۱
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۶
نگاهی به تعطیلات پی در پی بهارستان

روزهای خالی مجلس!

براساس قانون اساسی کشور «قانون‌گذاری» و «نظارت بر حسن اجرای قوانین» دو وظیفه مهم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. در واقع مردم به‌صورت مستقیم نمایندگانی را به بهارستان می‌فرستند تا در راستای حل مشکلات و توسعه و آبادانی کشور قوانینی وضع کرده و بر اجرای آنها توسط قوه مجریه، نظارت داشته باشند. اما با یک حساب سر انگشتی، در طول مدتی که مجلس شروع به کار کرده است نزدیک به دو ماهش را نمایندگان در تعطیلی به سر برده اند.
روزهای خالی مجلس!
براساس قانون اساسی کشور «قانون‌گذاری» و «نظارت بر حسن اجرای قوانین» دو وظیفه مهم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. در واقع مردم به‌صورت مستقیم نمایندگانی را به بهارستان می‌فرستند تا در راستای حل مشکلات و توسعه و آبادانی کشور قوانینی وضع کرده و بر اجرای آنها توسط قوه مجریه، نظارت داشته باشند. اما با یک حساب سر انگشتی، در طول مدتی که مجلس شروع به کار کرده است نزدیک به دو ماهش را نمایندگان در تعطیلی به سر برده اند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مجلسی که هر دقیقه اش نزدیک به 22 میلیون تومان هزینه دارد، انتظار می رود بیشتر از این حرف ها به صندلی های بهارستان نزدیک باشند! بعضی معقتدند علت این تعطیلی های مدام، ضعف هیئت رئیسه مجلس است که مردم سالاری در گفت وگو با نمایندگان آن را بررسی کرده است.
بهارستان‌نشینان در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس طرح‌ها و لوایح طرح‌شده را مورد چکش‌کاری قرار می‌دهند و پس از بررسی و تصویب آنها، گزارش خود را برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهند. همچنین وظیفه نظارتی وکلای ملت نیز تقریبا همین پروسه را طی می‌کند، لذا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که تمام فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی پارلمان نمود دارد. اما غیبت های نمایندگان و تعطیلی های مکرر مجلس واکنش کارشناسان و رسانه ها را برانگیخته است. بعضی معتقدند این تعطیلی ها مخصوصا برای نمایندگان تازه ملحق شده به بهارستان می تواند نشان از تفریحی بی پایان داشته باشد که البته تلاش واقعی حداقل در یک سال اول خودشان را به خوبی نشان میدهند. از آن طرف، بعضی دیگر می گویند علت این تعطیلی های پشت سر هم، ضعف مدیریت مجلس است. یعنی کمان انتقادها مستقیما به سمت هیئت رئیسه نشانه رفته است. براساسی قانونی نانوشته نماینده ها در هر ماه، یک هفته را برای بازدید به حوزه انتخابی اشان می روند.
اعتراض نمایندگان به تعطیلات زیاد
عیلرضا رحیمی، نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان تا کنون مجلس شورای اسلامی حدود شصت روز تعطیلات داشته، گفته است: بسیاری از نمایندگان مجلس دهم نمایندگانی هستند که برای اولین بار به مجلس آمده اند و می توان گفت، حدود 70 درصد از نماینده های دوره نهم دیگر در مجلس نیستند؛ بنابراین، انگیزه بسیاری بین این افراد برای قانون گذاری و نظارت در بین آنها وجود دارد، ولی این حجم از تعطیلات برای آنها باور نکردنی بود. این نماینده مجلس گفت: متأسفانه آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز مانند برخی دیگر از قوانین دیگری که در کشور وجود دارد دچار مشکلاتی است که باید اصلاح گردد، یکی از مهم ترین ایراداتی هم که به مجلس وارد است بحث کثرت تعطیلات است که باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود. رحیمی در ادامه گفت: البته هیأت رئیسه مجلس تلاش دارد، کار غیر قانونی در مجلس انجام نشود و به همین دلیل هم لاریجانی موضوع تعطیلات را به رأی نمایندگان گذاشت، ولی به هر حال تعطیلات در مجلس بسیار است و باید فکری برای آن کرد، دور ماندن نماینده ها از مجلس باعث می شود تا تمرکز نماینده ها از مشکلات کلان کشور سلب شود و این می تواند در دراز مدت آسیب زا باشد. وی گفت: بنا بر قانون، وظیفه نماینده مجلس قانون گذاری و نظارت است؛ اما عملا با رویه ای که در مجلس وجود دارد نماینده ها تمرکزی بر قانون گذاری ندارند و بیشتر درگیر مشکلات اجرایی در مناطق خود هستند. نماینده سه هفته در مجلس کار می کند و تازه زمانی که برنامه های خود را سر سامان می دهد و بر مسائل کلان کشور تمرکز می کند، تعطیلات شروع و دوباره مشکلات جدید در منطقه ایجاد می شود و نماینده باید پیگیر آن شود. رحیی گفت: درکل تعطیلات اگر باعث شود که مجموعه کارهای قانون گذاری و نظارت عقب بماند به هیچ عنوان نه قابل قبول است و نه از طرف افکار عمومی مورد پذیرش است. ما با این میزان تعطیلات در نهاد قانون گذاری مخالف هستیم و کمیسیون آیین نامه باید فکری برای آیین نامه داخلی کند.
نمایندگان هنوز در دوران شوی تیلیغاتی به سر می برند!
سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس دهم که سابقه حضور در مجلس را در سنوات گذشته هم داشته، در این باره به مردم سالاری می گوید: «روزهای تعطیلی مجلس روزهای پرکاری برای نماینگان است. اما هنوز کار قانون گذاری مجلس شکل نگرفته است آنهم به خاطر تعطیلات زیادش است. نمایندگان مجلس باید بپذیرند که شوی تبلیغاتی تمام شده و الان دیگر باید به بحث قانون گذاری بپردازند.» او ادامه میدهد: «در یکی دو سال اول کاملا متوجه می شوند که باید همه هم و غمشان را در خدمت رسانی به مردم به کار ببرند و در راه قانون گذاری کار کنند. دوستانی که به شهرشان میروند تا در حوزه انتخابیه باشند بیشتر در مراسمهای مردم شرکت میکنند. ولی مردم باید بپذیرند که نمایندگان نباید در همه مراسمات آنها شرکت کنند و باید به کار قانون گذاری بیشتر بپردازند.» این نماینده مجلس درباره نقش هیئت رئیسه در امر تعطیلی زیاد مجلس نیز می گوید: «البته این اتفاق به دستور هیئت رئیسه نمی افتد. درخواست بعضی از نمایندگان به هیئت رئیسه میرسد و همین باعث میشود رای گرفته شود و خود نمایندگان تصویب میکنند که چند روز به تعطیلات بروند.» جلودار زاده ادامه میدهد: «اما از حالا به بعد باید مجلس سعی کند کار قانون گذاری را به جد پیگیری کند و دیگر این تعطیلی ها کمتر شود.»
از طرفی محسن کوهکن، نماینده مجلس دهم معتقد است اعتراض به تعطیلات وارد نیست. اودر این باره به مردم سالاری می گوید: «نماینده ها دو، 15 روز به تعطیلات استحقاقی می روند و دو، 15 رو هم به تعطیلات کاری. که در واقع باید در جوزه انتخابی شان باشند. به نظر من حضور در حوزه انتخابیه از مهمترین کارهای یک نماینده است.» او این مشکل را متوجه هیئت رئیسه نمیداند و در واقع معتقد است این تعطیلیها که به نماینده وظیفه سرکشی به حوزه انتخابیه را میدهد در واقع راهی است برای اینکه مجلس از حدنصاب برای تصویب طرح ها و لوایح نیفتد.
کد مطلب: 63141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *