۱
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
نگاهي به کانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري سال 96

دست خالي اصولگرايان

کمتر از يک سال به شروع انتخابات سال 96 باقي مانده است و دونده‌هاي اين ماراتن سنگين از حالا خود را براي اين مسابقه نفس‌گير آماده مي‌کنند، اما شرکت کنندگان اين مسابقه چه کساني هستند؟!
دست خالي اصولگرايان

کمتر از يک سال به شروع انتخابات سال 96 باقي مانده است و دونده‌هاي اين ماراتن سنگين از حالا خود را براي اين مسابقه نفس‌گير آماده مي‌کنند، اما شرکت کنندگان اين مسابقه چه کساني هستند؟!

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين طور که به نظر مي‌رسد جريان اصلاحات و بخشي عظيمي‌از اصولگرايان سنتي بر روي حسن روحاني اتفاق نظر دارند و خواستار ادامه تدبير روحاني براي ايران هستند. در اين ميان بخش کوچکي از اصولگرايان توجهي به سخنان بزرگان جريان خود ندارند و کمر به شکست روحاني در انتخابات پيش رو بسته‌اند. اين عده از اصولگرايان با حرکت در سايه و با استفاده از استراتژي سکوت جو را کنترل مي‌کنند اما سوال اينجاست که مهره اصلي آن‌ها در انتخابات 96 چه کسي است؟ در شرايطي که کمتر از يک سال از زمان اجراي توافق هسته‌اي مي‌گذرد اکنون بدعهدي‌هاي طرف مقابل در عمل به جزئيات برجام به بحث اصلي محافل انتقادي مخالفان دولت تبديل شده است. در واقع بخشي از مخالفان دولت اين روزها را بهترين زمان و موقعيت براي انتقاد از دولت يازدهم و سياست‌هاي آن ‌و افزايش نارضايتي در ميان مردم مي‌دانند.

سعيدجليلي يکي از همين افراد است. او در زماني که رياست مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 را برعهده داشت، در آخرين اظهارنظر خود پس از مدتها سکوت اعلام کرده است در زمان وي، کشورهاي طرف مذاکره کننده در قبال ايران عقب‌نشيني کردند و مذاکرات بر سر غني‌سازي 20 درصد بوده است. جليلي که مدت‌ها بود استراتژي سکوت را در پيش گرفته بود، اکنون و همزمان با بدعهدي طرف مقابل و موضع‌گيري مقامات کشورمان در اين خصوص، سکوت را کنار گذاشته و مواضع خود را با صداي بلند‌تر بيان مي‌کند. در اين شرايط اين تئوري مطرح مي‌شود که جليلي نيم‌نگاهي نيز به انتخابات سال آينده دارد و هم‌اکنون با افزايش انتقادها به برجام، فرصت را براي بازگشت به فضاي سياسي کشور مناسب دانسته است. به نظر مي‌رسد او اين استراتژي را آغاز کرده و در محافل مختلف از دستاوردهاي مذاکره در زمان خودش صحبت مي‌کند. به گفته برخي از اصولگرايان تندرو، جليلي مي‌تواند گزينه‌ مناسبي براي کانديداتوري رياست جمهوري باشد، او شايد در تکاپو است تا بتواند راهي که قرار بود سال 92 شروع کند را در سال آتي آغاز و ادامه دهد. البته مي‌توان اين احتمال را متصور شد سعيد جليلي در تلاش است تا بتواند با اين سخنان سبد راي احمدي‌نژاد را پرتر کند و به طور غيرمستقيم براي رئيس‌جمهور تبليغ کند . جليلي با حرکت در سايه و دوري از رسانه‌ها هر از چندگاهي در سخنراني‌هاي خود از دولت انتقاد مي‌کند، اما او در جبهه اصولگرايان نيز طرفدار چنداني ندارد.

چهره‌هاي قوي‌تر از جليلي

آيت‌الله سيدمحمد غروي در گفت‌وگو با نامه نيوز در مورد گزينه‌هاي پيشنهادي براي نامزدي از سوي اصولگرايان، گفت: معتقدم سعيد جليلي بخواهد در انتخابات حضور پيدا کند اما بعيد است روي او اتفاق نظري شکل بگيرد. مجموعه اصولگرايي گزينه‌هايي مانند قاليباف و ولايتي را معرفي کنند و فکر نمي‌کنم اتفاقي افتاده باشد که اصولگرايان بخواهند به سمت جليلي بروند، زيرا افراد قوي‌تر و کارآمد‌تري را نسبت به جليلي در ميان خودشان دارند. وي در خصوص وحدت اصولگرايان در حدود 10 ماه مانده به انتخابات گفت: معتقدم که اصولگرايان در چارچوب نظام عملکرد بيشتري دارند، انتظار مي‌رود که سريعتر بتوانند به وحدت و انسجام دست پيدا کنند. غروي تصريح کرد:در خصوص اينکه آيا اصولگرايان در ميان خودشان براي رياست جمهوري چهره راي‌آوري دارند يا نه اطلاع موثقي ندارم. وي در مورد گزينه‌هاي پيشنهادي براي نامزدي از سوي اصولگرايان، گفت: معتقدم سعيد جليلي بخواهد در انتخابات حضور پيدا کند اما بعيد است روي او اتفاق نظري شکل بگيرد. مجموعه اصولگرايي گزينه‌هايي مانند قاليباف و ولايتي را معرفي کنند و فکر نمي‌کنم اتفاقي افتاده باشد که اصولگرايان بخواهند به سمت جليلي بروند، زيرا افراد قوي‌تر و کارآمد‌تري را نسبت به جليلي در ميان خودشان دارند.

هنر باهنر

استاد لابي‌گري مجلس بعد از هفت دوره نمايندگي اين روزها در دفتر جامعه اسلامي مهندسي سعي در ايجاد وحدت ميان اصولگرايان دارد. بعد از اين که محمدرضا باهنر براي انتخابات مجلس وارد گود نشد بسياري از احتمال کانديداتوريش در انتخابات رياست جمهوري او حرف زدند اما او در گفت و گوهايي که با رسانه‌ها داشته است اين مساله را کتمان کرده و مي‌گويد: گمانه‌زني‌هاي مختلف در خصوص عدم حضورم در مجلس را تکذيب مي‌کنم، حتي برخي از افراد تاييد صلاحيت شده نيز به شهادت بنده تاييد شدند، ضمن اينکه در خصوص آينده سياسي کشور نيز بايد بگويم که کشور مبتني بر نظام مردم‌سالاري ديني بدون چند حزب قدرتمند يک حلقه گم‌شده دارد و من به اصلاح‌طلبان نيز توصيه مي‌کنم که خود را در يک حزب جمع کنند لذا ما نيز تلاش داريم خود را در يک حزب جمع کنيم تا يک کشور از چند حزب جناح دار و پاسخگو برخوردار باشد و اين گونه نقاط ضعف کشور از جمله کادرسازي برطرف شود.او در پاسخ به اين سوال که آيا براي انتخابات رياست جمهوري 96 کانديد خواهد شد گفت: خير اين خواب‌ها تعبير نمي‌شود و ما با دکتر روحاني کار داريم بنابراين به هيچ وجه قصد کانديداتوري ندارم و جزو کانديداها نيستم.

دلواپس ديروز و روياي پاستور!

عليرضا زاکاني يکي ديگر از افرادي است که گمانه زني‌هايي در رابطه با حضورش در انتخابات پيش رو مطرح مي‌شود. زاکاني از جمله اصولگراياني است که نامش با دلواپسي و مخالفت در برجام گره خورده است. او تمام تلاش خود را براي راي نياوردن برجام در مجلس انجام داد و حالا نيز با اتهاماتي به دستيار ويژه رييس جمهور سعي در خراب کردن چهره دولت دارد. بعد از اين که در انتخابات هفتم اسفند ماه شکست خورد عزم خود را براي رياست جمهوري جزم کرده است اما سوال اينجاست که آيا فردي که از نشستن بر روي صندلي بهارستان در مجلس دهم جا ماند مي‌تواند خود را به صندلي پاستور برساند؟!

آقاي اديب

حداد عادل از نيروهاي قديمي ‌طيف اصولگراست که سابقه رياست مجلس را عهده‌دار بوده است. او در انتخابات 92 نيز رقيب روحاني بود و اما با درايت خود دريافت که توان رقابت را با شيخ معتدل ندارد و به همين دليل رقابت را در نيمه راه رها کرد تا خود را براي انتخابات مجلس دهم آماده کند، در انتخابات هفتم اسفند ماه حداد عادل به عنوان سر ليست اصولگرايان وارد رقابت شد اما حتي اتحاد اصولگرايان نيز نتوانست حداد را دوباره به بهارستان برساند. رييس فرهنگستان ادب در دو انتخابات گذشته شکست خورده است و به نظر نمي‌رسد که توفيق چنداني در انتخابات پيش رو داشته باشد و حتي اگر براي انتخابات رياست جمهوري پيش رو وارد ميدان شود به احتمال قريب به يقين در شکست هتريک مي‌کند.

ژنرال

قاسم سليماني قهرمان اين روزهاي جبهه‌هاي جنگ است و محبوبيت بسياري ميان تمام اقشار جامعه دارد. اولين بار صادق زيباکلام بود که در تحليلي از گزينه‌هاي اصولگرايان احتمالي اصولگرايان براي رياست جمهوري پيش رو از قاسم سليماني نام برد و گفت اگر اصولگرايان خواهان پيروزي در انتخابات پيش رو هستند قاسم سليماني گزينه مناسبي براي آن‌ها است. حاج قاسم سليماني تا به امروز صحبتي در رابطه با احتمال حضورش در انتخابات نکرده است اما با توجه به زيرکي و هوش او بعيد به نظر مي‌رسد که ژنرال، جبهه حق عليه باطل را براي رسيدن به پاستور رها کند.

دکتر، سرهنگ، شهردار

بسياري از سياسيون و کساني که در اين عرصه حرفي براي گفتن دارند، معتقدند اصولگرايان به دليل نداشتن وحدت و انسجام در انتخابات رياست جمهوري 92 شکست خوردند البته اين موضوع را خود اصولگرايان نيز تاييد مي‌کنند .

اصولگرايان هنوز درباره انتخابات رياست جمهوري تصميم‌گيري نگرفته‌اند. گفته مي‌شود شهردار تهران با اشاره به فرصت کم تا زمان انتخابات از آنها خواسته برنامه خود را براي انتخابات سريع‌تر مشخص کنند.

يک منبع مطلع به خبرنگار سايت خبري پايش گفت که قاليباف به اصولگرايان اعلام کرده است، در صورتي که در جناح اصولگرا بر روي کانديداتوري وي اتفاق نظر وجود داشته باشد در انتخابات سال آينده نامزد خواهد شد.

محمد حسين قربانزاده دبيرکل جمعيت پيشرفت و عدالت، حزب نزديک به قاليباف و مديرمسئول روزنامه همشهري در گفت‌وگو با سايت پايش از تاييد و يا رد خبر نامزدي قاليباف خودداري کرد و گفت: تصميم‌گيري در اين باره هنوز زود است. وي با بيان اينکه سخنگوي شهردار تهران نيست و نمي‌تواند از طرف وي اعلام نظر کند، در عين حال گفت: «از نظر شخصي، بنده مدل مديريتي ايشان را براي بالاترين سطح مديريتي کشور هميشه مفيد به حال کشور و مردم مي‌دانم.»

با اين حال به نظر نمي‌رسد که قاليباف که خاطره رقابت انتخاباتي 92 را دارد دوباره وارد ميدان شود به رقابتي وارد شود که يکبار قبلا در آن شکست خورده است.

رييس آرام و گاهي قاطع

پرويز فتاح وزير نيرو دولت نهم که در ترکيب کابينه دهم محمود احمدي نژاد قرار نگرفت و پس از دوباره به سپاه برگشت. پرويز فتاح يکي از وزراي آرام دوره احمدي‌نژاد بود که با انتصاب وي به عنوان رياست کميته امداد امام‌خميني(ره) از سوي رهبر انقلاب، گمانه‌زني ها براي ثبت‌نام وي در انتخابات رياست‌جمهوري 96 را بيشتر کرد، اما فتاح اين موضوع را تکذيب کرد.

دست خالي اصولگرايان

به نظر نمي‌رسد که اصولگرايان جز احمدي‌نژاد کانديداي ديگري داشته باشند اما مساله اينجاست که جز نزديکان او بقيه اصولگرايان حرفي راجع به حمايت از احمدي‌نژاد نمي‌زنند.اما مشاور مطبوعاتي رئيس‌جمهور سابق از ضرورت بازگشت محمود احمدي‌نژاد به عرصه قدرت سخن گفته و تاکيد مي‌کند که در صورت اذعان منتقدان به اشتباهات خود و اصلاح برخي رويکردها، به احمدي‌نژاد توصيه مي‌کنم در انتخابات رياست جمهوري سال 96 نامزد شود. احمدي‌نژاد در دوران سکونتش در پاستور با سياست‌هاي عوام فريبانه خود توانست دل بخشي از مردم را به دست بياورد اما حمايت بزرگان طيف اصولگرا را با سياست‌هاي غلط خود از دست داد. اصولگرايان در واقع براي بازگشت به قدرت کسي را جز احمدي‌نژاد ندارند اما مساله اينجاست که آن‌ها به او اعتماد ندارند.

کد مطلب: 58800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *