۱
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۰
آمریکا بودجه سازمان ملل را قطع می‌کند

حمله گاز انبری ترامپ و نتانیاهو

همزمان با ثانیه شماری برای آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ، تغییرات در رویکردهای واشنگتن برای همه ملموس است. از درخواست ترامپ به بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی خارج از این کشور تا واکنش شدید کنگره آمریکا نسبت تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک سازی‌های صهیونیستی می‌توان نام برد.
حمله گاز انبری ترامپ و نتانیاهو
همزمان با ثانیه شماری برای آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ، تغییرات در رویکردهای واشنگتن برای همه ملموس است. از درخواست ترامپ به بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی خارج از این کشور تا واکنش شدید کنگره آمریکا نسبت تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک سازی‌های صهیونیستی می‌توان نام برد.
به گزارش ایندیپندنت، سناتورهای جمهوری خواه در راستای انتقادات تند ترامپ از سازمان ملل قطع بودجه این نهاد را بررسی می‌کنند. در همین حال، رژیم صهیونیستی بعد از جریان قطعنامه اعلام کرده است، حمایت مالی خود از این سازمان را در سال ۲۰۱۷ شش میلیون دلار کاهش می‌دهد. همزمانی فشار اسرائیل و آمریکا می‌تواند اتفاقی را که برای عربستان رقم زده بود، تکرار کند.رژیم سعودی با بیان قطع حمایت مالی خود از سازمان ملل توانست اسم خودش را از لیست سیاه بچه‌کشی در یمن خارج کند.
به گزارش رویترز، گروهی از جمهوری خواهان راست افراطی کنگره طی هفته بعد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا دو پیشنهاد برای این قانون جدید را بررسی کنند. یکی از این طرحهای پیشنهادی، بودجه اختصاصی آمریکا به سازمان ملل را کاهش میدهد در حالی که پیشنهاد دیگر، این بودجه را داوطلبانه میسازد و هر گونه کمک دیگر را به تصمیم کنگره واگذار می‌کند.
آمریکا که قبلاً قطعنامه مربوط به محکومیت اسرائیل را وتو می‌کرد، این بار به آن رأی ممتنع داد و اجازه داد این قطعنامه با 14 رأی موافق تصویب شود. تعدادی از دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا از آن زمان به بعد باراک اوباما را به خاطر این تصمیم به باد انتقاد گرفته اند.
«پل رایان»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه رای گیری برای متن مذکور گفت که دولت از همپیمان ما (رژیم صهیونیستی) دست کشیده و این در حالی است که اسرائیل بیش از گذشته به ما نیاز دارد.جنبش حماس اقدام نمایندگان آمریکا در محکومیت قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
نزدیک به یک چهارم (22 درصد) از بودجه سازمان ملل را آمریکا تأمین می‌کند و این بدان معناست که هر گونه کاهشی از سوی دولت ترامپ تأثیرات چشمگیری بر این سازمان خواهد گذاشت. سال گذشته، آمریکا 594 میلیون دلار به بودجه عادی سازمان ملل کمک کرد و علاوه بر آن 3/2 میلیارد دلار هم به بودجه حافظان صلح این سازمان اختصاص داد.
ذوق زدگی نتانیاهو از واکنش کنگره آمریکا
نتانیاهو که در دوران ریاست‌جهوری باراک اوباما،روابط خوبی با او نداشت.امیدوار است که ترامپ بتواند تمام خواسته‌های رژیم صهیونیستی را تطمیع کند.ترامپ که هنوز پایش به کاخ سفید نرسیده ،سیاست‌های خود را هم سو با نتانیاهو برداشته است.پارلمان آمریکا نیز با طرح قطع بودجه سازمان ملل در قضیه تصویب قطعنامه محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی موضع خود را نسبت به اسرائیل مشخص کرده است.همین امر باعث شده است که تل آویو در دوران ریاست‌جمهوری جدید آمریکا چشم انداز خوبی برای خود بیابد.طبق گزارش‌ها نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اقدام نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا برای محکومیت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این رژیم، استقبال کرد..
به گزارش رویترز، «بنیامین نتانیاهو» با صدور بیانیه ای درباره این اقدام نمایندگان آمریکا گفت:« پس از آن افتضاح ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، مجلس نمایندگان آمریکا با رد این قطعنامه، بطور چشمگیری حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد. از این اقدام نمایندگان آمریکا با آغوش باز استقبال می‌کنم و از آنها تشکر می‌کنم که چنین تصمیمی‌را گرفتند.»
دولت جدید آمریکا زمانی شروع به کار می‌کند که واشنگتن تنش‌های جدی با سازمان ملل دارد.البته هیات رژیم صهیونیستی معتقد اند، پس از آنکه دونالد ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه به عنوان رئیس جمهور آمریکا کار خود را آغاز کند، اقدامات بیشتری برای مقابله با فعالیت‌هایی که در سازمان ملل علیه اسرائیل انجام می‌گیرد، در پیش خواهد گرفت.از سوی دیگر، نتانیاهو در بیانیه ای اعلام کرده بود، ترامپ دوست واقعی رژیم صهیونیستی است. وی همچنین مدعی شده بود که مشتاق همکاری با وی در زمینه پیشبرد امنیت، ثبات و صلح در منطقه است.نتانیاهو ابراز اطمینان کرد که با همکاری ترامپ به تقویت ائتلاف منحصر به فرد میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و اعتلای آن کمک خواهد کرد.
با روابط شکرابی که میان باراک اوباما و نتانیاهو بود این بار اسرائیلی‌ها منتظر یک رئیس جمهور همراه با منافع خود در آمریکا هستند.این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای شروع تنشها درجهان (مخصوصا خاورمیانه) باشد.
انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس
جمهوری‌خواهان آمریکا طرح انتقال سفارتخانه این کشور از «تل‌ آویو» به «بیت‌ المقدس» را در سرزمینهای اشغالی به کنگره ارائه کردند. انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی اقدامی‌در جهت تثبیت رژیم صهیونیستی و پیشروی اشغالگران در قدس شریف است.
به گزارش ایندیپندنت، این طرح که توسط سناتورها «تد کروز» ، «مارکو روبیو» و «دین هلر» ارائه شده است، خواستار به رسمیت شناخته شدن شهر «بیت‌ المقدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا می‌شود؛ طرحی که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مورد حمایت قرار گرفته است.
«تد کروز» در این باره مدعی شد: «قدس پایتخت همیشگی و غیرقابل تقسیم (رژیم) اسرائیل است. اکنون وقت آن رسیده است که کاری را که کنگره در سال ۱۹۹۵ باید می‌کرد، انجام دهیم.»
از هم اکنون می‌توان گفت که واکنش مسلمانان به اقدام آمریکا بسیار تند خواهد بود و موج جدیدی از انتفاضه شکل می‌گیرد. نکته اساسی اینجاست که واشنگتن همواره خود را ملزم به تامین منافع نامشروع رژیم صهیونیستی دانسته و تا امروز روش‌های مختلفی را در این راه انجام داده است.اما در سالهای ریاست جمهوری باراک اوباما دموکرات‌ها به دنبال راهبردی کامل برای سازش میان مسلمانان و اسرائیل بودند.اما به دلیل امنتاع نتانیاهو این سازش انجام نشد و میان تل آویو وکاخ سفید روابط تیره شد.اما ترامپ می‌خواهد در اولین فرصت این کاستی‌ها را جبران کند و تمام خواسته‌های رژیم صهیونیستی را هر چه سریع تر تامین کند.
گزارش : پرستو بهرامی‌راد
کد مطلب: 65338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *