۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۶
نمایش«بعد از این» در تالارمولوی روی صحنه رفته است

استندآپ مدرن از منطق الطیر

نمایش «بعد از این» کاری از ندا شاهرخی، ژان لویی اکل و یاسمن خواجه ای در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته است.
استندآپ مدرن از منطق الطیر
نمایش «بعد از این» کاری از ندا شاهرخی، ژان لویی اکل و یاسمن خواجه ای در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این اثر را باید برداشتی موزیکال از منطق الطیر قلمداد کرد که با استندآپ های مدرن همراه شده است. نمایش "بعد از این" شخصیت هایش را که از ادم های امروز انتخاب شده اند در قالب پرندگان داستان عطار قرار میدهد و در واکاوی درونیات انان موفق به نظر می رسد. پگاه ابراهیمی، آوا تدین، المیرا آشفته، نیکی ساغری و عارفه صادق محمدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
نداشاهرخی،کارگردان این اثر می گوید که نمایش «بعد از این» جریانی طولانی را سپری کرده تا روی صحنه برود. ژان لویی اکل مدیر پیشین مدرسه شارلدویل مزیر و مدیر کمپانی نف پیش از این منطق الطیر را کارکرده بودند و همین موضوع به نقطه همکاری ما در سال 95 تبدیل شد.
وی در ادامه می افزاید ، تمام وادی هایی که روی صحنه بردیم «بعد از این» آغاز می شود و همین نکته در منطق الطیر اثرجاودانه عطارنیشابوری مورد توجه قرار گرفته است. نکته اساسی اینجاست که ما به سیمرغ نرسیدیم و در وادی حیرت مانده ایم.
شاهرخی در تشریح سیر این نمایش می گوید که در ابتدای اجرا با حضور 15 بازیگر در نقش 15 پرنده که در نهایت به سمیرغ می رسیدند روی صحنه رفت که اتفاقا با واکنش خوبی مواجه شد.گروه به فرانسه رفت و 2 مرتبه اثر روی صحنه رفت که در نهایت به این اجرا رسیدیم که در تالار مولوی روی صحنه رفته است.
وی با پیش کشیدن همزادپنداری مخاطب با استندآپ های نمایش «بعد از این» تاکید می کند که در منطق الطیر یک داستان اصلی در هفت وادی عطارنیشابوری سیر می کنند اما در بین این داستان هایی بیان می شود که ممکن است خواننده عام احساس بی ربطی کند اما در اصل حکایت ها حکمت سیر پرندگان را تشریح می کنند.
کارگردان نمایش «بعد از این» می گوید تولید آثارمشترک نمایشی در حقیقت پیوند 2دنیای متفاوت است که تاثیرات فرهنگی خوبی برجای می گذارد. فرانسوی ها قطعا دیدگاه های متفاوت فرهنگی و تمدنی دارند که در پیوند با دیدگاه فرهنگی و تمدنی ایرانی نتایجی ناب برجای می گذارد.
وی ضمن تاکید بر بی آلایشی در تئاتر و نمایش تصریخ می کند که در نگاه مخاطبان نمایش «بعد از این» به شدت ساده است. امروز کارها برای کسب گیشه از سوپربازیگران ، گریم و دکورسنگین و در برخی موارد هم ابهام انگاری در آثارنمایشی ایران مورد استفاده قرار می گیرد اما اثر مشترک با فرانسوی ها به ما نشان داد که نمایش باید ساده باشد.
شاهرخی تاکید می کند که نگاه ساده به یک موضوع پیچیده کارهنرمندانه ای است. اجرای منطق الطیر با پیچیدگی های ادبیات عطارنیشابوری دارای دشواری های خاصی بوده است زیرا ما باید اثری قابل فهم ارائه می کردیم. حال تئاتر ایران به هیچ عنوان خوب نیست زیرا ما از سرچشمه های نمایش و هنر فاصله گرفته ایم.
وی در ادامه می افزاید که معضل بزرگ اینجاست که تئاتر به یک تفریح لوکس و پرهزینه برای طبقه ای خاص تبدیل شده است درحالی که این هنر باید برای مردم و در خدمت مردم باشد. تئاتری با بلیط گران قیمت که سروته آن مشخص نیست منجر به رانده شدن مردم شده است مضافا این که شهروندان در امرار معاش هم با مشکل مواجه هستند.
کارگردان نمایش «بعد از این» می گوید که آثارهنری دیگر حرفی از خودشناسی بیان نمی کند و جنبه سرگرمی نمایش ها بر سایر موضوعات به ویژه تصویرهنر غلبه پیدا کرده است. اهالی تئاتر نیازدارند که زندگی کنند اما به دلیل فقدان حمایت دولتی ، پای غیرتئاتری ها به نمایش گشوده شده است به این دلیل که دغدغه گیشه حل شود. وجودنابازیگران سوپراستار در تئاتر لزوما اتفاق بدی نیست اما این که آثار هنری به حاشیه رانده شوند نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.
لازم به ذکر است که نمایش "بعد از این" که پیش از این در پاریس اجرا شده بود، هرروز ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تئاتر مولوی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب کلینیک ۱۶ آذر به روی صحنه می‌رود.
از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به حضور: محیا حامدی (آهنگسازی، پیانو و آواز)، پوریا مولایی (آواز)، محمدصادق قیصری (تار)، آرش دلدار (ابوا)،  محمدرضا صادقی (فلوت)، سجاد کیوان شکوه (ویولن)، فرشته باقرپور (ویولا)، بی نظیر شیبانی (دف)، مصطفی مصطفایی (دمام)، محمدرضا ستاری (برنامه ریز و دستیار کارگردان)،  مجید رامه (دستیار دوم کارگردان)، کوروش برزی و بهناز دستجردی (عکاس)، نعیمه شاهرخی، فاطمه شاهرخی و ماشاالله سربالاوند (طراحی دوخت و اجرای لباس)، رحیم بالایی (طراح نور)، آناهیتا هوشان (طراحی ویدئو)، پرناز کریمی (طراح پوستر) و دکتر سحر صنیعی (مدیر روابط عمومی) اشاره کرد.
گزارش :علی ودایع
 
کد مطلب: 79234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *