۰
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۴
گابریل خطر جنگ را در نزدیکی قطر می‌داند

تنش‌های دوحه خارج از مرزهای خاورمیانه

قطر کشوری با ثروت بسیار است که در اقتصاد اروپا نقش مهمی‌ایفا می‌کند.این کشور شاید از نظر حجم صادرات و واردات در میان شرکای اصلی تجاری آلمان جایگاه بالایی نداشته باشد. اما احتمال فروش دارایی‌های قطر در آلمان در صورت شدت گرفتن بحران باعث نگرانی این کشور خواهد شد. بر همین اساس همزمان با حمایت واشنگتن از عربستان ،برلین موضعی کاملا متضاد با آمریکا گرفت.
تنش‌های دوحه خارج از مرزهای خاورمیانه
قطر کشوری با ثروت بسیار است که در اقتصاد اروپا نقش مهمی‌ایفا می‌کند.این کشور شاید از نظر حجم صادرات و واردات در میان شرکای اصلی تجاری آلمان جایگاه بالایی نداشته باشد. اما احتمال فروش دارایی‌های قطر در آلمان در صورت شدت گرفتن بحران باعث نگرانی این کشور خواهد شد. بر همین اساس همزمان با حمایت واشنگتن از عربستان ،برلین موضعی کاملا متضاد با آمریکا گرفت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، برلین در قبال تنش میان عربستان و قطر، جانب دوحه را گرفت و تنش در منطقه را به ضرر همه دانست. این تازه‌ترین مورد از اختلاف‌نظرهای میان دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در مسائل سیاست خارجی است. پیش از این طرفین، در مورد توافق اقلیمی‌پاریس و پیمان آتلانتیک شمالی هم تنش‌های لفظی داشته‌اند.واکنش آلمان در قبال قطر می‌تواند یک واکنش جدی از سوی قاره سبز نسبت به آمریکا تحت تاثیر دونالد ترامپ باشد ؛که این روزها اختلاف‌های این دو قاره روبه افزایش است.
به گزارش رویترز، «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه آلمان هشدار داده که سیاست‌های عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در راستای منزوی کردن قطر می‌تواند سبب بروز جنگی تازه در منطقه خلیج فارس شود. همچنین وزیر خارجه آلمان گفت‌وگو میان دو طرف را اجتناب‌ناپذیر خواند. در عین حال توضیح داد که هنوز فرصت برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی وجود دارد ظهور داعش در خاورمیانه و مشکلاتی که این گروه تکفیری برای قاره سبز نیز ایجاد کرده است، باعث ترس آنها از آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه شده است.
از آغاز هفته‌ گذشته تا کنون یکی از شدیدترین بحران‌های دیپلماتیک میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حاکم است.که می‌تواند آغازجنگ میان کشورهای عربی منطقه باشد.عربستان سعودی و شماری دیگر از کشورهای عربی تمامی‌مناسبات خود با قطر را قطع کرده، پروازها به این کشور را متوقف ساخته و مرزهای خود را بسته‌اند. آن‌ها قطر را به حمایت از گروه‌ تروریستی داعش و همچنین نزدیکی به جمهوری اسلامی‌ایران متهم کرده‌اند. همچنین مقامات سعودی از قطر خواسته‌اند که از حمایت از گروه‌هایی چون اخوان‌المسلمین و حماس دست بردارد.
خاورمیانه یک بشکه باروت سیاسی و نظامی‌است. حرکت جدید عربستان نیز آتش به این باروت خواهد زد و می‌تواند قدرت تروریست‌ها را در منطقه افزایش دهد.گابریل نیز ضمن هشدار نسبت به تبعات بالا گرفتن بحران، از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل انعقاد قرارداد تسلیحاتی۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان، انتقاد کرد.
پیشنهاد میانجی‌گری روسیه
روسیه نیز می‌خواهد وارد تنش میان ریاض و دوحه شود. روسیه با عربستان و قطر مناسبات حسنه‌ای دارد و برای کاهش تنش پیشنهاد میانجی‌گیری داده است؛البته در لفافه جانب دوحه را می‌گیرد.
بر اساس گزارش العربیه، وزیر خارجه روسیه با همتای قطری خود در مسکو دیدار کرده است.ولادیمیر پوتین هم تلفنی با سران کشورهای منطقه رایزنی کرد.«سرگئی لاوروف» نیز در گفت‌وگو با «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی»، وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که روسیه نگران قطع مناسبات کشورهای عربی با قطر است و این موضوع را با نگرانی دنبال می‌کند. لاوروف همچنین گفت که روسیه با کشورهای دخیل در منطقه در حال مذاکره است و می‌خواهد که اختلافات کنار گذاشته شوند.وزیر خارجه قطر هم تحریم‌های وضع شده و انزوای کشورش را غیرقانونی اعلام کرد. آل‌ثانی همچنین از پیشنهاد کمک روسیه برای پایان دادن به اقدامات غیرقانونی علیه کشورش تشکر کرد.
بروز اختلاف بین عربستان سعودی و قطر امر تازه ای نیست اما این اختلاف زمانی تشدید شد که موضع عربستان با دیدار ترامپ از این کشور در مقابل قطر تقویت شد. قطر نیز به تلافی دهن کجی به عربستان کرد و به سمت ایران آمد.
تهاجم رسانه ای ال سعود به ترکیه حامی ‌دوحه
عربستان سعودی از ترکیه که در جریان تنش با قطر حامی‌دوحه شده ،شاکی است.مشکلات میان اردوغان و ریاض رو به افزایش است.شکی نیست که این عوامل تنش‌ها و آشوب را در منطقه افزایش خواهد داد.
روزنامه سعودی عکاظ در ادامه تهاجم ال سعود به قطر در شماره یکشنبه خود گزارشی با عنوان «عثمانی‌های نوظهور از دروازه قطر به منطقه بازمی‌گردند»را چاپ و منتشر کرد.عکاظ نوشت: میان سال‌های 1871 و 2017 ، تقریبا 146 سال فاصله است اما تاریخ بار دیگر تکرار می‌شود.جاسم آل ثانی حاکم وقت قطر در 1871 نیروهای ترک عثمانی را جهت محافظت از خود فراخواند و پرچم ترکیه را بر فراز منزلش در دوحه برافراشت و امیر فعلی قطر یعنی تمیم بن حمد آل ثانی نیز به دنبال تحریم دسته جمعی اعمال شده علیه کشورش از رجب طیب اردوغان که در آرزوی بازگشت امپراطوری عثمانی بسر می‌برد، چنین درخواستی کرد.
اردوغان که کشورش پناهگاه امن و فضای رسانه ای گسترده جماعت اخوان المسلمین و تشکیلات بین المللی آن است ، نیز علنا از قطر اعلام حمایت کرد.اردوغان یک روز پس از تایید طرح اعزام سه هزار سرباز به دوحه از سوی پارلمان این کشور روز جمعه گذشته در ضیافت افطاری در استانبول گفت: «ترکیه اجازه نمی‌دهد تا قطر کاملا در انزوا بسر ببرد.»وی تاکید کرد که ترکیه علیرغم نارضایتی برخی از کشورها به ارسال مواد غذایی و دارویی و آب آشامیدنی به قطر ادامه خواهد داد.اردوغان گفت من از دولت سعودی خواهشی داشتم :« شما بزرگ ترین و قوی ترین کشور در خلیج (فارس) هستید. البته نه در دشمنی کردن، شما باید رهبر برادران ما در این منطقه باشید.»
به نوشته عکاظ، اردوغان در مورد اعزام سربازان به پایگاه ترکیه در قطر گفت: « شما چرا از پایگاه آمریکا در قطر به تنگ نمی‌آیید‌؟ در منطقه سایر کشورها نیز پایگاه دارند ، چرا این موضوع نگرانی شما را برنمی‌انگیزد؟»
رویکرد این روزنامه عربستانی می‌تواند عمق اختلافات میان ترکیه و عربستان را نشان دهد.عربستان اردوغان را استخوانی در گلو می‌بیند که در قضیه قطر باعث مشکلاتی خواهد بود.
گزارش : پرستو بهرامی‌راد

کد مطلب: 71413
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *