۰
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۱
تلاش ناموفق آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران

عقب نشینی کاخ سفید

پیشنهاد دولت ترامپ برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران مسکوت ماند
بهمن ماه سال جاری خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: به گفته مقامات آمریکایی مطلع، دولت دونالد ترامپ در حال بررسی پیشنهادی است که احتمالاً می‌تواند در نهایت به سازمانِ تروریستی نامیده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شود.
عقب نشینی کاخ سفید
بهمن ماه سال جاری خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: به گفته مقامات آمریکایی مطلع، دولت دونالد ترامپ در حال بررسی پیشنهادی است که احتمالاً می‌تواند در نهایت به سازمانِ تروریستی نامیده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، به گفته این مقامات، در این خصوص با چندین آژانس دولت آمریکا مشورت شده است. اگر این پیشنهاد عملی شود، به اقدامات و تحریم‌هایی که هم‌اکنون از سوی دولت آمریکا علیه افراد و نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران اعمال می‌شود افزوده خواهد شد. در ادامه این مطلب آمده است: رویترز هنوز نسخه‌ای از این پیشنهاد را مشاهده نکرده است. این طرح می‌تواند در قالب یک حکم اجرایی ابلاغ شود و از وزارت امور خارجه بخواهد در خصوص گروه تروریستی نامیدن سپاه پاسداران بررسی‌های لازم را انجام دهد. مقامات کاخ سفید اما هیچگاه رسما در این خصوص اظهار نظری نکردند. آنچه مشخص است این است که اطرافیان ترامپ برای اعمال فشار و تحریم های بیشتر علیه تهران مصمم هستند. نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی اش در کنفرانس محافظه کاران گفت که دولت ترامپ باید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را هرچه زودترلغو کند. به گزارش خبری دیلی کالر، جان بولتون نماینده پیشین آمریکا و سازمان ملل روز جمعه در کنفرانس محافظه کاران تأکید کرد که دولت دونالد ترامپ باید سیاست خارجی محافظه کار پیش بگیرد. وی همچنین به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ باید این توافق را لغو کند و هر چه زودتر به آن پایان دهد.
در همین خصوص اما خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: در پی هشدار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، پیشنهاد دولت ترامپ برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران متوقف شده است، زیرا چنین کاری باعث وخامت اوضاع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مطلع آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: پیشنهادهایی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی کردن آن بود تا سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی خوانده شود، به حال توقف در آمده است، چراکه مقامات ارشد دفاعی و اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که این اقدام می تواند پیامدهایی را در پی داشته باشد. یک مقام آگاه آمریکایی در این باره گفت: اگر چنین کاری کنید، باعث وخامت اوضاع خواهد شد و هرگونه احتمال گفت‌وگو با ایرانی‌ها درباره هر موضوعی را از بین خواهید برد. دیگر مقامات مطلع آمریکایی و اروپایی نیز اعلام کردند: تلاش‌هایی که برای پیشبرد این پیشنهاد انجام می‌گرفت، متوقف شده است و علت آن نیز بحث و اختلافات داخلی، از جمله در خصوص این مساله است که چنین اقدامی می‌تواند جنگ علیه داعش را تضعیف کند، مخالفت برخی متحدان کلیدی را در پی داشته باشد و هرگونه دورنمای دیپلماتیک میان آمریکا و ایران را از بین ببرد که سرانجام موجب پیچیده شدن اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌شود. بنا بر اعلام این منابع آگاه، این پیشنهاد از چند هفته پیش در حال بررسی بوده است و پیش بینی می‌شد برای نخستین بار طی ماه کنونی ارائه شود اما این ایده درحال حاضر متوقف شده است و هنوز مشخص نیست که آیا در آینده نیز مطرح خواهد شد یا نه، یا این‌که در صورت مطرح شدن، زمان آن کی خواهد بود. به گزارش رویترز، کاخ سفید به درخواست های مطرح شده برای اظهار نظر درباره این موضوع تاکنون پاسخ نداده است. تعداد دیگری از مقامات دفاعی و همچنین سایر مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در این باره اعلام کردند که چنین اقدامی احتمالا باعث پیچیده شدن جنگ آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه خواهد شد و به علاوه وضعیت جنگ یمن را دچار پیچیدگی‌های بیشتر خواهد کرد. یک مقام ارشد دیگر گفت: افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، باعث ایجاد اصطکاک میان آمریکا و متحدان اروپایی آن خواهد شد که در پی امضای توافق هسته‌ای سال 2015 در تلاش هستند تا فعالیت‌های تجاری خود را با ایران تقویت کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند که گفت‌وگو درباره درج نام سپاه همچنان در جریان است اما در حال حاضر صراحتا بررسی این پیشنهاد به تعویق افتاده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته، در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه به تلاش آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: این تحرکات آمریکا هیچ گاه منافعی برای آنها نداشته است. همه دنیا اذعان دارند که سپاه پاسداران بیشترین حمایت را از کشور های همسایه در مقابله با تروریسم داشته است.
کد مطلب: 67128
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *