۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
معترضان کرد و مسافران ترک در فرودگاه هانوفر آلمان درگیر شدند

کردهای سوریه مهره‌های سوخته خاورمیانه

تنش حاصل از درگیری‌های عفرین تا آلمان نیز کشیده شده است. احزاب اپوزیسیون آلمان از «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور خواسته‌اند تا در برابر حمله ترکیه به عفرین موضع‌گیری کند. همچنین از دولت خواسته شده تا سریعا صادارت تجهیزات نظامی به ترکیه متوقف شود.
کردهای سوریه مهره‌های سوخته خاورمیانه
تنش حاصل از درگیری‌های عفرین تا آلمان نیز کشیده شده است. احزاب اپوزیسیون آلمان از «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور خواسته‌اند تا در برابر حمله ترکیه به عفرین موضع‌گیری کند. همچنین از دولت خواسته شده تا سریعا صادارت تجهیزات نظامی به ترکیه متوقف شود.
به گزارش دیچه‌وله در حمله نظامی ترکیه به عفرین از تانک‌های آلمانی استفاده شده است. یک متخصص ارتش آلمان تایید کرده که عکس‌هایی منتشر شده، تانک‌های لئوپارد۲ آلمان را نشان می‌دهد. این تصاویر از سوی خبرگزاری آناتولی ترکیه و خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر شده است. دولت آلمان هیچ توضیحی در این باره ارائه نکرده است.
پس از موضع گیری‌های مقامات آلمانی، معترضان کرد و مسافران ترکیه‌ای در فرودگاه شهر هانوفر آلمان با هم درگیر شدند که دست کم دو مجروح برجای گذاشت. درگیری ها تا حدی جدی بود که نیروهای امنیتی متوسل به اسپری فلفل شدند. در این میان گروهی از مسافران ترکیه‌ای به معترضان کرد حمله کرده‌اند. از چندین شهر آلمان نیز گزارش‌هایی درباره درگیری بین کردها و ترک ها مخابره  شده است.
شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، هیچ بیانیه مشترکی درباره حمله ترکیه به کردهای سوریه صادر نکرد، سفیر فرانسه نیز در سازمان ملل تاکید کرده ‌است که این موضوع در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد. سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرده است که با مقامات ترکیه برای حل این وضعیت در حال مذاکره هستند.
کرد‌ها و توهم حمایت آمریکا
روزنامه رای الیوم در تحلیل وضعیت کردهای سوریه و عملیات شاخه زیتون می‌نویسد که اردوغان به بیشتر هدف‌های خود از جمله نفوذ نظامی در شهر عفرین و بمباران پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد دست یافته است، بعید نیست که او در حال آمادگی برای آغاز مرحله بعد، یعنی ایجاد منطقه‌ای حائل و خالی از اسلحه متعلق به نیروهای کرد باشد تا امنیت مرزهای کشورش را تامین کند.
اردوغان درخصوص استقبال روسیه از این عملیات نظامی در عفرین حقیقت را گفته است، دلیل این استقبال خروج مشاوران روس از عفرین به تل‌رفعت بوده است، بعید نیست که حتی شاهد اتفاقاتی بیش از این مانند عدم مخالفت سوریه و ایران با این عملیات در چارچوب قرارداد بزرگ میان دو طرف باشیم. قراردادی که بازنده آن کردها هستند.
در این تحلیل به تاکید چاووش‌اوغلو، بر ارسال نامه‌ای رسمی به دمشق پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون اشاره شده است که نشان می‌دهد سوریه قصدی برای عملی کردن تهدیدات خود مبنی بر هدف قرار دادن جنگنده‌های ترکیه‌ای ندارد. چیزی که سوریه در این بین به دست آورده است بازپس‌گیری کنترل بر منطقه ادلب و حتی شاید ورود نیروهایش به فرودگاه نظامی «ابوالضهور» است.
نکته جالب توجه از دید عطوان چگونگی ماهیت توافقی است که اردوغان با روسیه و پس از آن سوریه و ایران به دست آورده است و از طریق آن چراغ سبز را برای اجرای این عملیات کسب کرده.
روزنامه رای الیوم آمریکا را روشن کنند آتش این جنگ می‌داند، از زمانی که «ریان دالون»، سخنگوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که کشورش قصد تشکیل نیرویی با ۳۰ هزار سرباز را دارد که نیمی از آنها را نیروهای سوریه دموکراتیک تشکیل می‌دهند. در حالی که ستون اصلی یگان‌های مدافع خلق کرد را این نیروها تشکیل می‌دهند.
به منافع مشترک سوریه، ایران و ترکیه در مقابله با طرح آمریکا برای ایجاد دولتی کرد در طول مرزهای مشترک سوریه، ترکیه و گسترش آن در شمال عراق اشاره کرده است. در این میان به نظر می‌رسد روسیه نیز تصمیم خود را گرفته و حمایت‌هایش از کردها را کاهش داده است.
موافقت اردوغان با مشارکت در کنار هم‌پیمانانش در کنفرانس سوچی و مخالفت با مشارکت کردها در این گفت‌وگو از دیگر نکاتی است که عطوان به آن پرداخته است و احتمالا یکی از مهمترین بندهای قرارداد است. بعید نیست که طی چند هفته آتی گشایشی نیز در روابط سوریه و ترکیه رخ دهد.
می توان گفت که این چندمین بار است کرد‌ها از سوی آمریکای‌ها و اسرائیلی‌ها گزیده می‌شوند. کردها باید توهم حمایت آمریکا برای تشکیل دولت مستقل کرد را کنار بگذارند، آمریکا از آنها به عنوان مهره‌ای در درگیری با روس‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای استفاده کرد و به سرعت آنها را تنها گذاشت.
انتقاد تند اردوغان از آمریکا
آمریکا و روسیه از ترکیه خواسته‌اند در عملیات «شاخه زیتون» که علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است، نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهد. سوریه نیز این عملیات را محکوم کرده است.
رئیس‌جمهور ترکیه از درخواست آمریکا مبنی بر اینکه زمان و وسعت عملیات نظامی خود را در شمال سوریه محدود و مشخص کند انتقاد کرده و گفته است: آمریکا تا کی می‌خواهد در عراق و افغانستان بماند؟!
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه وعده داده است که شورشیان کرد را از شهر منبج، در شمال شرقی حلب نیز عقب برانند. این شهر کیلومترها دورتر و در شرق منطقه عفرین قرار دارد. بخشی از یک منطقه گسترده‌تر در شمال سوریه، که هرگونه حمله در آنجا دورنمای بالا گرفتن جنگ میان ترکیه و شورشیان مورد حمایتش با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا را افزایش می‌دهد.
به گزارش رویترز، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده است که کشورش تلاش دارد در عملیاتی که در شمال سوریه آغاز کرده از هرگونه درگیری با نیروهای سوری، روسی و آمریکایی اجتناب کند، اما آنکارا برای تامین امنیت خود هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.
حمایت کردهای عراق از عفرین
یکی از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرده است که نیروهای پیشمرگ عراق آماده‌اند تا به کردهای سوریه در برابر ترکیه کمک کنند.
ملا بختیار، از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرده است که اگر بتوانیم  به عفرین کمک خواهیم کرد، اما پیش از استقرار نیرو هیاتی را برای مذاکره به آنکارا اعزام خواهیم کرد.
نیروهای سوریه دموکراتیک نیز که تحت حمایت مستقیم آمریکا قرار دارند، در حال بررسی امکان ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به عفرین برای مقابله با حمله ترکیه هستند. سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد نیز اعلام کرده است که نیروهای خود را برای حمله به ترکیه آماده کرده‌ است.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 81423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *