۰
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۵
پرونده «فریادگر» درباره سرمربي پرتغالي تيم ملي فوتبال

34 برد از 61 بازي حاصل کارنامه 6 ساله کي‌روش

کارلوس کي‌روش که سابقه هدايت تيم ملي فوتبال کشورهاي «پرتغال» و «آفريقاي جنوبي» و تيم باشگاهي «رئال مادريد» را در کارنامه خود دارد، در 15 فروردين ماه سال 1390 خورشيدي هدايت تيم ملي فوتبال کشورمان را بر عهده گرفت و بر روي نيمکت تيم ملي توانست در 61 بازي، تيم ملي را رهبري کند.
34 برد از 61 بازي حاصل کارنامه 6 ساله کي‌روش

کارلوس کي‌روش که سابقه هدايت تيم ملي فوتبال کشورهاي «پرتغال» و «آفريقاي جنوبي» و تيم باشگاهي «رئال مادريد» را در کارنامه خود دارد، در 15 فروردين ماه سال 1390 خورشيدي هدايت تيم ملي فوتبال کشورمان را بر عهده گرفت و بر روي نيمکت تيم ملي توانست در 61 بازي، تيم ملي را رهبري کند.

به گزارش پایگاه خبی فریادگر، تيم ملي فوتبال ايران در زمان هدايت وي از 61 بازي، 19 تساوي، 8 باخت و 34 برد به دست آورد. به باور برخي کارشناسان کي‌روش توانسته است در مقام سرمربي تيم ملي به دلايل زير نمره قابل قبولي کسب کند:

1- يکي از مهمترين اقدام‌هاي مثبت کي‌روش در زمان هدايت تيم ملي فوتبال، حاکم کردن نظم بر تيم بود. در اين دوره بازيکنان تيم ملي فوتبال، بازي گروهي و در خدمت تيم بودن را بر تکروي‌هاي بي‌نتيجه فردي ترجيح دادند.

اين مربي پرتغالي که سابقه هدايت تيم‌هاي بزرگ را در کارنامه دارد با استفاده از به روزترين شيوه‌هاي تمرين و تکنيک‌هاي بازي فوتبال دنيا موفق شد به تيم ملي فوتبال کشورمان شخصيتي ويژه ببخشد. وي همچنين با استفاده از شيوه‌هاي نوين تمرين‌دهي توانست بازيکنان فوتبال کشورمان را در سطح بالايي از آمادگي بدني قرار دهد. اوج اين آمادگي بازي مقابل آرژانتين در بازي‌هاي جام جهاني 2014 برزيل و بازي با عراق در قالب تيمي‌ده نفره در يک ماراتن 120 دقيقه‌اي در جام ملتهاي آسيا در استراليا بود.

2-‌ يکي از مهمترين مشکلات فوتبال کشورمان در گذشته و حال، بحث بازيکن‌سالاري است. برخي از بازيکنان تيم‌هاي ملي و باشگاهي به خاطر توجه ويژه يا علاقه هواداران، خود را تافته جدا بافته از ديگران دانسته و کمتر به خواسته و نظر مربيان و مديران باشگاهي توجه دارند. کي‌روش که تجربه کارکردن با بازيکنان بزرگي همچون «لوييس فيگو»، «ديويد بکهام» و «کريستيانو رونالدو» را در کارنامه خود مي‌ديد، در ابتداي ورود به ايران و بعد از شناخت بازيکنان تيم، برخورد با بازيکن سالاري را در اولويت قرار داد و در اين راه کمتر زير تاثير فضا سازي رسانه‌ها قرار گرفت. هر چند برخي ناظران بر اين باورند حذف ستاره‌هايي همچون «سيد‌هادي عقيلي» و «سيد مهدي رحمتي» موجب شد تيم ملي در برخي از بازي‌ها آسيب‌پذير باشد ولي برخورد قاطع کي‌روش با اين بازيکنان سبب شد تيم ملي فوتبال کشورمان در زمان هدايت وي يکي از کم‌حاشيه‌ترين تيم‌هاي دهه‌هاي گذشته باشد.

3- کشف و پرورش استعدادهاي جوان و ميدان دادن به آنان در بازي‌هاي ملي يکي ديگر از مهمترين نقطه‌هاي مثبت کارنامه کي‌روش در ايران است. اين مربي پرتغالي در طول چهار سال حضور روي نيمکت تيم ملي توانست استعداد‌هاي جواني مانند «وريا غفوري»، «وحيد اميري»، «عليرضا حقيقي» و «مرتضي پور‌علي‌گنجي» را به فوتبال ملي ايران و آسيا معرفي کند. البته هنر کي‌روش تنها منتهي به معرفي بازيکنان جوان به تيم ملي فوتبال کشورمان نبود بلکه در زمان سرمربيگري وي بسياري از بازيکنان دورگه و ايراني مقيم خارج براي بازي در تيم ملي زير هدايت کارلوس کي‌روش اعلام آمادگي کردند.

4- استحکام دفاعي و برنامه‌ريزي دقيق در ضد حمله مقابل تيم‌هاي بزرگ يکي ديگر از ويژگي مثبت تيم ملي در زمان هدايت کي‌روش بود. تيم ملي فوتبال در زمان هدايت وي توانست در مقابل تيم‌هاي سطح اول آسيا و جهان نتايج بسيار خوبي کسب کند.در حالي که برخي از رقيبان تيم ملي در اين بازي‌ها از ستاره‌هاي بزرگ و نامداري همچون« ليونل مسي» برنده چهار توپ طلاي فوتبال جهان، «آنخل دي ماريا» ستاره آرژانتيني رئال مادريد و «زلاتان ايبراهيمويچ» ستاره سوئدي باشگاه «پاريسن ژرمن» فرانسه بهره مي‌بردند.

با وجود اين نقطه‌هاي مثبت، کي‌روش هدف برخي انتقادها قرار گرفت که عبارت است از:

1- انتقاد‌ناپذيري يکي از مهمترين نقاط ضعف کي‌روش در اين دوره شش ساله است. او چندين بار استعفا داده و دوباره به کار خود در تيم ملي ادامه داده است. البته انتقاد ناپذيري مربي پرتغالي تنها به برخورد با مسئولان فدراسيون فوتبال منتهي نمي‌شود بلکه وي در واکنش به انتقاد برخي از کارشناسان و پيشکسوتان فوتبال به بدترين شکل ممکن جواب آن‌ها را داد.

2- با توجه به حضور کي‌روش در تيم‌هاي بزرگ باشگاهي و ملي، ترديدي در دانش فوتبالي اين مربي خارجي نيست ولي نبايد فراموش کرد حضور مقطعي مربيان بزرگ فوتبال در کشورمان بايد به دانش‌افزايي مربيان بومي‌کمک کند. در دوره چهار ساله حضور کي‌روش در ايران هر چند به صورت مقطعي مربيان بومي‌ همچون «اميد نمازي»، «مجيد صالح» و «علي کريمي» کنار کي‌روش روي نيمکت تيم ملي حضور يافتند، ولي اين حضور دوام زيادي نداشت. برخي کارشناسان بر اين باورند که رفتار و برخورد کي‌روش با مربيان بومي‌نامناسب و در برخي از مواقع توهين‌آميز بوده است.

3- تيم ملي فوتبال کشورمان هر چند توانست با تاکتيک دفاعي و ضد حمله در مقابل تيم‌هاي بزرگي همچون آرژانتين و نيجريه موفق باشد ولي پافشاري کي‌روش براي استفاده از روش دفاع و ضد حمله موجب انتقاد‌هاي فراواني شد. اوج اين انتقادها بعد از بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسياي 2015 بود زيرا در اين دوره از رقابت‌ها تيم ملي فوتبال کشورمان با وجود بازي دفاعي و نه چندان زيبا بازهم نتوانست در مقابل تيم‌هاي درجه دوم آسيا موفق باشد و در مرحله يک چهارم نهايي با شکست در مقابل تيم ملي عراق از رسيدن به مرحله نيمه نهايي باز ماند.

4- همسنجي دستمزد و دريافتي کارلوس کي‌روش با نتايج کسب شده تيم ملي در زمان سرمربيگري وي نشان از نوعي بي‌توازني و نبود تعادل دارد. هر چند تيم وي توانست در جام جهاني 2014 برزيل بازي‌هاي خوبي ارائه دهد، ولي حذف زود هنگام تيم ملي فوتبال از جام ملت‌هاي آسيا موجب شد تا برخي از کارشناسان اظهار کنند تيم ملي فوتبال کشورمان در گذشته با مربيان بومي‌نتايج بهتري در رقابت‌هاي آسيايي کسب کرده است.

اين روزها بحث استعفاي کي‌روش به يکي از مهمترين خبرهاي ورزشي کشور تبديل شده است و هواداران اين مربي پرتغالي سعي دارند به هر شکل وي را در ايران حفظ کنند. حال، ماندن او در تيم ملي فوتبال ايران با نتايج انتخابات فدراسيون فوتبال گره خورده است...
گزارش : فرشاد رضایی

کد مطلب: 55089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *