۰
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۱
بحرین 3 جوان معترض را تیرباران کرد

خون تازه بر لباس سیاست آل‌خلیفه

بحرین با نقض حقوق بشر صحنه اعتراض‌های فراگیر شده است. رژیم آل‌خلیفه تحت نظارت آل سعود پیراهن سیاست خود را به خون رنگین کرد و این موضوع باعث شروع نگرانی‌ها برای ناآرامی در بحرین است.
خون تازه بر لباس سیاست آل‌خلیفه
بحرین با نقض حقوق بشر صحنه اعتراض‌های فراگیر شده است. رژیم آل‌خلیفه تحت نظارت آل سعود پیراهن سیاست خود را به خون رنگین کرد و این موضوع باعث شروع نگرانی‌ها برای ناآرامی در بحرین است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در پی اعدام سه فعال مخالف شیعه در بحرین تظاهرات گسترده‌ای در مناطق مختلف بحرین برگزار شده است.علمای بحرین نیز سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
به گزارش رویترز،دادستانی رژیم آل‌خلیفه اعلام کرد که سه معترض شیعه که به قتل یک افسر پلیس اماراتی و دو پلیس بحرینی در حمله با بمب در جریان اعتراض‌های سال 2014 متهم شده بودند،صبح یکشنبه اعدام شدند. انجمن‌های حقوقی گفته اند که اعتراف‌ها آنها زیر شکنجه گرفته شده است و مورد قبول نبوده است. این اولین احکام اعدامی است که از سال 2008 در بحرین اجرا می شود.
احکام اعدام «عباس السمیع»، «مشیمع» و «علی السنکیس» در سال 2015 از سوی دادگاه بحرین صادر و در کمتر از یک هفته از سوی دادگاه تشخیص (عالی ترین دادگاه بحرین) تایید شد.اجرای احکام اعدام این سه نفر با شلیک گلوله و با حضور قاضی و نمایندگان دادستانی و پزشک و واعظ بحرین صورت گرفت.
«احمد الوادعی»،عضو انیستیوی دمکراسی و حقوق بشر بحرین در این باره گفت: «امروز روز سیاه تاریخ بحرین است و این جنایت وحشیانه‌ترین جنایت رژیم آل‌خلیفه و ننگ حاکمان آن است.»وی این عمل را تهدیدی برای امنیت بحرین و همه منطقه دانست.
بنا به اعلام برخی شبکه‌های اجتماعی، مقامات زندان توضیحی درباره فراخوان خانواده محکومان نداده اند، اما به آنان شماره تلفنی داده شده تا برای دریافت وسایل شخصی نزدیکان خود با آن شماره تماس بگیرند.این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر موسوم به «هیومن رایتس واچ» با انتقاد شدید از عملکرد رژیم آل‌خلیفه در بحرین در نقض حقوق بشر و آزادی بیان، برخورد این رژیم با معترضان را نامناسب دانست.
«آگنس کالامرد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، اعدام این افراد را کشتار فراقانونی خوانده است و سازمان حقوق بشری «ریپرایو» گفته است که این اقدام دولت بحرین نقض شرم‌آور قوانین بین‌المللی است.
در همین حال، «ساره لیا واتسن»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر در توئیتی اعلام کرد:« اعدام شهروندان بحرینی پس لرزه‌های سیاسی و امنیتی فاجعه باری به بار خواهد آورد».
سازمان ملل و عفو بین‌الملل نیز این جنایت آل‌خلیفه را محکوم کردند. حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای حکم اعدام این سه شیعه را محکوم کرده و خواستار ادامه تظاهرات در بحرین شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکومیت شدید اعدام سه زندانی بحرینی گفت: «عدم شفافیت در روند محاکمه ناعادلانه این سه شهروند مورد تایید مجامع بین‌المللی و حقوق بشری و تمامی نهادهای مردمی در اقصی جهان نیز قرار گرفته است».
از طرف دیگر،با اجرای حکم اعدام سه فعال مخالف بحرینی مردم بحرین در مناطق مختلف این کشور از جمله السنابس، الدُراز،‌ جدحفص، ستره، باربار، سار،‌ الدیه،‌ القدم و عالی تظاهرات کرده و تعدادی از مسیرها را بستند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی نیز با معترضان درگیر شده و در جریان سرکوب تظاهرات بحرینی‌ها در خیابان اصلی منطقه بنی جمیره تعدادی زخمی شدند. همچنین کمپینی در این کشور در راستای درخواست برای برگزاری تظاهرات، اعتصاب و بستن اماکن تجاری به راه افتاده است.با تشدید اعتراضات نیروهای امنیتی در مناطق مختلف کشور به حالت آماده باش درآمده‌اند.
در این راستا علمای دینی بحرین در بیانیه‌ای اعدام سه جوان شیعه را محکوم کرده و از مردم خواستند از هر راه قانونی خشم خود را در قبال این اقدام اعلام کنند.علمای بحرینی تاکید کردند که آنها خونشان هرگز پایمال نخواهد شد بلکه خون آنها زمینه ساز مسیری با ابهت‌تر خواهد شد تا ریشه‌های طغیان و سرکشی را نابود سازد.
مقاومت اسلامی بحرین در واکنش به اعدام سه جوان شیعه اعلام کرد:« سرکشی مافیای اشغالگری از تمامی خط قرمزها، ارزش‌ها و عرف‌ها فراتر رفته و با کشتار ملت مسلمان و شجاع بحرین از هر طیف و قشری نشان داده است که تمامی تدابیر سرکوبگرایانه را به عناوین مختلف دنبال می‌کند و با جنایت خود نشان داد که گورش را به دست خودش کنده است».
مقاومت اسلامی بحرین ضمن اعلام عزای عمومی برای این سه جوان بسیج عمومی مطرح کرده و افزود: «هر مزدور این رژیم را در هر تشکیلات نظامی یا غیرنظامی هدف قرار می‌دهد».
رئیس انجمن حقوق بشر بحرین به شبکه المیادین گفت: «حکم اعدام این سه جوان به منزله از دست دادن رشد سیاسی است و بحرین را با پیچیدگی بیشتر و مرحله‌ای سخت‌تر روبه‌رو می‌کند. ما به طرف عربستانی برای حل بحران کشور اعتماد نداریم چون نقشی در منع حقوق ما دارد.مقامات بحرین به منظور اجرای حکم اعدام این سه جوان تن به فشارهای امارات دادند.
از سوی دیگر، مخالفان بحرینی در خارج کشور در بیانیه‌ای از مردم بحرین خواستند تا برای محکوم کردن اقدامات نظام بحرین در نابودی کشور به خاطر محقق کردن اهدافش به خیابان‌ها بیایند.در این بیانیه آمده است: «ما مخالفان بحرینی خارج از کشور از مردم کشورمان می‌خواهیم تا با آمدن به خیابان‌ها و میدان‌ها و اعلام شورش و نافرمانی از امروز به بعد خشم شدید خود را ابراز کنند».
بحرین یکی از متحدان سرسخت واشنگتن و عربستان است.این کشوراز شروع بهارعربی با بحران نارضایتی‌های مردم مواجه شده است.اما دولت بحرین به برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرات معترضان و نادیده گرفتن موازین حقوق بشر متهم است.رژیم آل سعود که در منطقه تنها مانده است و استراتژیک‌هایش در منطقه با شکست روبرو شده است،سعی دارد آل‌خلیفه را برای خود نگه دارد. نقش عربستان در اعدام سه جوان شیعه بسیار پرنگ است.در صورتی که مردم بحرین سال‌ها است که نسبت به سیاست‌های رژیم آل‌خلیفه معترض هستند و این رژیم به دنبال نابودی انقلاب این مردم است.با نقض حقوق بشر در بحرین جای اعتراض‌های کشورهای غربی الخصوص آمریکا خالی است.البته شکی نیست که غرب نمی خواهد هم پیمایان خود در منطقه استراتژیک خاورمیانه به هر قیمتی از دست بدهد.رژیم آل‌خلیفه بعد از این اعدام‌ها باید از اعتراضات مردمی بترسد و تاوان سختی خواهد داد.
گزارش : پرستو بهرامی‌‌راد
کد مطلب: 65582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *