت نيز در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲كليد خورده و زمينه‌هاي آن به وجود آمده است. غرویان همچنین تاکید کرد که در شرايط كنوني مطالبات مردم بيشتر در اين نوع ديدگاه و تفكر تعريف مي‌شود و به همين دليل اين تفكر پيروز انتخابات خبرگان خواهد بود.» تفکری که گفته می شود برگرفته از گفتمان سازنده، به همراه مشی اعتدال طلبانه ای است که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین به سرانجام رسیدن موضوع «برجام» هم اکنون در بین آحاد ملت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
با این وجود و تنها در فاصله چند ماه مانده به برگزاری دو انتخابات سرنوشت ساز و حساس؛ به جهت بازگشت اصلاح طلبانی که در ۸ سال گذشته «خانه نشین یا زندان نشین» شده بودند، به همراه برخی بزرگانی که از دنیای سیاست کنار زده شده بودند می تواند سرآغاز فصل تازه ای در آسمان سیاسی دو فصل کشورمان باشد که در این بین سید حسن خمینی به همراه چند تن از «السابقون انقلاب» می توانند نقش سازنده ای را به دوش بکشند.
اظهار تمایل سید حسن برای حضور در مجلس خبرگان
صریح ترین واکنش خمینی جوان نسبت به این اظهارت در اوایل شهریور ماه گذشته شکل گرفت. جاییکه وی برای نخستین بار در سخنانش عنوان کرد: «اگر لازم شد کاری انجام دهم، انجام می دهم و شانه خالی نمی کنم». سید حسن خمینی که در جمع اصلاح طلبان استان مازندران سخنرانی می کرد همچنین در خصوص اینکه امام اعضای بیت خود را از ورود به امر حکومت داری منع کرده است گفت: «امام به ابوی ما وصیت کردند که "نمی‌گویم در جمهوری
صریح ترین واکنش خمینی جوان نسبت به این اظهارت در اوایل شهریور ماه گذشته شکل گرفت. جاییکه وی برای نخستین بار در سخنانش عنوان کرد: «اگر لازم شد کاری انجام دهم، انجام می دهم و شانه خالی نمی کنم». سید حسن خمینی که در جمع اصلاح طلبان استان مازندران سخنرانی می کرد همچنین در خصوص اینکه امام اعضای بیت خود را از ورود به امر حکومت داری منع کرده است گفت: «امام به ابوی ما وصیت کردند که "نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند." بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام(ره) و آرمان‌های ما سازگار نیست
اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند." بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام(ره) و آرمان‌های ما سازگار نیست. وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آنها انجام دهند.» اظهار تمایل سیدحسن خمینی درحالی ابراز می شود که تاکنون برخی از بزرگان اصلاح طلب و حتی اصولگرایان میانه رو از شرکت وی برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان آتی به شدت حمایت کرده اند. چرا که بسیاری سید حسن را شبیه ترین فرد از خاندان خمینی‌ها به حضرت امام(ره) می‌دانند. کسی که هم از نظر بیان و هم قدرت علمی و نوع بکار گیری کلمات شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.
اسفندماه سال ۱۳۷۳ بود که مردم تصویری متفاوت از سید حسن خمینی را بعد از چند سال در تلویزیون مشاهده کردند. هنگامی که خبر درگذشت مرحوم سید احمد خمینی منتشر شد و پس از آن جوان لاغراندامی در لباس روحانیت در کنار پیکر فرزند امام راحل دیده ‌شد، نوجوانی با موهای بور که تنها یکسال بود ملبس به لباس روحانیت شده بود. تولیت حرم امام خمینی که در اوج جوانی تبدیل به یکی از اساتید حوزه علمیه قم شد، روزهای خود را به تدریس، تعلیم و تحقیق ‌گذراند تا هرچه بیشتر به جایگاه مرجعیت دینی نزدیک شود. وی در طول دوره تحصیل خود از محضر اساتیدی چون مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی و حضرات آیات وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، سید علی محقق داماد، و . . تلمذ کرده و هم اکنون از علمای صاحب علم شناخته می شوند.
مصائب خمینی جوان برای ورود به دنیای سیاست
با توجه به جایگاه علمی و خانوادگی حسن خمینی، بسیاری به دنبال وارد کردن او به فضای سیاسی کشور هستند و بارها و بارها در نزدیکی هر انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری از او به عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر خود یاد می‌کنند. این دعوت‌ها در هر بار از سوی یادگار امام بی پاسخ مانده است و سید حسن همچنان بنا بر وصیت پدربزرگ خود، از ورود به فضاهای سیاسی و انتخاباتی پرهیز می‌کند. اما با این حال این روزها شایعه‌های فراوانی پیرامون سید حسن خمینی در صحنه سیاسی ایران وجود دارد و از گوشه کنار طرفداران و هوادارن وی از وروداش به انتخابات مجلس خبرگان سخن به میان می‌آورند. اما به همان نسبتی که این روزها برخی برای مجاب کردن «آیت الله جوان» برای شرکت در انتخابات تلاش می کنند، عده ای هم از ورود وی به دنیای سیاست ابراز نگرانی کرده اند. «آیت الله مصباح یزدی» یکی از کسانی است که پیش از این و
اسفندماه سال 1373 بود که مردم تصویری متفاوت از سید حسن خمینی را بعد از چند سال در تلویزیون مشاهده کردند. هنگامی که خبر درگذشت مرحوم سید احمد خمینی منتشر شد و پس از آن جوان لاغراندامی در لباس روحانیت در کنار پیکر فرزند امام راحل دیده ‌شد، نوجوانی با موهای بور که تنها یکسال بود ملبس به لباس روحانیت شده بود. تولیت حرم امام خمینی که در اوج جوانی تبدیل به یکی از اساتید حوزه علمیه قم شد، روزهای خود را به تدریس، تعلیم و تحقیق ‌گذراند تا هرچه بیشتر به جایگاه مرجعیت دینی نزدیک شود
با اشاره به رفتار بیت حضرت امام (ره)؛ از آنها به عنوان «رفوزه» یاد کرده بود. از خرداد سال ۸۹ هم می توان به عنوان اوج اين فشارها یاد کرد. یعنی دقیقا ۱۴خرداد ۱۳۸۹. زمانی که مردم، آخرين کلمات را از زبان محمود احمدي‌نژاد مي‌شنيدند. آن هم از سيماي ملي و بعد از انتخابات پرسروصداي سال ۸۸. همه منتظر بودند طبق برنامه، تريبون به سيدحسن خميني سپرده شود، اما احمدي‌نژاد در سالگرد رحلت امام‌خميني(ره) در حرم ايشان، در اقدامي غيرمنتظره و ظاهرا ازپيش‌طراحي‌شده گفت: «اينک گوش جان مي‌سپاريم به سخنان رهبر معظم انقلاب... نفس‌ها در سينه حبس شد؛ احمدي‌نژاد رفت و سيدحسن آمد. با حضور نوه امام (ره)، شعارها هم شروع شد. شعارهايي خاص و ازپيش‌طراحي‌شده که براي اولين‌بار شنيده مي‌شد: «نواده روح‌الله سيدحسن نصرالله!» اين شعارها آنقدر تکرار شد که سيدحسن خميني، خسته از ناملايمتي‌ها، گفت: تا بوده همين بوده و سخنراني را زودتر تمام کرد و خطاب به آنان که شعار مي‌دادند گفت: من از همه معذرت مي‌خواهم و از خداوند مي‌خواهم که ما را با امام محشور کند. تا بوده چنين بوده، هنوز ۲۰سال از درگذشت امام نگذشته و خداوند انشاءالله همه ما را قرين رحمت قرار دهد. او سپس تريبون را به مقام‌معظم‌رهبري سپرد. در اين ميان، رهبري، پس از پايان سخنان نيمه‌تمام سيدحسن خميني، در حالي‌که به تريبون نزديک مي‌شدند، پيشاني وي را بوسيدند و سپس در سخنرانی، از همه خواستند که در مخالفت با هرکس، گرفتار ظلم و بي‌تقوايي نشوند. اين داستان البته در سال‌هاي بعد دولت احمدی نژاد هم تکرار شد. تا روزیکه دولت حسن روحانی روی کار آمد. «خمینی جوان» طی دو سال گذشته بارها و در شکل های مختلف حمایت خود را از دولت تدبیرو امید اعلام کرده است. تا جاییکه وی در شهریور ماه گذشته و در هفته دولت، خطاب به رییس جمهور اظهار کرد: «ما باید نسبت به تلاش‌های دوستان در دولت تدبیر و امید در دو سالی که از عمر این کابینه می‌گذرد شکرگزار خداوند باشیم و از تلاشهای آقایان قدردانی کنیم.» یادگار امام همچنین با اشاره به پیروزی مردم ایران در توافق هسته‌ای اظهار کرد: ما بخصوص در کار بزرگی که آقای ظریف و دوستانشان در مسئله‌ی هسته‌ای انجام دادند و باب بزرگی را باز کردند باید تشکر کنیم و امیدواریم در آستانه سال سوم تشکیل دولت شاهد تحقق شعارها و وعده‌هایی باشیم که دولت تدبیر و امید کار خود را با آنها شروع کرد. اما گویا حمایت یادگار امام از دولت و همچنین مشی فراجناحی وی مورد پسند برخی از تندروهای کشور قرار نگرفته و این عده هم اینک نگران ورود وی به دنیای سیاست هستند. حال با توجه به مدت باقی مانده تا انتخابات اسفند ماه باید منتظر ماند و دید که آیا «خمینی جوان» بالاخره برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان احساس تکلیف خواهند کرد یا خیر؟
گزارش : باراناموسوی
کد مطلب: 51363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *