۰
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۲
در صحن علني مجلس صورت گرفت

اخطار نمايندگان به تفسير شوراي نگهبان

کواکبيان: شوراي نگهبان بايد از لايحه احکام ايراد محتوايي مي‌گرفت
صحن در روز گذشته علاوه بر اينکه شاهد تهديد آمريکا از سوي رئيس مجلس بود، شاهد اعتراض‌ها و تذکرات زياد نمايندگان نيز بود.
اخطار نمايندگان به تفسير شوراي نگهبان

صحن مجلس در روز چهارنشبه، علاوه بر اينکه شاهد تهديد آمريکا از سوي رئيس مجلس بود، شاهد اعتراض‌ها و تذکرات زياد نمايندگان نيز بود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، علي لاريجاني غرب را تهديد به راه‌اندازي کارخانه هسته‌اي براي غني‌سازي کرد. از طرفي بعضي نمايندگان از جمله مطصفي کواکبيان و جهانبخش محبي‌نيا نسبت به تفسير شوراي نگهبان در لايحه احکام انتقاد کردند. و علي لاريجاني نيز در پاسخ به هر دوي نمايندگان اعلام کرد با آنها موافق است.مصطفي کواکبيان در اخطار قانون اساسي اعلام کرد: «شوراي نگهبان بايد از لايحه احکام ايراد محتوايي مي‌گرفت.» همچنين بسياري از تذکرات نمايندگان بر اين پايه بود که چرا سوالات نمايندگان از وزرا در کميسيون‌ها پاسخ داده نشده است.

ايراد به شوراي نگهبان

نماينده مردم تهران گفت: نگرفتن ايرادات محتوايي توسط شوراي نگهبان به لايحه احکام، وقت مجلس را مي‌گيرد. مصطفي کواکبيان نماينده مردم تهران ري شميرانات و اسلامشهر طي اخطاري بر اساس اصل 71 قانون اساسي در صحن علني ديروز مجلس خطاب به لاريجاني رئيس مجلس گفت: اين اصل تاکيد مي‌کند که مجلس در عموم مسايل مي‌تواند قانون وضع کند و ما حداقل دو جلسه‌اي است که وقت صرف لايحه احکام دائمي مي‌کنيم.

وي همچنين طي تذکري بر اساس ماده 24 آيين‌نامه مجلس اظهار کرد: امام راحل و رهبري انقلاب تاکيد دارند که مجلس در راس امور است، ما اکنون مي‌خواهيم مواد اين لايحه را تصويب کنيم و بعد به شوراي نگهبان ارسال کنيم و بعد شوراي نگهبان بر اساس محتوا وارد اين لايحه شده و ايرادات خود را بگيرد و بار ديگر آن را به مجلس ارجاع کند. کواکبيان خطاب به لاريجاني گفت: اي کاش به عنوان رئيس مجلس با شوراي نگهبان نامه‌نگاري مي‌کرديد که شوراي نگهبان به صورت محتوايي نظر دهد زيرا اکنون بر روي هر کدام از مواد شک دارم که نهايتا شوراي نگهبان چه کار مي‌کند. نماينده مردم تهران ري شميرانات اسلامشهر خاطرنشان کرد: اگر قرار نيست مجلس در وضع قوانين شرکت کند، خب شوراي نگهبان کافي است ديگر، اما مي‌توانيم نظر بدهيم. رئيس مجلس در پاسخ به اظهارات کواکبيان گفت: با شوراي نگهبان صحبت شده و آنها يک تفسيري دارند و آن اين است که اگر لايحه دولت توسط نمايندگان آنقدر به آن موادي اضافه شود که شاکله‌اش را تغيير دهد اين امر امکان‌پذير نيست. وي ادامه داد: بنده فکر مي‌کنم لزومي ‌نداشت که شوراي نگهبان ابتدا کلي نظر دهد اما نهايتا اين تفسير شوراي نگهبان است و شما بايد تابع قانون باشيد. لاريجاني بيان کرد: بر اين اساس شوراي نگهبان يک ايراد کلي گرفته و من هم به آنها گفتم که اين موادي که در مجلس اضافه کرديم که همان موادي است که درقانون برنامه مکررا تکرار شده اما حالا در لايحه دولت نبوده است. رئيس مجلس تصريح کرد: حالا راهي غير از اين نداريم که اصلاح شکلي را انجام دهيم اما اخطار شما وارد است زيرا قدري وقت مجلس را اين بررسي‌ها مي‌گيرد و بايد فکري براي آن کرد.

همچنين جهانبخش محبي نيا نيز در تذکري گفت: چرا شوراي نگهبان با صراحت دلايل رد خود را نسبت به لايحه احکام اعلام نمي‌کند. نماينده مردم مياندوآب و شاهين شهر طي تذکر و اخطاري براساس اصل 96 و 74 خطاب به لاريجاني گفت: شوراي نگهبان زماني که مصوبه‌اي را رد مي‌کند بايد با صراحت تمام دلايل آن را اعلام کند نه آنکه تنها اضافه بودن مواد را مورد ايراد خود قرار دهد. وي با تأکيد بر اينکه اين امر نبايد روال شود و مجلس الحاقات را حذف کند براي آنکه ايراد شوراي نگهبان را رفع کرده باشد، گفت: در کجاي قانون اساسي آمده که الحاق يک موضوع مي‌تواند مغاير قانون اساسي باشد.

علي لاريجاني در پاسخ به اظهارات محبي‌نيا تأکيد کرد: آيا تفسير قانون با شوراي نگهبان نيست؟ پس مطابق با قانون اساسي شوراي نگهبان چنين تصميمي‌داشته است. رئيس مجلس اذعان کرد: حالا که ما اين امر را قبول نداريم بايد راهي براي آن پيدا کنيم تا اين مشکل حل شود بنده نيز با سخنان شما موافقم اما بايد روشي براي حل آن پيدا کرد.

خطاب به سازمان ملل؛ راهي جز مقابله نمي‌ماند

علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود گفت: گزارش اخير دبيرکل سازمان ملل به شوراي امنيت در مورد توافق هسته‌اي و اظهارات برخي نمايندگان کشورهاي 1+5 در شوراي امنيت گرچه از نظر حقوقي حاوي تعهدي براي ايران نبوده است، اما از جهات مختلف خطاهايي را دربرداشت که براي جايگاه دبيرکل سازمان ملل و شوراي امنيت نوعي سقوط آزاد محسوب مي‌شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: از طرفي دبيرکل در گزارش خود پايبندي ايران به تعهدات را دلگرم کننده مي‌داند و از طرف ديگر هيچ اشاره اي به نگراني‌هاي ايران و شکايت ايران از عدم اجراي تمام تعهدات 1+5 نمي‌کند آيا دبيرکل مامور بود که گزارش کامل از اجراي تعهدات دو طرف بدهد يا مامور ناظر 1+5 در اين ماجرا است. لاريجاني با بيان اينکه آقاي بان کي مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستيک ايران را مخالف روح توافق هسته‌اي دانسته است اما قضاوت در تخطي را برعهده شوراي امنيت گذاشته است، ادامه داد: سوال اين است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌اي ناسازگاري دارد. روح برجام يک امر سيالي نيست که مجالي براي دبيرکل ايجاد کند که هر حرف بي‌ربطي را به آن نسبت دهد. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه در توافق هسته‌اي هيچ اشاره‌اي به موضوع موشک بالستيک وجود ندارد، يادآور شد: صرفا در قطعنامه 2231 آن هم درضميمه آن به اين امر اشاره شده است که ايران از ساخت موشک‌هايي که طراحي آن براي حمل سلاح هسته‌اي باشد پرهيز کند. مگر ايران چنين طراحي‌اي انجام داده است که آقاي دبيرکل آن را با روح برجام در تغاير اعلام کرده اند. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اقدامات ايذايي در مقابل توافق هسته‌اي به نقطه اي رسيده که راهي جز مقابله براي ايران باقي نمانده بنابراين سازمان انرژي اتمي‌مطابق قانون مربوطه طرح راه اندازي کارخانه هسته‌اي براي غني‌سازي در درجات مورد نياز کشور را آماده کند.

تذکرات نمايندگان در صحن علني بايد پيگيري شود

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نيز در نشست ديروز در تذکر شفاهي خود گفت: قطعا زماني که نمايندگان در نشست‌هاي علني مجلس تذکراتي را مطرح مي‌کنند،اين تذکرات نبايد صرفا گفتار نمايندگان تلقي شود؛بلکه هيأت رئيسه بايد اين موارد را پيگيري کرده و در نهايت بگويد که نتيجه اين پيگيري‌ها به کجا رسيده است. علاوه بر نماينده مردم رشت، بسياري از نمايندگان از جمله لاهوتي نيز در تذکرات خود بر اين امر صحه گذاشتند که بايد جواب سوال نمايندگان داده شود. مسعود پزشکيان، نايب رئيس اول مجلس در پاسخ به تذکر جعفرزاده گفت: ما تذکرات نمايندگان را پيگيري مي‌کنيم و در اين رابطه کارگروه ويژه‌اي تشکيل شده و نتايج آن در آينده نزديک به نمايندگان اعلام مي‌شود.

کد مطلب: 58452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *