۴
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹
"مردم سالاری آنلاین" حذف طلاق از شناسنامه را بررسی می کند:

آسیبی که اسناد از آن فرار می کنند

حذف واژه طلاق از شناسنامه دوشیزگان باهدف افزایش ازدواج وبالا بردن اعتماد به نفس دختران، برنامه تازه ای که این روزها بهارستان نشینان بر سر آن بحث و تبادل نظر می کنند.
آسیبی که اسناد از آن فرار می کنند
حذف واژه طلاق از شناسنامه دوشیزگان باهدف افزایش ازدواج وبالا بردن اعتماد به نفس دختران، برنامه تازه ای که این روزها بهارستان نشینان بر سر آن بحث  و تبادل نظر می کنند.
به گزارش "مردم سالاری آنلاین" واژه طلاق گاهی نا خواسته و ندانسته  با یک «بله» اشتباه در شناسنامه ثبت می شود و در جامعه به ظاهر مدرن تاوان این اشتباه را گاهی تا پایان عمربا انگ های اجتماعی و فرهنگی می پردازند ؟!اما سوال اینجاست آیا حذف واژه طلاق در این جامعه سنتی که ظاهری مدرنی دارد درست است یا اشتباه؟ یا اینکه حذف واژه طلاق راهکار مناسبی برای کاهش طلاق در جامعه است؟
درست است طلاق منفور ترین حلال خداوند است اما باید بپذیریم  این حلال خداوند این روز ها در جامعه زیاد شده است؛ تا حدی که آستانه تحمل مرد و زن ایرانی زیر سوال برده است؛ که متاسفانه راهروهای دادگاه خانواده را  شلوغ و شلوغ تر می کند.
براساس آخرین آمار ثبت احوال تا پایان بهمن‌95، 165‌هزار و 981مورد طلاق به‌وقوع پیوسته است که  تهران و خراسان پیشتاز جدایی زوجین در کشور بودند این رقم نسبت به میزان کل طلاق در سال94 یعنی 163‌هزار و 765مورد، ‌درصد ناچیزی افزایش را نشان می‌دهد. با تمام این اوصاف رشد صعودی طلاق نگرانی های را به همراه داشت و همین امر باعث شد  که در یک اقدام ضربتی  اعلام تمام آمارهای طلاق کنسل شد و امروز پچ پچ های حذف واژه طلاق از شناسنامه بانوان یعنی پاک کردن صورت مسئله سیر صعودی طلاق در کشور شاهد هستیم!
 دکتر مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس در مورد حذف واژه طلاق از شناسنامه دوشیزگان به "مردم سالاری آنلاین" گفت: طلاق یعنی گسستن اختیاری روابط زناشویی که زشت ترین حلال ها نزد خداوند است؛ گفته می شود که ستون های عرش خداوند هنگام طلاق به لرزه در می آید. در آسیب طلاق زن و مرد اگر فرزندی داشته باشند فرزندان به طور مستقیم دچارآسیب می شوند؛ آسیب بیوگی و تک سرپرستی و مردان افسرده و شکست خورده  و... . از عوارض طلاق انعکاس آن در شناسنامه ها زن و شوهر است، که با نگاه امروز جامعه به زنان بیوه ودر محیط کار مشکلاتی ایجاد می کند که همین علت و دلیلی می شود که زنان مطلقه بلاجبار متوسل به جعل و برخی از کارهای غیر قانونی برای پاک کردن طلاق می شوند.چرا که زنان بیوه در جامعه ما به شکل طعمه دیده می شوند.
ابهری عنوان کرد :کارشناسان در مورد حذف واژه طلاق از شناسنامه بانوان دو عقیده دارند گروهی بر این باور هستند که پاک کردن مهر طلاق از شناسنامه ها تشویق به دروغگویی و ترویج این رفتار نادرست در جامعه است. گروه دوم از جمله این جانب اعتقاد داریم کسی که ازدواج می کند ممکن است در مرحله عقد قبل از عروسی جدا شود؛ این زنان از زندگی زناشویی جدا می شوند اما با استعلام از ثبت احوال می توانیم پی ببریم که ایشان ازدواج کرده یا خیر، در یک تبصره از قانون پاک کردن مهر طلاق می توان استعلام از ثبت احوال به درخواست طرفین در اختیار آنها قرار داد.
دکتر ابهری در پاسخ به این سوال "مردم سالاری آنلاین" که پاک کردن واژه طلاق از شناسنامه بانوان دلیلی برافزایش طلاق است گفت: به قدری دلیل برای طلاق داریم که بودن یا نبودن مهر طلاق در شناسنامه تاثیری در افزایش یا کاهش طلاق ندارد! پس پاک کردن واژه طلاق نمی تواند دلیلی بر افزایش طلاق باشد.
حسین حیدری حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری نیز در مورد حذف واژه طلاق از شناسنامه بانوان و اثرات آن به "مردم سالاری آنلاین" گفت: متاسفانه سیر صعودی طلاق در جامعه را نمی توانیم انکار کنیم ؛طلاق  علاوه بر آثار ظاهری منفی بر زندگی مرد و زن اثار و بار منفی روانی بر زندگی زن و شوهر دارد. با توجه به افزایش طلاق وکاهش سنی زنان بیوه در جامعه این اقدام دولت می تواند گامی موثری باشد برای زنان مطلقه در جامعه  که از گزند سوء استفاده های  نابجا مردان در امان باشند.
وی همچنین در مورد اثرات منفی حذف واژه طلاق از شناسنامه عنوان کرد : پاک کردن واژه طلاق از شناسنامه بانوان می تواند؛ قبح طلاق را در جامعه از بین ببرد. اما با تمام این اوصاف و شرایط کنونی اگر پاک شدن واژه طلاق از طریق راه های قانونی صورت بگیرد می تواند اثرات مثبتی برای بانوان داشته باشد و همین امرمی تواند راهکاری برای ازدواج مجدد بانوان و کاهش تجرد گرایی بانوان باشد.
سعید اسلامی کارشناس جامعه شناس نیز در مورد حذف واژه طلاق از شناسنامه دوشیزگان گفت: این تصمیم دولت می تواند نتایج مثبتی داشته باشد به شرطی که مطالعات،گزارشات و تحقیقات پشتوانه آن باشد. وی همچنین با بیان اینکه زندگی شخصی و اجتماعی افراد دو موضوع جداگانه هستند  پس نیازی نیست برچسب مطلقه بودن به هر دلیلی مانع  ازفعالیت و حضور این گروه از زنان آسیب دیده  در جامعه باشد؛ امیدوارم با فرهنگ سازی  در این زمینه نگاه جامعه را به زن مطلقه تغییر بدهیم ،تا نیازی به پنهان سازی ظاهری طلاق نباشیم؛ وی در پایان گفت: حذف واژه طلاق از شناسنامه ها در بلند مدت می تواند تاثیرات مثبت یا منفی خود را آشکار کند.
با توجه به نظرات متفاوتی که در مورد این تصمیم وجود دارد؛ نگاههای متفاوتی نیز در مواجهه با مفهوم طلاق و زن مطلقه در جامعه دیده می شود. به نظر می رسد مسئولین در شرایطی که جامعه سنتی در برزخ میان سنت و مدرنیته دست و پا می زند؛ نمی توانند از فرهنگ سازی (که البته واژه ای کلیشه ای است) صحبت کنند و باید برای کم کردن فشارهای اجتماعی بر این گروه از افراد جامعه؛ قانون غلط گیری بر اشتباه تصمیم گیری زندگی آنها بزنند و در شرایطی که زن از جایگاه و مقامی تزئینی در حال حاضر برخوردار است؛ این حذف خود نوعی شکنندگی و جنس دوم بودن او را گوشزد می کند. جنسی که نمی تواند با آسیب اجتماعی ناخواسته و طبیعی و البته رو به افزایشی در جامعه به زندگی عادی ادامه دهد و باید با پنهان کاری و استعلام و باقی قضایا به آینده ای نه چندان روشن چشم بدوزد. آینده ای سرشار از اضطراب و استرس، و حفظ زندگی در شکننده ترین حالت ممکن، راهکاری است که مسئولین برای او پیشنهاد می کنند. به نظر می رسد تبعات و نتایج چنین تصمیماتی بیش از آن چیزی است که به  نظر می رسد باید با نگاه عمیقتری به این مسئله نگاه کرد.
گزارش : محبوبه اشرفی پیمان
 
کد مطلب: 74082
برچسب ها: طلاق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *