۰
جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۸
ستاره سابق کریکت دنبال می‌کند

زمزمه شورش بزرگ پاکستان

اسلام آباد دچار تنش های جدیدی شده است. نیروهای سیاسی اپوزیسیون پاکستان در حال اتحاد علیه «نوازشریف» نخست وزیر پاکستان هستند.
زمزمه شورش بزرگ پاکستان
اسلام آباد دچار تنش های جدیدی شده است. نیروهای سیاسی اپوزیسیون پاکستان در حال اتحاد علیه «نوازشریف» نخست وزیر پاکستان هستند.
براساس گزارش رویترز، «عمران خان» رهبر مخالفان دولت پاکستان در پی دستگیر شدن ده‌ها تن از فعالان حامی‌ حزب وی موسوم به حزب «تحریک انصاف پاکستان» برای برگزاری اعتراضات سراسری در این کشور فراخوان داده است.
فراخوان حزب تحریک انصاف برای تظاهرات سراسری جمعه و اعتصاب فراگیر چهارشنبه فضای سیاسی پاکستان را در آستانه شورش علیه اسلام آباد قرار داده است. طب
براساس گزارش‌ها ده‌ها تن از مخالفان دولت شامگاه روز پنج شنبه بازداشت شدند. تصاویر تلویزیونی حکایت از درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و اعضای حزب تحریک انصاف در تجمع مخالفان دولت دارد.
عمران‌خان که ستاره سابق ورزش کریکت بوده، قصد دارد روز چهارشنبه با برگزاری اعتراضات گسترده، شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان را فلج کند.او از این تدابیر خود به عنوان راهکار نهایی برای مجبور کردن نواز شریف نخست وزیر پاکستان به استعفا به دلیل اتهامات فسادش سخن گفته است.
یک مقام شهر راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد از ممنوعیت هر گونه تظاهرات در این شهر خبر داد. دادگاه عالی اسلام آباد اعلام کرده است که برگزاری تظاهرات حق احزاب سیاسی است اما آنها اجازه ندارند مشکلی برای شهر ایجاد کنند و حقوق شهروندان را ضایع کنند.
پلیس اسلام آباد اعلام کرده است برای مقابله به شورش احتمالی هواداران احزاب مخالف در روز 12 آبان، نیاز به 10 هزار گاز اشک آور، 300 دستگاه کانتینر 12 متری برای مسدود کردن مسیرهای منتهی به مناطق حساس پایتخت و هزاران گلوله پلاستیکی برای برخورد با اغتشاش گران دارد که باید از سوی دولت تامین شود. گفته شده از بامداد روز جمعه با انسداد برخی خیابان های حساس اسلام آباد مسدود شده که نشان دهنده وخامت اوضاع سیاسی پاکستان و احتمال خشونت در شورش سیاسی پاکستان است.
در کشاکش سیاسی ، روابط حزب حاکم ملسم لیگ با ارتش این کشور به شدت تیره شده است. مساله زمانی برای نوازشریف کشنده می شود که تاریخ سیاسی پاکستان سرشار از کودتا بوده است.
انتظار می‌رود عمران‌خان در یک تجمع اعتراضی متعلق به شیخ رشید هم پیمان سیاسی خود متعلق به حزب «لیگ عوامی‌مسلم» در راولپندی شرکت کند. اعضای حزب تحریک انصاف نیز گفته‌اند که به سمت تجمع راولپندی راهپیمایی خواهند کرد و عمران خان به مقامات هشدار داده که دستگیری او تنها موجب خشم حامیانشان و تقویت عزم حزبش برای تعطیلی شهر اسلام‌آباد خواهد شد.
برخی گزارش‌ها هم به نقل از حزب تحریک عوامی‌به رهبری «طاهر القادری» نیز حاکی است که این حزب مخالف دولت نیز در تظاهرات روز 12 آبان قرار است به حزب تحریک انصاف ملحق شود. در این صورت، پایتخت پاکستان شاهد تظاهراتی بزرگ از سوی مخالفان دولت خواهد بود.
در تابستان سال 1393 نیز که هزاران نفر از طرفدارن حز تحت رهبری عمران خان به خیابان‌های پایتخت ریختند و شهر اسلام آباد را به مدت 45 روز فلج کردند، هوادار حزب تحریک عوامی‌به رهبری طاهر القادری نیز به عمران ملحق شدند.
بعد از ماجرای فساد مالی اسناد پاناما و فاشد شدن نام تعدادی از اعضای خانواده نخست وزیر پاکستان در فهرست اسناد منتشر شده از سوی یک موسسه پانامایی، عمران خان و دیگر مخالفان دولت پاکستان، بهانه خوبی برای ادامه حملات سیاسی خود به دولت پیدا کرده و آن را به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت استفاده می‌کنند.
عمران خان و طاهر القادری خواستار استعفای نواز شریف از پست نخست وزیری هستند و او را به فساد مالی، سوء مدیریت و تقلب در انتخابات سال 2013 متهم می‌کنند. هنوز حدود دو سال دیگر تا انتخابات سال 2018 زمان باقی است ولی برخی احزاب مخالف دولت تلاش می‌کنند پیش از فرا رسیدن موعد انتخابات، دولت کنونی را مجبور به استعفا کنند.
طرفدارن حزب حاکم پاکستان به رهبر نواز شریف معتقدند که تلاش‌های عمران خان در به راه انداختن یک تظاهرات ضددولتی دیگر، اقدامی‌در خلاف جهت منافع ملی است و سنگ‌اندازی در مسیر تحقق اهداف و پیشرفت کشور است.
با یک بررسی اجمالی وضعیت سیاسی پاکستان می توان گفت که اسلام آباد در آستانه یک انفجار ناگهانی با شورش بزرگ قرار دارد.
علی ودایع

کد مطلب: 62578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *