۱
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۱
روند جهانی دیابت از سال 1980نشان می دهد:

شیوع دیابت 4 برابر شده است

دیابت به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان، بار اقتصادی سنگینی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند.
شیوع دیابت 4 برابر شده است
دیابت به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و میر و بیماری در سراسر جهان، بار اقتصادی سنگینی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، انجام مداخلات مبتنی بر جمعیت به منظور پیشگیری از بروز دیابت، افزایش تشخیص زودرس، تغییر در شیوه زندگی و استفاده از مداخلات دارویی جهت جلوگیری یا تاخیر در پیشرفت عوارض ناشی از بیماری بسیار حائز اهمیت است. به طوری که یکی از اهداف جهانی نشست سازمان ملل متحد در سال 2011، متوقف کردن افزایش شیوع دیابت در بزرگسالان تا سال 2025 بوده است. جهت دستیابی به این هدف برآورد معتبر و دقیقی از شیوع دیابت در طول یک دوره زمانی، ارزیابی مداخلات انجام شده و مقایسه روند شیوع در کشورهای مختلف مورد نیاز است.
دکتر فرشاد فرزادفر، رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراهی جمعی از پژوهشگران، روند شیوع دیابت را بر اساس معیارهایی همچون قند خون ناشتا (7 ) میلی مول بر لیتر یا بالاتر، سابقه ابتلا به دیابت، استفاده از انسولین یا داروهای خوراکی کاهش دهنده قند خون، در دویست کشور و در بیست و یک منطقه، از سال 1980 تا سال 2014 بررسی کرده¬اند. در این مطالعه، یافته های حاصل از 751 مطالعه شامل ( 4372000) فرد بزرگسال جهت برآورد روند شیوع دیابت استفاده شد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که شیوع دیابت در مردان از 4/3 درصد در سال 1980 به 9 درصد در سال 2014 افزایش یافته و در زنان از 5 درصد به 9/7 درصد رسیده است. علاوه بر این، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت در جهان از 108 میلیون نفر در سال 1980 به 422 میلیون نفر در سال 2014 افزایش یافته است (5/28 درصد به علت افزایش شیوع دیابت، 7/39 به علت رشد جمعیت و پیری، و8/31 درصد هم ناشی از تعامل این دو عامل).
طبق نتایج بدست آمده شیوع دیابت در بزرگسالان از سال 1980 تا سال 2014 همراه با رشد جمعیت و پیری، در حدود چهار برابر افزایش یافته است. همچنین بار دیابت (از هر دو نظر شیوع و تعداد افراد مبتلا به دیابت) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا، بیشتر بود.
با توجه به این که دیابت و عوارض دراز مدت ناشی از آن مانند بیماری¬هاي قلبی و سکته مغزي، علل مرگ و میر 2 میلیون نفر در سال و هفتمین علت ناتوانی در دنیا به شمار می رود، بار اقتصادی فراوانی بر کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط تحمیل می سازد. بر اساس یک بررسی سامانمند، هزینه سالانه دیابت در جهان(825) میلیارد دلار است به طوری که چین با (170 میلیارد دلار )، ایالات متحده آمریکا (105 میلیارد دلار)، هند (73 میلیارد دلار) و ژاپن (37 میلیارد دلار) بالاترین هزینه ها را داشته اند.
بنابراین، با توجه به روند رو به افزایش شیوع دیابت در بسیاری از کشورها و همچنین تحمیل هزینه¬های اقتصادی سنگین بر سیستم بهداشت و درمان، آموزش عوامل خطر قابل کنترل بیماري و نحوه پیشگیري از بروز آن امري مهم محسوب می شود که از جمله برنامه¬هاي آموزشی می¬توان به تغییر در شیوه¬های نامناسب زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت¬هاي صحیح اشاره کرد.


کد مطلب: 60730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *