۰
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۷

دعوت اصلاحات و اعتدال برای حضور گسترده مردم در انتخابات

با نزدیک تر شدن به روز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حال و هوای مردم، انتخاباتی تر شده است. در روز های گذشته بسیاری از چهره های مطرح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، به صورت علنی و رسمی حمایت خود را از کاندیدای مورد نظرشان اعلام کردند.
عکس:الهام درفشی/فریادگر
عکس:الهام درفشی/فریادگر
با نزدیک تر شدن به روز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حال و هوای مردم، انتخاباتی تر شده است. در روز های گذشته بسیاری از چهره های مطرح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، به صورت علنی و رسمی حمایت خود را از کاندیدای مورد نظرشان اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مصداق بارز این حمایت، همایش بزرگ روز شنبه در ورزشگاه 12 هزار نفری بود. طرفداران حسن روحانی در همایش سلام آزادی گرد هم آمدند و حمایت خود را از حسن روحانی در انتخابات اعلام کردند. اما این حمایتها از روز یکشنبه رو به افزایش گذاشت.
روز یکشنبه نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت و بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است:
انتخاب اصلح در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل عوام‌فریبی‌هایی که در رقابت‌های انتخاباتی صورت گرفته است ممکن است برای بخش کوچکی از مردم ما به‌رغم رشد اجتماعی و سیاسی که در 38 سال گذشته پیدا کرده‌اند، کمی با دشواری همراه شده باشد. نظر به درخواست‌های مکرری که از اینجانب برای اعلام‌نظر شده است، به عرض ملت بزرگ ایران می‌رساند که این بنده ضمن احترام به همه کاندیداهای ریاست جمهوری و با آگاهی از نقاط قوت هر یک، به دلایل ذیل جناب آقای روحانی را اصلح می‌دانم و به ایشان رأی می‌دهم:
1. دولت یازدهم پس از یک نابسامانی بزرگ اقتصادی، انضباط مالی در کشور ایجاد کرده و با ثبات نسبی قیمت‌ها آرامشی را در حوزه اقتصاد کشور پدید آورده است. فراموش نکنیم که آقای روحانی دولتی را تحویل گرفت که سکه را از 90 هزار تومان به بالای یک میلیون تومان رساند.
2. با توجه به توافق‌نامه برجام و تحولات منطقه خاورمیانه و ظهور هیأت‌ حاکمه جدید در آمریکا با افکار و اهداف متفاوت، ادامه ریاست جمهوری آقای روحانی به صلاح کشور است. عده‌ای ابا ندارند که برجام ابتر بماند و برای حفظ ژست انقلابیگری کشور را به جنگی ناخواسته بکشانند.
3. معمولا دولت‌ها در دوره دوم خود بهتر کار می‌کنند چون اولا دیگر نیاز به رأی مردم ندارند و مستقل‌تر و آزادتر عمل می‌کنند. ثانیا مخالفان آنها انگیزه کمتری برای تخریب دولت دارند زیرا در دوره اول، هدفشان نرسیدن آن دولت به دوره دوم است و در دوره دوم این هدف موضوعیت ندارد. علاوه بر این، تجربه‌ای که جناب آقای روحانی در این چهار سال کسب کرده‌اند سرمایه عظیمی برای چهار سال آینده است.
4. اگر کاندیدای دیگری غیر از آقای روحانی پیروز شود، بی‌توجهی به حقوق ملت و آنچه که در فصل سوم قانون اساسی آمده است، ‌از طرف برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضائیه بیشتر خواهد شد. وجود این دولت مانع بسیاری از این نقض قانون‌ها است اگرچه انتظار ما از رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی بیش از اینهاست.
5. دولت، بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به نقطه خوبی رسانده است. این حرکت‌ها نباید در نیمه راه متوقف شود.
6. سپردن امور اجرایی کشور به کسانی که حتی یک روز تجربه وزارت یا نمایندگی مجلس را ندارند یک ریسک است و چه بسا مسئولیت و ضمان شرعی به دنبال داشته باشد. با انتخاب آقای روحانی کشور ما از نظر رفاه مادی سوئیس نخواهد شد اما با عدم انتخاب او احتمال ونزوئلا شدن کشور منتفی نیست.
اما همان مقدار که انتخاب اصلح اهمیت دارد، میزان مشارکت مردم در آینده اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور مؤثر است. افرادی که فکر می‌کنند راه اصلاح بسته است و شرکت در انتخابات مفید فایده نیست، در خطا هستند. جمعه 29 اردیبهشت همه با هم پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شویم.»
همچین ظهر دیروز رئیس دولت اصلاحات هم با انتشار پیام ویدیویی از حسن روحانی حمایت کرد و خطاب به مردم گفت: به عرصه می آییم،این بار شمایید که باید تکرار کنید، تکرار رای به روحانی عزیز، برای تقویت امید به آینده بهتر.
هفته گذشته نیز شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب از روحانی حمایت کرد.
احمد شریف دبیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب ‌با اشاره به تصمیمات صورت گرفته در جلسه این شورا، اظهار داشت: در این جلسه دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب به اتفاق آراء تصویب کردند که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حجت الاسلام روحانی حمایت کنند. همچنین در روزهای گذشته علاوه بر احزاب اصلاح طلب ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای ضمن تحلیل وضع موجود کشور از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت کردند.
بزرگان اصولگرا نیز از دیگر حامیان حسن روحانی در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری هستند. علی اکبر ناطق نوری شاخص ترین این چهره ها است. پنجشنبه هفته گذشته علی اکبر ناطق نوری در دیدار با جمعی از فرهنگیان و هنرمندان در پاسخ به این سوال که شما چرا از آقای روحانی حمایت می کنید؟ گفت: بنده مکرراً در خصوص دلایل بسیار این مهم اشاره کرده ام که یکی از مهمترین آنها، افزایش اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین الملل است، به خاطر داریم که زمانی در این عرصه به سمت انزوا پیش می رفتیم اما امروز به جایگاهی دست یافته ایم که سران 6 کشور قدرتمند و صنعتی، در یک سو و ایران اسلامی با اقتدار تمام در سوی دیگر میز مذاکره با آنان می نشیند و از مواضع به حق نظام و مردم حراست و حفاظت می کند. ناطق نوری همچنین گفت: یکی از برکات برجام، افزایش صادرات نفت است که حدوداً 5 برابر شده و پول حاصل از فروش به کشورمان پرداخت می شود، در گذشته به دلیل وجود تحریم ها برای فروش نفت دچار مشکلات اساسی بودیم و به طور نمونه کشتی های نفت کش ما جهت تردد در آبهای بین المللی ناچار به استفاده از پرچم کشورهای دیگر بودند و در ازای فروش نفت به جای دریافت وجه آن، مجبور بودیم کالاهای بی کیفیت آنان را وارد کنیم، یعنی مبادله ای مضر و نا برابر که امروز به فضل الهی در این دولت اثری از این اجبار وجود ندارد و کشتی های ما در تمام آبهای بین الملل با پرچم مقدس کشور عزیزمان، آزادانه حرکت می کنند.»
شورای راهبردی اهل سنت ایران و مولوی عبدالحمید هم طی بیانیه ای از کاندیداتور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند.
به گزارش ایسنا در بخشی از بیانیه حمایت شورای راهبردی اهل سنت ایران و مولوی عبدالحمید از حسن روحانی آمده است:
شرکت در انتخابات حق شما است، بهتر است از این حق خدادادی بە بهترین وجە استفادە کنید و اطرافیان خود را هم تشویق کنید تا پای صندوق رای بروند. رفاە مردم ایران و پیشرفت و گسترش ازادی و عدالت و توسعە پایدار در سرزمین ما تنها با مشارکت همگان در امور ادارە کشور بدست میاید و یکی از ابزارهای مشارکت در امور انتخاب بهترین ها است.
بفرمودە خداوند و با راهنمائی و مشارکت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، نخبگان و عالمان دینی و اندیشمندان دانشگاهی از تمام ۱۳ استان سنی نشین برای مشورت در بارە انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبە ۱۷ اردیبهشت در تهران گرد امدند و پس از ساعتها بحث و گفتگوی صمیمانە و صریح برای تصمیم گیری و ارائە راهکار مناسب یک شورای ۱٥ نفرە بە نام (شورای راهبردی اهل سنت ایران ) انتخاب کردند تا با نامزدهای محترم و یا نمایندگان و روسای ستاد انان ملاقات و گفت‌وگو کنند.
شورای راهبردی اهل سنت ایران (راسا) از ان تاریخ تا امروز ۲۳ اردیبهشت ماە ۱۳۹٦ با یک نفر از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری و روسای ستاد دو نفر از ان نامزدهای محترم دیدار و گفتگوی مفصل انجام دادە اند.
در این ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای سازندە‌، مسائل و مشکلات اهل سنت ایران بە صورت مشروح ، مستند و مستدل تشریح شد کە برخی از ملاقات شوندگان از وسعت محرومیتهای اهل سنت ایران متحیر شدند و گوئی بار اول است کە چنین حرفهائی می‌شنوند. همچنین در خواست‌های اهل سنت و اقوام اهل سنت ایران کە تقریبا بخش اعظم آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امدە است اما اجرا نمی‌گردد برای آنان تشریح و راە حل مناسب مشکلات هم بە اطلاع آنان رسید.
آقای دکتر روحانی در اردیبهشت ماە سال ۱۳۹۲ با انتشار بیانیە شمارە سە درخواست های اهل سنت و اقوام ایران را پذیرفتە است و تا حدودی انرا اجرا کردە است. اهل سنت ایران و اقوام ساکن ایران از ریاست جمهوری ایندە ایران انتظار دارند کە برای اتحاد مردم و انسجام ملی در ایران، حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی و سایر اصول آن مخصوصا اصل ۱۲ و ۱٥ را اجرا و یا خواستار اجرای ان گردد و کوشش خود را در اجرای خواستەهای اهل سنت و اقوام ایرانی متعهد و در جریان فعالیتهای انتخاباتی اعلام دارند.
شورای راهبردی اهل سنت ایران (راسا) پس از ساعتها مشورت با عالمان دینی ، اندیشمندان و جوانان و اقشار مختلف اهل سنت ایران و با توجە بە گفته ها و رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای محترم ریاست جمهوری بە این نتیجە رسیدە است کە برای تداوم پیشرفت ایران و عبور از تنگناهای موجود بهتر است بە دولت یازدەهم فرصت داد شود تا یکبار دیگر افتخار خدمت بە مردم ایران را بە عهدە گرفتە و بە حکومت خود تا سال ۱٤٠٠ ادامە دهد. با آرزوی سربلندی ملت بزرگوار و فهیم ایران و تمنای پیروزی دولت اقای دکتر روحانی بر مشکلات موجود و ادامە مسیر تا ۱٤٠٠»


کد مطلب: 69951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *