۲
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
اعتبار پاسپورت ایرانی پس از برجام افزایش می یابد

چهار کشور در صف لغو روادید با ایران

افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی یکی از وعده هایی بود که حسن روحانی در دوران انتخابات مطرح میکرد. اعتباری که دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل اظهارات تند وی و اعضای کابینه اش در عرصه بین المللی به شدت خدشه دار شده بود.
چهار کشور در صف لغو روادید با ایران
افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی یکی از وعده هایی بود که حسن روحانی در دوران انتخابات مطرح میکرد. اعتباری که دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل اظهارات تند وی و اعضای کابینه اش در عرصه بین المللی به شدت خدشه دار شده بود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اوایل روی کار امدن دولت روحانی برخی چهره های اصولگرا از کم اعتبار شدن ارزش پاسپورت ایرانی سخن میگفتند. اصولگرایان برای ادعای خود موضوعاتی چون انصراف دولت از معرفی “حمید ابوطالبی” و معرفی “غلامعلی خوشرو” به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و هم چنین مسائلی مانند رفتار ایتالیایی ها با ایرانیان را مطرح میکردند. علیرغم تلاش های اصولگرایان، آمار و ارقام و شواهد عینی از ابتدا چیز دیگری را نشان میداد.
روزنامه “واشنگتن پست” در سال 94 با انتشار گزارشی به رتبه بندی تازه انجام شده از سوی شرکت مشاوره مالی “آرتون کپیتال” اشاره کرد. طبق ان گزارش اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه هفتادم را در آن سال کسب کرده بود. در این شاخص تازه هم چنین پاسپورت های امریکایی و بریتانیایی در صدر جدول شاخص پراعتبارترین پاسپورت های جهان قرار دارند و با آن ها می توان به 147 کشور دنیا آزادانه سفر کرد.کشورهای فرانسه، کره جنوبی و آلمان در گروه دوم، ایتالیا و سوئد در گروه سوم و دانمارک، سنگاپور، فنلاند، ژاپن و لوگزامبورگ و هلند در گروه چهارم پراعتبارترین پاسپورت های جهان قرار دارند.
شاخص رتبه اعتبار پاسپورت ایران در سال 2012
نگاهی به شاخص اعتبار پاسپورت های جهان در سال 2012 میلادی نیز کذب بودن ادعای مطرح شده از سوی جناح اصولگرا درباره کاهش رتبه اعتباری پاسپورت ایرانی در دوران زمامداری دولت روحانی را به خوبی نشان می دهد. شاخص رتبه سنجی “هنلی اند پارتنر” در سال 2012 میلادی نشان می دهد که ایران از نظر شاخص رتبه بندی اعتبار و میزان محدودیت سفرها در رتبه نود و ششم جهانی قرار داشته است و در مقابل وکشورهایی چون نپال و پاکستان کمترین امتیاز ها (37) را به خود اختصاص داده بود. در این شاخص سه کشور مهم اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد و فنلاند) در صدر جدول کشورهای با اعتبار بالای پاسپورت و آزادی از نظر سفر بدون پاسپورت قرار داشته اند.
شاخص رتبه پاسپورت ایرانی در سال 2014
این شاخص نشان می دهد که اظهارات “محمدباقر نوبخت” سخنگوی دولت درباره اینکه “منزلت ایرانیان” در عرصه های بین المللی ارتقا یافته و این موضوع را می توان در افزایش سطح روابط کنسولی ایران با دیگر کشورها مشاهده کرد صحت داشته است.
کارشناسان گردشگری یکی از راههای باز شدن درهای ورود گردشگران به کشور را لغو روادید با کشورهایی می دانند که بیشترین تعداد گردشگر را به جهان می فرستند از این رو می توان به دنیا گفت نه تنها یکی از راههای ورود گردشگران خارجی به ایران تسهیل شده بلکه با لغو روادید اطمینان بیشتری را درباره وجود امنیت در ایران به گردشگران خارجی میدهیم.
در موضوع لغو روادید، معمولا وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه ، پلیس مهاجرت و گذرنامه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارگان های تصمیم گیرنده هستند. تا به امروز هم معمولا لغو روادید بسیاری کشورها با ایران، بیشتر جنبه ی سیاسی داشته، تا اقتصادی و گردشگری، اما در هر حال، لغو روادید همیشه تأییدی بر امنیت کشورها از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و معمولا برای کشور لغوکننده نیز یک مزیت به شمار می آید.
در حال حاضر اتباع ایرانی برای سفر به کمتر از ۴۰ کشور دنیا نیازی به ویزا ندارند و معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده که ایران آماده است تا با هر کشوری قانون لغو ویزا را به اجرا گذارد.
چین و هند در فهرست انتظارِ لغو ویزا با ایران
پس از لغو رسمی ویزای ایران با کشورهای ارمنستان و گرجستان، اکنون مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری روز گذشته از مذاکره با چهار کشور دیگر برای تسهیل و لغو دوجانبه‌ ویزا خبر داده است.
علی باقر نعمتی‌زرگران که در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر موضوع تسهیل و لغو روادید نیز است، به ایسناگفت: مذاکره با کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه و هند در حال انجام است. می‌خواهیم این مذاکرات را با چین نیز آغاز کنیم. البته از گذشته بین دو کشور تفاهم‌هایی شده بود، اما اکنون در پی توسعه‌ی آن هستیم.
او درباره‌ی آخرین وضعیت تسهیل و لغو ویزا با جمهوری آذربایجان که پیشتر اخبار ضد و نقیضی از لغو آن منتشر شده بود، توضیح داد:‌ طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شد در مرحله‌ی نخست برای اتباع ایرانی ویزای فرودگاهی صادر شود و در فاز بعدی این ویزا لغود شود. هرچند درحال حاضر اتباع جهوری آذربایجان بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سپس به تمایل و انگیزه‌ی بیشتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای پیگیری تسهیل و لغو ویزای ایران با سایر کشورها اشاره کرد و یادآور شد: ما با معاونت کنسولی وزارت خارجه تعامل نزدیکی داریم، در سوی دیگر با بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز کمیسیون همکاری‌های مشترک کنسولی داریم که معمولا مشورت‌هایمان را درباره‌ی لغو و تسهیل رواید با کشورهای هدف از آن طریق مطرح و پیگیری می‌کنیم. این همان روندی بود که برای ویزای روسیه پیش گرفته شد.
تلاش برای بازگرداندن کرامت پاسپورت ایرانی
نعمتی در ادامه با اعتقاد بر این‌که دولت در سه سال گذشته برای لغو ویزا با کشورهای هدف دستاوردهای خوبی داشته است و از همان ابتدا عزم بر این بوده که کرامت پاسپورت ایرانی حفظ شود، چرا که این اقدام نه تنها در گردشگری، بلکه در سایر بخش‌های سرمایه‌ای و تجاری اثر دارد، درباره‌ی ارتقاء جایگاه پاسپورت ایرانی در چند سال اخیر، توضیح داد: از اصولی که وزارت خارجه کشورمان در موضوع تسهیل رواید پیگیری می‌کند و معمولا هم روی آن حساسیت دارد، اراده‌ی دو کشور برای اقدام در این راستا است که سیاست درستی به حساب می‌آید و تا کنون هم مؤثر واقع شده است.
وی اضافه کرد: شاید بعضی فارغ از این بحث‌ها، دنبال این باشند که تسهیلاتی یکطرفه داده شود، درحالی‌که این رفتار تک بُعدی کمکی به ارتقاء پاسپورت ایرانی نمی‌کند.
او سپس به گزارش بخش اقتصادی خبرگزاری رویترز که ایرانی‌ها را از حیث هزینه‌کرد در رتبه بالایی در جهان قرار داده است، اشاره کرد و افزود: میانگین هزینه کرد هر گردشگر خارجی در این گزارش، ۱۵۰۰ دلار است، درصورتی که این رقم برای هر ایرانی تا ۲۵۰۰ دلار تعیین شده است. این ابزار مؤثری برای ما در مذاکره با کشورها است که انگیزه طرف مقابل را برای ارائه تسهیلات بیشتر در بخش روادید ارتقاء می‌دهد.
نعمتی معتقد است: اتخاذ سیاست‌ دو جانبه در تسهیل و یا لغو روادید تا کنون درست بوده و مؤثر هم واقع شده همانطور که در موضوع لغو روادید با گرجستان و جمهوری آذربایجان شاهد بودیم.

کد مطلب: 64164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *