۰
جمعه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
با وجود حمايت پليس از گشت نامحسوس

انتقادها از گشت نامحسوس بالا گرفت

در حالي رئيس پليس تهران طرح امنيت اخلاقي نامحسوس را درخواست مردم مي‌خواند که اين روزها با گشتي در خيابان متوجه مي‌شويد که چقدر مردم درباره اش صحبت مي‌کنند و اصلا به دغدغه اصلي اين روزهايشان تبديل شده است! اما اين قضيه در ميان دولتمردان و سياسيون هم چندان بي‌سر‌و‌صدا نيست.
انتقادها از گشت نامحسوس بالا گرفت

در حالي رئيس پليس تهران طرح امنيت اخلاقي نامحسوس را درخواست مردم مي‌خواند که اين روزها با گشتي در خيابان متوجه مي‌شويد که چقدر مردم درباره اش صحبت مي‌کنند و اصلا به دغدغه اصلي اين روزهايشان تبديل شده است! اما اين قضيه در ميان دولتمردان و سياسيون هم چندان بي‌سر‌و‌صدا نيست. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حسن روحاني، رئيس‌جمهوري اولين کسي بود که در جلسه هيئت دولت با توپي پر به اين طرح حمله کرد و گفت: «چنين نيست که هر کس يا نهاد و ارگاني بخواهد با اقداماتي به دنبال کنترل مردم باشد.» از طرفي مشاور فرهنگي رئيس‌جمهوري نيز گفته است: «اثربخشي اين طرح کجا آزموده‌ شده‌ است؟» اما نکته جالب اينکه از طيف اصولگرايان اين طرح مورد نوازش قرار گرفته و ابوالقاسم رئوفيان دبيرکل حزب ايران زمين با انتقاد از بحث پليس نامحسوس اخلاقي، آن را مخل امنيت جامعه دانسته است.

مجاز به برخورد علني نيستيم

فرمانده انتظامي ‌تهران بزرگ گفت: «پليس در اجراي طرح امنيت اخلاقي نامحسوس، مجاز به برخورد علني نيست و فقط گزارش مي‌کند.» سردار حسين ساجدي نيا با اشاره به اين که طرح امنيت اخلاقي از سال‌هاي گذشته اجرا شده است افزود: «ايجاد امنيت و آرامش در سطح کشور به ويژه در شهر تهران از جمله انتظارات مردم از پليس است.» او با بيان اين که امنيت اخلاقي فقط در موضوع پوشش خلاصه نمي‌شود بلکه در همه موضوعات و آسيب‌هاي اجتماعي است اضافه کرد: «پليس براي اين منظور هماهنگي‌هاي لازم را با قوه قضائيه داشته است.» ساجدي نيا درباره نامحسوس بودن طرح اخير امنيت اجتماعي هم گفت: «پليس در اکثر مأموريت‌هاي عملياتي از جمله مواد مخدر، آگاهي، فتا و پليس امنيت با لباس شخصي اقدام مي‌کند. از اهداف مهم اين طرح، مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچيان مي‌باشد.» او ادامه داد: «پليس در طرح امنيت اجتماعي هم به صورت محسوس و هم نامحسوس عمل مي‌کند.» وي با بيان اين که نامحسوس بودن اين طرح، بنا به در خواست‌هاي مردم است گفت: «چندين موضوع از جمله مزاحمت نواميس از دغدغه‌هاي مردم بوده است و از پليس انتظار دارند در اين حوزه ورود و رفع دغدغه کند. از ديگر دغدغه‌هاي مردم برخورد با حرکات نامتعارف و خطرآفرين در حوزه راهنمايي و رانندگي است.» به گفته ساجدي نيا: «پليس براي انجام مأموريت‌هاي متعدد خود بر اساس قوانين و ضوابط جاري در کشور مي‌تواند از مأموران محسوس و نامحسوس خود استفاده کند. تمام سازوکارهاي لازم براي استفاده بهينه براي اين مأموريت در نظر گرفته شده و کليه اقدامات آنان تحت نظارت سيستم‌هاي نظارتي پليس از جمله بازرسي، حفاظت اطلاعات و ... قابل کنترل است.»

حق دخالت در زندگي عمومي‌ مردم را نداريم

رئيس جمهوري گفته است: «آزادي مردم با آيين نامه و سليقه افراد و برخي دستگاها نمي‌تواند محدود شود و آزادي مردم به غير از قانون با هيچ چيز ديگري محدود نمي‌شود و حتي دولت و قوه قضاييه هم نمي‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون مي‌تواند چارچوب‌هايي در اين زمينه داشته باشد.» رييس جمهوري تاکيد کرد: «حق نداريم در زندگي خصوصي و عمومي‌مردم دخالت کنيم جز در زمينه اجراي قانون.» حسام الدين آشنا مشاور فرهنگي رييس‌جمهور نيز درباره طرح امنيت اخلاقي تاکيد کرد که جنبه‌هاي مختلف اين طرح بايد براي افکار عمومي‌و دولت روشن شود: «اينکه اين نيروها چه افرادي هستند، چگونه به کار گرفته‌ شده‌اند و آموزش ديده‌اند و اينکه چطور مي‌توان سلامت کار آنان را تضمين کرد و در نهايت اثر بخشي اين طرح کجا آزموده‌ شده‌ است؟» آشنا درباره ابراز بي‌اطلاعي دولت از آغاز چنين طرحي نيز گفت: «بخش‌هايي از دولت که بايد از اين طرح آگاه باشند، اعلام نمي‌کنند که آگاه هستند. طرح‌هاي زيادي در کشور انجام شده و اين هم در ادامه همين طرح‌ها است. اميدواريم که همه طرح‌هاي خوب به سرانجام برسد و همه طرح‌هاي ضعيف نيز هرچه زودتر تکليف‌شان معلوم شود.»

به هر ترتيب مي‌خواهند مردم را از دولت نااميد کنند

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نماينده مردم رشت در مجلس نهم نيز گفته است: «پليس نامحسوس اخلاقي زمينه نا‌امني فکري را به وجود مي‌آورد. ما در کل کشور براي محيط زيست 2700 محيط بان داريم و درحالي که در تهران براي چنين منظوري 7000 نيرو در نظر گرفته شده است. » اين نماينده مجلس چنين کارکردي را خارج از محدوده کارکرد پليس خواند و گفت: «اشتباه اين‌ها اين است که نمي‌دانند پليس نمي‌تواند به معناي عميق کلمه ارشادي عمل کند. ممکن است پليس تذکر‌هايي بدهد اما ارشادکننده نيست چرا که جنس پليس ارشادي نيست.» او افزود: «به نظر مي‌رسد اين مسئله هزينه گزافي را بر مملکت تحميل خواهد کرد و در عين حال موجب امنيتي شدن جامعه خواهد شدچرا که الان همه از هم مي‌ترسند.» او در خصوص ارتباط بين پليس نامحسوس اخلاقي و فضاي به وجود آمده ناشي از آن و انتخابات پيش رو گفت: «الان شصت کرسي براي مجلس باقي مانده است. بايد به هر شکلي شده مردم را از دولت نا‌اميد کنند. در اين وضعيت وزارت کشور بايد ورود کند تا در انتخابات مرحله دوم چنين مسائلي بر روي مردم اثر گذار نباشد.» نماينده مردم رشت و منتخب مردم در مجلس دهم تصريح کرد: «در صورتي که وزير کشور در اين رابطه ابراز بي‌اطلاعي کند و يا بگويد من کاره‌اي نيستم‌‌ همان بهتر که درب آن وزارت خانه را با چنين وزيري ببنديم. »

ابوالقاسم رئوفيان دبيرکل حزب ايران زمين نيز با انتقاد از بحث پليس نامحسوس اخلاقي که اين روزها در کشور مطرح شده، آن را مخل امنيت جامعه دانست و گفت: «چنين مسائلي بيشتر سلامت جامعه ما را تهديد مي‌کند. پليس نامحسوس اخلاقي بايد وجدان انسان‌ها باشد. دست نامحسوس اخلاقي همان آشنايي با سيره اوليا و مردان بزرگ است. چنين چيزي نه تنها مفيد نيست بلکه براي جامعه مضر هم هست.»

کد مطلب: 54883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *