۰
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۸
دولت سهم خود از قیمت بلیت مترو را پرداخت نمی‌کند

تصویب قیمت‌های جدید بلیت مترو در شورای شهر تهران

شورای شهر تهران نرخ‌های جدید بلیت مترو را تصویب کرد. با تصویب شورای شهر، نرخ بلیت‌های درون‌شهری مترو از اردیبهشت 97 به 1000 تومان، نرخ بلیت حومه به تهران به 1500 تومان و نرخ بلیت فرودگاه امام خمینی به 7500 تومان خواهد رسید.
تصویب قیمت‌های جدید بلیت مترو در شورای شهر تهران
شورای شهر تهران نرخ‌های جدید بلیت مترو را تصویب کرد. با تصویب شورای شهر، نرخ بلیت‌های درون‌شهری مترو از اردیبهشت 97 به 1000 تومان، نرخ بلیت حومه به تهران به 1500 تومان و نرخ بلیت فرودگاه امام خمینی به 7500 تومان خواهد رسید.
 به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، شورای شهر تهران ابتدا قیمت بلیت مترو را بیش از رقم‌های ذکر شده افزایش داده بود و نرخ بلیت حومه به تهران را 2000 تومان و نرخ بلیت فرودگاه امام را 10 هزار تومان درنظر گرفته بود! با این حال، با پیشنهاد احمد مسجدجامعی خیلی زود قیمت‌های جدید به تصویب رسید تا نرخ بلیت‌های مترو، به صورت نجومی افزایش نیابد.
افزایش قیمت بلیت حومه به تهران از 800 تومان فعلی به 2000 تومان به معنای افزایش 150 درصدی قیمت بلیت مترو بود. مسجدجامعی با تاکید بر اینکه این افزایش 150 درصدی قیمت غیرطبیعی است، در جلسه شورای شهر گفت: پیشنهاد شهرداری در حال حاضر از پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل شورا کمتر است و این منطقی نیست که چون دولت تعهدات خود را در قبال مترو پرداخت نمی‌کند، پولش را از مردم بگیریم.
در حال حاضر که بلیت حومه به تهران از 800 تومان به 1500 تومان رسیده نیز قیمت بلیت افزایش 87.5 درصدی داشته که به هیچ وجه رقم پایینی محسوب نمی‌شود. نرخ بلیت درون‌شهری نیز از 800 تومان به 1000 تومان رسیده که حاکی از افزایش 25 درصدی است. قیمت بلیت مترو به فرودگاه امام خمینی نیز از 6 هزار تومان فعلی به 7500 تومان رسیده که باز هم افزایش 25 درصدی را نشان می‌دهد.
مسئولین شورای شهر و شهرداری تهران از دولت انتقاد کرده‌اند که همچنان سهم خود از بهای بلیت مترو را پرداخت نمی‌کند و این امر باعث شده تا به شهروندان فشار وارد شود. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در این‌باره گفت: «واقعیت این است که قیمت تمام شده بلیت در سال 97، 2270 تومان خواهد بود که براساس قانون یک سوم آن را باید دولت، یک سوم را مردم و یک سوم را شهرداری بدهد؛ اما دولت یک سوم خود را علی‌رغم اینکه فکر می‌کردیم با تغییر شهرداری و مدیریت شهری ارائه بدهد تا این تاریخ نداده و عملاً پرداخت دوسوم بلیت مترو به گردن شهرداری است».
با توجه به قیمت‌هایی که برای سال 97 تعیین شده، می‌توان گفت که در مجموع افزایش 25 درصدی قیمت بلیت‌های درون‌شهری و فرودگاه امام خمینی چندان غیرمنطقی نیست؛ اما افزایش قیمت 87.5 درصدی حومه به تهران بسیار بالا است و این امر مسافران تهران به کرج را به زحمت خواهد انداخت. روزانه عده زیادی از کرج برای کار یا تحصیل راهی تهران می‌شوند و این افزایش قیمت بلیت، هزینه زندگی آن‌ها را افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر، مسافران مترو در شرایط فعلی از کیفیت خدمات مترو رضایت ندارند؛ قطارهای مترو بیش از حد شلوغ هستند و مخصوصاً در ساعات اوج، ترافیک انسانی در بسیاری از ایستگاه‌ها، مسافران را با دشواری و زحمات بسیاری روبرو می‌کند. در این ساعات در ایستگاه‌های شلوغ نظیر تئاتر شهر، صادقیه و میدان امام خمینی، صحنه‌هایی از ازدحام و هجوم شهروندان به سمت واگن‌ها دیده می‌شود که به هیچ‌وجه زیبنده نیست. مسافران مترو انتظار دارند که همزمان با افزایش قیمت‌ها کیفیت خدمات مترو نیز بهبود یابد و با کوتاه‌تر شدن فاصله حرکت قطارها، از ازدحام فعلی خطوط مترو کاسته شود.
در نهایت، نباید از نظر دور داشت که متروی تهران بدون مساعدت و کمک دولت نمی‌تواند بهبود چندانی را تجربه کند. بودجه شهرداری و درآمدهای شهری کفاف هزینه‌های بهبود خدمات مترو را نمی‌دهد. بخش عظیمی از ترافیک تهران به این مربوط می‌شود که به واسطه قرار گرفتن و تمرکز وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در شهر تهران، جمعیت این شهر بیش از میزان کشش جغرافیایی شهر، افزایش یافته است. دولت و دستگاه‌های دولتی یکی از عوامل ایجاد این افزایش جمعیت و ترافیک شهری در تهران بوده‌اند و برای بهبود این وضعیت نیز باید سهم خود را بپردازند. در صورتی که دولت این سهم را نپردازد، شهرداری مجبور می‌شود با افزایش عوارض شهری یا افزایش قیمت خدماتی نظیر مترو و طرح ترافیک، هزینه‌ها را از جیب مردم بیرون بکشد و این امر فشارها را بر شهروندان ناراضی، به صورت فزاینده‌ای افزایش خواهد داد. متأسفانه این فشارها تنها جنبه مالی ندارد: مواردی از قبیل آلودگی هوا به سلامتی شهروندان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. در کل باید گفت که حل مشکلات پایتخت بدون کمک و مساعدت دولت، امکان‌ناپذیر است.      
 
کد مطلب: 83385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *