۱
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۶
بعضی مفتی‌ها حکم‌های عجیبی صادر می‌کنند که با هیچ منطقی جور در نمی‌آید

عجیب ترین احکام دینی به سبک سعودی!

مفتی‌های عربستان یا گروه‌های تکفیری که برای خودشان اسم و رسمی در دنیای خیالی خودشان دست و پا کرده‌اند، گاهی دستورات و فتواهایی صادر می‌کنند که همه را متعجب می‌کند. هرچند کسی به حرف این افراد گوش نمی‌کند و در تمام سایت‌های خارجی هم به عنوان مضحکه از آن یاد کرده و با دلیل و منطق، این حرفهای عجیب و اشتباه را رد می‌کنند.
عجیب ترین احکام دینی به سبک سعودی!
مفتی‌های عربستان یا گروه‌های تکفیری که برای خودشان اسم و رسمی در دنیای خیالی خودشان دست و پا کرده‌اند، گاهی دستورات و فتواهایی صادر می‌کنند که همه را متعجب می‌کند. هرچند کسی به حرف این افراد گوش نمی‌کند و در تمام سایت‌های خارجی هم به عنوان مضحکه از آن یاد کرده و با دلیل و منطق، این حرفهای عجیب و اشتباه را رد می‌کنند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این گزارش چند مورد از عجیب‌ترین فتواها و دستورهای عجیب مفتی‌های سعودی و گروه‌های تکفیری را می‌بینید.


گردی زمین کار شیطان است
«زمین گرد نیست و خورشید به دور زمین می‌چرخد،‌ هرکس هم خلاف این نظر را داشته باشد،‌ سزایش مرگ است. چون کفر می‌گوید.» این عبارت احتمالا شما را به یاد داستان آشنای کپرنیک و کلیسای قرون وسطی می‌اندازد. زمانی که ستاره‌شناس ایتالیایی برخلاف همه‌ی آدم‌های زمان خودش ادعا کرد، زمین گرد است و با سرعت عجیب و غریبی دور خودش در گردش است، به مرگ محکومش کردند. حالا سالها از آن روز گذشته. چرخش سیاره‌ی ما به دور خورشید، آن‌قدر بدیهی شده که حتی در کتاب‌های درسی بچه‌های دبستانی هم این موضوع گنجانده شده و سازمان‌های فضانوردی کل دنیا سراغ مسایل و دغدغه‌های خیلی مهمتری رفته‌اند.
برای این‌که غافلگیرتان کرده باشم، بگذارید جایزه‌ی عجیب‌ترین فتوای دنیا را به مفتی بزرگ سعودی بدهیم، کسی که همین چند سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ میلادی ادعا کرده بود، زمین در جای خودش ثابت است و هرکس خلاف این را بگوید،‌ نه تنها اشتباه کرده که کافر است و باید مجازات شود! مفتی اعظم «شیخ ابن باز» در فتوایش به شکل دایره‌ای زمین کاری نداشته چون این موضوع را هرکسی می‌تواند از روی عکس‌های فضایی متوجه شود اما قطعا گردش زمین با سرعت‌ سرسام آور چند هزار کیلومتر بر ثانیه قابل قبول نیست چون اگر با چنین سرعتی می‌چرخیدیم، حتما سرمان گیج می‌رفت. او که یکی از بزرگترین مفتی‌های عربستان سعودی به حساب می‌آید، در آن سال یک مقاله مفصل هم نوشت و در گفت‌وگویش با شماره ۴۴۷ هفته نامه «الاهرام» تاکید کرد که، ‌زمین مثل یک دیسک صاف است و خورشید به دورش می‌چرخد. گفته می‌شود وقتی به مفتی عربستانی، عکس‌های فضایی و ماهواره‌ها را نشان داده‌اند، با تاسف سری تکان داده و گفته بود: «اینها توطیه و نیرنگ غربی‌هاست که می‌خواهند ما را گول بزنند.»

لطفا ورزش نکنید
همه می‌دانیم که ورزش کردن کار خوبی است و برای سلامت بدن چقدر مفید است. در این دوره و زمانه‌ای که همه‌ی دنیا حرف از مفید بودن ورزش می‌زند، اگر کسی بگوید ورزش کردن حرام است، چه حسی به شما دست خواهد داد؟ ابرو در هم می‌کشید و به فکر فرو می‌روید؟ مردم مالزی هم وقتی دیدند یک گروه از زنان عضو «جامعه فتوای ملی مالزی» بر ضد ورزش کردن قیام کرده‌اند، چهره‌شان همین‌قدر درهم رفته و مغموم شد. داستان از این قرار است که این دختران خاص، در راهپیمایی‌هایشان از «هر رفتاری که دختران را شبیه به پسران نشان بدهد» اغلام ناراحتی کرده بودند. اما بیانیه‌ی آخرشان خیلی جزیی‌تر از یک سری موارد خاص بود. آنها علیه‌ دختران ورزشکار هم فتوا صادر کرده بودند. ممنوعیت پوشیدن شلوار جین هم مورد ممنوع بعدی بود. در این بیانیه گفته نشده بود که، شلوار جین نامناسب چه شکل و ظاهری دارد و صرفا هرچیزی که مارک «جین» را داشته باشد، حرام اعلام شده بود. آنها به پوشیدن تی‌شرت هم انتقاد داشتند و حتی کار به جایی رسیده بود که اگر تی‌شرت یا پیراهن آستین‌کوتاه می پوشیدید، باز هم مرتکب کار اشتباهی می‌شدید که مستوجب مجازات بود.

میکی‌ماوس خر است!
شاید باورتان نشود اما یکی از مفتی‌های سعودی عروسک میکی‌ماوس را «سرباز شیطان» نامیده و از اطرافیانش خواسته بود تا سر این موجود خیالی را برایش بیاورند.
محمد المنجد، مفتی عرب وقتی این فتوا را صادر کرد، به هیچ کدام از مظاهر دنیای غرب یا مبارزه با اتفاقات بدی که در آن‌ور آب اتفاق می‌افتد، اشاره‌ای نکرده بود و به نظرش همین که، سر میکی‌ماوس بریده شود، همه اتفاقات خوب در دنیا پیش می‌آید. حرفهای این مفتی عربستانی آن‌قدر عجیب و غریب بود که خیلی از رسانه‌های خارجی هم آن را بازتاب داده بودند. دیلی‌تلگراف در گزارشش تاکید کرده بود، «مفتی عربستانی اعلام کرده که میکی‌ماوس و تمام برادر و خواهرهایش باید کشته شوند.
شاید عجیب به نظر برسد اما «المنجد» چند سال قبل از این‌که چنین فتوای عجیبی صادر کند، مدتها به عنوان دیپلمات خاص عربستان در سفارت عربستان در واشنگتن دی‌سی کار می‌کرد. او که در یکی از تلویزیون‌های عرب‌زبان به اسم «المجید» برنامه‌ی هفتگی دارد، در یکی دیگر از برنامه‌هایش از تام» شخصیت معروف گربه در کارتون «تام و جری» به عنوان دشمن یاد کرده و از بینندگانش خواسته بود تا او را از نگاه نکنند.

ایموجی حرام است
یک گروه خودساخته و عجیب از وهابی‌ها که در محیط اینترنت رخنه کرده و سعی دارند آنجا را به خیال خودشان تر و تمیز کنند،‌ در اقدامی عجیب گفتند که «شکلک» یا EMOJI در فضای مجازی نباید وجود داشته باشد و هرکس از این شکلک‌ها استفاده کند، آدم معتقد و درستی نیست. این گروه یک اسم خوب هم برای خودشان انتخاب کرده‌اند تا کسی جرات نکند برخلاف نظرشان حرفی بزند. گروه «الحدیث» می‌گویند، از آنجایی که این شکلک‌ها نمونه‌ی دیجیتالی‌شده‌ی صورت آدم هستند و به نوعی، دخالت در کار خدا محسوب می‌شوند، پس استفاده کردن از آنها هم حرام است و جایز نیست.»
این قانون عجیب یک تبصره‌ی عجیب‌تر هم دارد. آنها با استناد به قواعد محرمیت سعی کرده‌اند تا به عجیب‌ترین شکل ممکن از این قاعده‌ها سواستفاده کنند. بنابر دستور عجیب گروه «الحدیث»، خانم‌ها در موقع چت با مردان نامحرم نباید از این شکلک‌ها استفاده کنند. دلیل آنها این است که،‌«خانم‌ها رفتارهایی مثل خنده، خجالت کشیدن، شکلک‌در‌آوردن و... را باید صرفا در حضور یک محرم انجام بدهند. این شکلک‌ها هم به خاطر این‌که چنین رفتاری را انجام می‌دهند، نباید استفاده شوند.» آنها برای این‌که کارشان را دقیق و درست انجام بدهند، یک توجیه خاص هم از خودشان ساخته‌اند: «دختران فقط در صورتی می‌توانند از این شکلک‌ها استفاده کنند، که در یک فضای چت عمومی حضور داشته باشند. تازه در آن صورت هم استفاده از تمام این صورتک‌های خنده‌دار درست نیست.»
واکسن فلج اطفال، نقشه دشمن است
واکسن فلج اطفال یک قطره‌ی ساده است که با چکاندن آن روی زبان کودکان می‌شود از وقوع یک اتفاق تلخ در زندگی‌شان جلوگیری‌ کرد. اما این اتفاق سالهاست در کشورهایی مثل نیجریه، پاکستان، افغانستان و حتی بخش‌هایی از هندوستان ممنوع شده است. کسانی که این حکم عجیب را صادر کرده‌اند، آن‌قدر درباره‌ی حرف خودشان مطمین هستند که اگر کسی بخواهد کودکی را واکسن بزند، برایش حکم مرگ صادر کرده و در همان محل او را می‌کشند. طالبان یکی از جدی‌ترین گروه‌هایی است که با عرضه‌ی واکسن فلج اطفال برای کودکان کاملا مقاومت می‌کنند. آنها برای این‌که رفتارشان را توجیه کنند، می‌گویند که این واکسن را دشمن برای عقیم کردن بچه‌ها ساخته تا وقتی بزرگ شدند، جلوی بچه‌دار شدن‌شان گرفته شده و خاندان‌شان منقرض شوند. این حرف در حالی گفته می‌شود که خیلی از بچه‌های بدون واکسن ممکن است براثر این بی‌مبالاتی ساده و عجیب جان بدهند.



فوتبال به سبک سعودی
یکی از عجیب‌ترین فتواهای مفتی‌های سعودی درباره‌ی بازی فوتبال بود که تمام دنیا را انگشت به دهان و متحیر کرد. در حالی که سالهای زیادی از برگزاری مسابقات فوتبال می‌گذرد، روزنامه‌ی سعودی «الوطن» تازه یادش افتاده که فتوای مفتی‌هایش درباره‌ی فوتبال را صادر کند. این فتوای عجیب می‌گوید، اگر ورزشکاری دلش می‌خواهد فوتبال بازی کند، باید تابع قوانین پوششی خاصی باشد. یکی از این قوانین، ‌پوشیدن لباس‌های غیررنگی است که شماره‌ای هم رویشان چاپ نشده باشد. دلیلی که این آدم‌های عجیب برای فتوای خاص‌شان می‌آورد، این است که چنین طرح‌هایی مغایر با اسلام هستند و هرکس – مرد یا زن – که لباس شماره‌دار و رنگی بپوشد، باعث می‌شود که اطرافیانش مرتکب گناه شوند.این روزنامه یک قانون عجیب دیگر را هم از قول این آدم‌های عجیب سعودی منتشر کرده است. این روزنامه می‌گوید، در یک تیم ورزشی تمام یازده بازیکن باید از یک قشر، فبیله یا دین باشند و اگر طرز فکرشان با هم تفاوت داشته باشد، نمی‌توانند همگروه شوند و این کار حرام است.
گزارش : بهروز ساسانی
کد مطلب: 62911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *