۲
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۰
تولیت آستان قدس رضوی با صدور بیانیه رسمی کاندیدای ریاست جمهوری شد

رویای رئیسی در بازی اصولگرایان

با نزدیک شدن هر روزه به موعد انتخابات ریاست جمهوری، عدم قطعیت و دوری از اتفاق نظر در اردوگاه اصولگرایان بیشتر و بیشتر می شود. علی رغم حرکت اصولگرایان به سمت حمایت یکپارچه از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، به نظر می رسد که این رویکرد تنها جنبه تئوریک داشته و در عمل اصولگرایان به سمت دیگری می روند. اتفاقی که باعث می شود تلاش بی وقفه ابراهیم رئیسی برای استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی در نهایت با شکستی سنگین رو به رو شود.
رویای رئیسی در بازی اصولگرایان
با نزدیک شدن هر روزه به موعد انتخابات ریاست جمهوری، عدم قطعیت و دوری از اتفاق نظر در اردوگاه اصولگرایان بیشتر و بیشتر می شود. علی رغم حرکت اصولگرایان به سمت حمایت یکپارچه از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، به نظر می رسد که این رویکرد تنها جنبه تئوریک داشته و در عمل اصولگرایان به سمت دیگری می روند. اتفاقی که باعث می شود تلاش بی وقفه ابراهیم رئیسی برای استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی در نهایت با شکستی سنگین رو به رو شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، علی رغم فعالیت رسانه ای شدید حامیان ابراهیم رئیسی، هنوز به نظر نمی رسد که اصولگرایان برای حمایت از او در حوزه عمل به وحدت رسیده باشند. ساز و کار جمنا که در تلاش است تا کاندیدای واحدی برای اصولگرایان دست و پا کند، هر روز با شکست تازه ای رو به رو می شود. پس از کناره گیری پرویز فتاح از جمع پنج کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب و باقی ماندن گزینه هایی مانند مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی، محمد باقر قالیباف به عنوان تنها رقیب ابراهیم رییسی همچنان در صحنه است. قالیباف برای نخستین بار در یک دهه تلاش برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، این بار دست به خلاقیت زده و مسیر جالبی را طی کرده است. شهردار نجومی تهران که این روزها سعی در ایفای نقش تخریب چی دارد، استراتژی انتخاباتی اش را در یک سیکل کنش و واکنش طراحی کرده است. قالیباف که درضمن انتشار بیانیه ای به انتقادی صریح از دولت حسن روحانی پرداخت، اعلام کرد هرگز درخواستی برای نامزدی در انتخابات نداشته است. اظهار نظری که خیلی زود با واکنش جمنا رو به رو شده و ظاهرا تکمیل شد.
مهدی محمدی، عضو شورای مرکزی جمنا پس از انتشار بیانیه قالیباف، با اعلام این نکته که سخنان قالیباف به معنای انصراف از کاندیداتوری نیست تصریح کرد: «هیچ‌کدام از این آقایان درخواست کاندیدا شدن نداشته‌اند و این بدنه نیروهای انقلابی بودند که نام آنان را مطرح کردند.» در نتیجه قالیباف تلاش کرد تا حضورش را منوط به درخواست احزاب، نهادها و طیف های دیگر کند. اتفاقی که به خاطر نزدیکی به موعد انتخاب خیلی زود رخ داد. محمدصالح مفتاح از نزدیکان رسانه ای قالیباف و مدیر مسئوول پایگاه خبری فردانیوز، با انتشار خبر نشست فعالان رسانه ای با محمدباقر قالیباف بیان کرد: «با جمعی از فعالان مجازی با دکتر قالیباف گفتگو کردیم. بعضی ها گفتند از نظر شخصی خوب است دکتر در اعتراض به شرایط [موجود] نیاید، اما نفع انقلاب در آمدن ایشان است. قالیباف گفت والله به فکر آبروی خودم نیستم...» شرایط موجودی که شاید تصمیم جمنا در حمایت از کاندیدایی به جز قالیباف باشد. البته به گزارش رسانه محمدصالح مفتاح، فردانیوز، قالیباف در این نشست تصمیم نهایی اش را منوط به مشخص شدن شرایط جمنا و اصولگرایان دانسته و حضور یا عدم حضور آقای شهردار به فضای فعلی جریان اصولگرایی و این که به « بعد از انتخابات» و « ویژگی های جانشین رییس دولت فعلی» چگونه می اندیشد معطوف باشد. اگر مراد از شرایط بعد از انتخابات سهم گرفتن از دولت بعدی باشد، شاید افشاگری سعید جلیلی در خصوص سهم خواهی و کابینه سازی جمنا چندان هم بی راه نبوده است. به خصوص که به نقل از گروه رسانه ای امید، در نظرسنجی ۲ نهاد شاخص که اخیرا
رییسی در این بیانیه تصریح کرد: « با آنکه اکنون بیش از یک سال است مأموریت خدمت به مستضعفان و محرومان، زائران و مجاوران آستان قدس رضوی را وجهه‌ی همت خود قرار داده و این توفیق عظیم را غیر قابل قیاس با هر مقام مادی و معنوی دیگر می‌دانم، اما ملاحظه‌ی رنج ها و گلایه مندی‌های مردم و دعوت وسیع اقشار مختلف و نخبگان از این خادم خود برای حضور در عرصه‌ی انتخابات، راه هر گونه عافیت طلبی و ترجیح علایق شخصی را به روی اینجانب بسته است.» این در حالی است که در هیچ کجای «بیانیه رسالت آستان قدس» و «چشم انداز بیست ساله آستان» که در سایت این مجموعه مندرج است اشاره ای به اصلاح شرایط مستضعفان و محرومان نشده است
انجام شده است، در میان نامزدهای اصولگرا محمدباقر قالیباف از ابراهیم رییسی پیشی گرفته است. این گروه رسانه ای اعلام کرد: «در نظرسنجی های انتخاباتی که توسط ۲ نهاد معتبر در سراسر کشور انجام شده است از میان گزینه های موجود حسن روحانی رتبه نخست، محمدباقر قالیباف رتبه دوم و ابراهیم رییسی رتبه سوم را کسب کرده است.» در واقع نه تنها همچنان گزینه اول مردم حسن روحانی است، بلکه قالیباف می داند محبوبیت و اقبال بیشتری نسبت به ابراهیم رئیسی دارد.
از طرفی کاندیدای احتمالی جمنا، ابراهیم رئیسی نیز سرانجام بیانیه انتخاباتی خود را منتشر کرد. حجت الاسلام ابراهیم رئیسی که در هفته های گذشته و برخلاف گفته های سابق خود در مذمت فضای مجازی، دو اکانت بسیار فعال در توییتر و اینستاگرام راه اندازی کرده و ناگهان در آستانه انتخابات مشغول انتشار تصاویری از سرکشی و رسیدگی به مستمندان و محرومین است، در این بیانیه رویکرد خود را گشودن قفل رکود و بیکاری دانسته و معتقد است علی رغم میل باطنی به انتخابات می آید. رییسی در این بیانیه تصریح کرد: « با آنکه اکنون بیش از یک سال است مأموریت خدمت به مستضعفان و محرومان، زائران و مجاوران آستان قدس رضوی را وجهه‌ی همت خود قرار داده و این توفیق عظیم را غیر قابل قیاس با هر مقام مادی و معنوی دیگر می‌دانم، اما ملاحظه‌ی رنج ها و گلایه مندی‌های مردم و دعوت وسیع اقشار مختلف و نخبگان از این خادم خود برای حضور در عرصه‌ی انتخابات، راه هر گونه عافیت طلبی و ترجیح علایق شخصی را به روی اینجانب بسته است.» این در حالی است که در هیچ کجای «بیانیه رسالت آستان قدس» و «چشم انداز بیست ساله آستان» که در سایت این مجموعه مندرج است اشاره ای به اصلاح شرایط مستضعفان و محرومان نشده است.

در همین حال،علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، پیدایش تشکیلات جمنا و دلیل پیش کشیدن چند کاندیدا در انتخابات را، ایجاد فضای تخریبی گسترده تر علیه حسن روحانی می داند. تاجرنیا در گفت و گو با عصر ایران، اکثر گزینه های جمنا را فاقد تعریف رجل سیاسی دانست و اعلام کرد: « اصولگرایان با یک سری بازی های انتخاباتی فراتر از جمنا فعالیت می کنند و جمنا بیش از این که ائتلاف انتخاباتی باشد ائتلاف مناظراتی است برای صف بندی مقابل روحانی و تخریب وی.» به همین خاطر به نظر می رسد در نهایت و به علت وجود نقاط چالش برانگیز در کارنامه ابراهیم رئیسی، سیاست اصولگرایان مبتنی بر هجمه های مناظراتی علیه روحانی و ایجاد مصونیت موقت برای رئیسی باشد تا در نهایت و توجه به تأکید همیشگی جمنا بر حمایت از کاندیدای واحد، همه به نفع ابراهیم رئیسی کنار بروند. یعنی هجمه ها از طرف دیگران روانه شود و رئیسی تنها به بیان برنامه هایش بپردازد تا از گزند پاسخ های احتمالی حسن روحانی در امان باشد. به همین خاطر به نظر نمی رسد با این حجم از آشفتگی در سیاست های کلی اصولگرایان، رییس جمهوری فعلی کار سختی در انتخابات پیش رو داشته باشد. از طرفی شکست ابراهیم رئیسی در انتخابات می تواند راه پیشرفتهای سیاسی را به روی او ببندد؛ از این جهت هنوز که هنوز است مشخص نیست که ابراهیم رئیسی می تواند تا پایان با بازی اصولگرایان همراه باشد یا خیر.

محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 68173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *