۱
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۱
آبروی فرهنگی ایران، تحت الشعاع اهمال دوباره شهرداری در نمایشگاه کتاب

مدیریت قالیباف، چگونه نمایشگاه را تبدیل به دریاچه کرد؟

شهرداری تهران، سال گذشته قول رفع نقایص را داده بود
در پی بارندگی های بی وقفه شهر تهران در روزهای گذشته، معابر و خیابان های بسیاری با آب گرفتگی شدید مواجه شدند. آب گرفتگی فاجعه بار در نمایشگاه بین المللی کتاب اما، بیشتر از هر مورد دیگری به چشم آمد و ضعف ها و ناکارآمدی شهرداری تهران را بار دیگر در انظار عمومی نمایان کرد.
مدیریت قالیباف، چگونه نمایشگاه را تبدیل به دریاچه کرد؟
در پی بارندگی های بی وقفه شهر تهران در روزهای گذشته، معابر و خیابان های بسیاری با آب گرفتگی شدید مواجه شدند. آب گرفتگی فاجعه بار در نمایشگاه بین المللی کتاب اما، بیشتر از هر مورد دیگری به چشم آمد و ضعف ها و ناکارآمدی شهرداری تهران را بار دیگر در انظار عمومی نمایان کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که به مجموعه نسبتا تازه تاسیس شهرآفتاب نقل مکان کرده است، روز جمعه در پی بارندگی های پی در پی پایتخت با آب گرفتگی شدید مواجه شده و تا مرز تعطیلی پیش رفت. آب گرفتگی تقریبا غیر قابل مهار نمایشگاه جدید ساخته شده توسط شهرداری، جدای از آن که برای مردم و ناشرین داخلی مشکلات زیادی به وجود آورد، در غرفه ناشران خارجی نیز وجهه بدی از این آوردگاه بین المللی به نمایش گذاشت. سال گذشته نیز که شاهد بروز چنین اتفاقی در نمایشگاه کتاب تهران بودیم، قالیباف و مجموعه شهرداری وعده هایی در خصوص رفع زودهنگام نقایص موجود در مجموعه شهرآفتاب داده بودند که صرف بودجه های هنگفت و گذر زمان نشان داد نگاه مدیریتی حاکم بر شهرداری در این بخش نیز ناکارآمد و پر شائبه بوده است. مجموعه شهرآفتاب که قرار است محل دائمی برگزاری نمایشگاه های مختلف باشد، ظاهرا با توان حداقلی و شتاب حداکثری به مرحله افتتاح رسیده و فرصتی هم برای اصلاح معایب آن وجود نداشته است.
اخیرا جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به جمنا نیز در آن به تشکیل جلسه پرداخته و نام ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف را به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. با این حال رویکرد عمرانی، مدیریتی و البته فرهنگی حاکم بر این مجموعه که می بایست تجلی گاه یکی از مهمترین نمایشگاه های کشور و خاور میانه در حوزه فرهنگ باشد، با اشکالات فراوانی رو به رو بوده است. در همین رابطه رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از بررسی موضوع آبگرفتگی نمایشگاه کتاب خبر داد. اقبال شاکری در خصوص تذکرات قبلی به شهرداری تصریح کرد:« قبل از برگزاری نمایشگاه از نزدیک از روند آماده‌سازی نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری سی‌امین فستیوال کتاب قرار گرفتم و در آن بازدید به مسوولان نمایشگاه متذکر شدم که باید فکری به حال باران و آبگرفتگی‌های احتمالی بکنند.» وی با بیان این نکته که مسئولان نمایشگاه از حل تمام مشکلات و چاره اندیشی برای تمام نقایص موجود خبر داده بودند اما با پیش آمد آب گرفتگی مشخص شد چنین اتفاقی رخ نداده است، وعده داد:« موضوع وعده‌های پیمانکاران و مسوولان نمایشگاه و همچنین آبگرفتگی در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.»
از سوی دیگر سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران نیز در صحبت با رسانه های مختلف انگشت اتهام را به سوی شهرداری نشان گرفت. همایون امیرزاده سخنگوی سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان شد:« بنای ما اعتماد و اطمینان به شهرداری بود و دغدغه‌هایمان را با عالی‌ترین سطح مدیریتی شهرداری تهران قبل از برگزاری نمایشگاه مطرح کرده بودیم. الان هم منتقد جدی این شرایط هستیم.» وی در ادامه تصریح کرد:«ما پس از اتفاقات سال گذشته تمام احتمالاتی را که ممکن بود امسال نیز رخ دهد به مسئولان شهر آفتاب گوشزد کردیم. سال گذشته هم شاهد این رخداد بودیم و امسال کارگروهی در عالی‌ترین سطح مدیریت شهرداری تشکیل شد و دغدغه‌ها را مطرح کردیم. آن‌ها قول دقیق و قطعی داده بودند که این مشکلات امسال تکرار نمی‌شود.»
البته با توجه به درگیری های انتخاباتی عالی ترین مدیر شهرداری تهران محمدباقر قالیباف و سابقه او در گردن نگرفتن مشکلات و روانه ساختن نقایص موجود به دولت، احتمال می رود در این مساله نیز شهردار از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و دیگران را مسبب این رویداد بداند. امیرزاده در همین رابطه نیز اقدام به شفاف سازی کرده و بیان کرد:«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکانی را از شهرداری در اختیار گرفته و مسئولان این محل تعهد کرده‌اند که مشکلات را برطرف کنند. ما دغدغه‌ها و نگرانی‌هایمان را مطرح کرده‌ایم بنابراین امروز دیگر نباید وزارت ارشاد سیبل باشد و ما از این مرحله عبور کرده‌ایم. ضمن اینکه آسیب‌ها و آب‌گرفتگی‌ها تنها به سازه‌های موقت مربوط نبوده و سازه‌های دائم و سالن‌های سه‌قلو و سالن یاس که در طبقه منفی یک قرار دارد همگی دچار آب‌گرفتگی شدند.» البته امیرزاده از وعده شهرداری در خصوص پرداخت خسارت ناشران خبر داد اما، شهرداری یک سال پیش نیز وعده داده بود که مشکلات این مجموعه حل و فصل خواهند شد و کار به این جا نمی رسد.
مهدی چمران رییس فعلی شورای شهر نیز در سخنانی بی آن که عملکرد شهرداری و مجموعه شهر آفتاب را مورد پرسش قرار دهد از لزوم تجدید نظر در مطالعات شهرسازی تهران صحبت کرد و از پیشنهاد خود در این زمینه به شورا خبر داد.
با این همه هنوز شخص محمدباقر قالیباف و مدیران عالی رتبه شهرداری موضع مشخص و اظهار نظری اساسی در این خصوص انجام نداده اند تا این شائبه تقویت شود که در حال حاضر برای شهردار تهران هیچ چیز بیشتر از اقداماتش در حوزه انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ندارد و گویا خرید رأی با سایت «کار96» و ارائه اظهار نظرهایی که برای تخریب دولت گفته می شوند و یکی پس از دیگری از سوی مراجع و افراد مختلف تکذیب می شوند اهمیت بیشتری دارد.
گزارش : محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 69506
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *