۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
مردی که کائنات را از روی ویلچر درنوردید!

استیون هاوکینگ، نابغه معلول درگذشت+ زندگینامه

استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته و کیهان‌شناس مدرن در 76 سالگی درگذشت. هاوکینگ به خاطر دستاوردهای بزرگ علمی در زمینه سیاهچاله‌ها و نسبیت عام شهرت جهانی داشت و کتاب علمی او با عنوان «تاریخچه زمان» که با زبان ساده و برای عموم مردم نوشته شده بود، توسط میلیون‌ها نفر در کره خاکی خوانده شده است. هاوکینگ نقطه تلاقی سخت‌کوشی علمی، مبارزه خستگی‌ناپذیر با بیماری و ارائه مفاهیم علمی با زبان ساده و عامه‌فهم بود.
استیون هاوکینگ، نابغه معلول درگذشت+ زندگینامه
استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته و کیهان‌شناس مدرن در 76 سالگی درگذشت. هاوکینگ به خاطر دستاوردهای بزرگ علمی در زمینه سیاهچاله‌ها و نسبیت عام شهرت جهانی داشت و کتاب علمی او با عنوان «تاریخچه زمان» که با زبان ساده و برای عموم مردم نوشته شده بود، توسط میلیون‌ها نفر در کره خاکی خوانده شده است. هاوکینگ نقطه تلاقی سخت‌کوشی علمی، مبارزه خستگی‌ناپذیر با بیماری و ارائه مفاهیم علمی با زبان ساده و عامه‌فهم بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در بیانیه‌ای که خانواده استیون هاوکینگ در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر کردند، آمده‌ است: «با اندوهی عمیق، به اطلاع می‌رسانیم که پدر دوست‌داشتنی‌مان امروز درگذشت... او پژوهشگری بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که آثار و میراث‌اش برای سالیان سال زنده خواهد ماند. شجاعت و مقاومت او در کنار زیرکی و شوخ‌طبعی‌اش، الهام‌بخش مردم بسیاری در سراسر جهان بود».
استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته انگلیسی، نویسنده شماری از پرفروش‌ترین کتاب‌ها و رساله‌های نظری بود و در میان عموم مردم نیز چهره‌ای شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شد. هاوکینگ در خانه‌اش و در کمبریج بدرود حیات گفت.
هاوکینگ در ژانویه 1942 و در اوج جنگ جهانی دوم در شهر دانشگاهی آکسفورد به دنیا آمد. وی از همان اوان کودکی به علم ریاضیات علاقه داشت و سودای دانشمند شدن را در سر می‌پروراند. هاوکینگ هرگز خود را در محدوده کتاب‌های درسی مقید نمی‌کرد، بلکه چون با مطالعات آزاد سطح معلوماتش از کلاس بالاتر بود همیشه سعی داشت در کتاب‌های درسی اشتباهاتی را یافته و با معلمان به جروبحث بپردازد. استیون هاوکینگ در هفده سالگی به کالج دانشگاه آکسفورد وارد شد تا در آن جا به تحصیل علوم طبیعی، با تأکید بر فیزیک بپردازد. او از همان زمان به اخترفیزیک و کیهان‌شناسی علاقه‌مند شد.
هاوکینگ در سال 1963 و در حالی که در آکسفورد مشغول تحصیل بود به بیماری بسیار نادر و درمان‌ناپذیری به نام ای‌ال‌اس یا خواب اندام مبتلا شد. این بیماری بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و به تدریج اعصاب حرکتی بدن را از بین می‌برد و با تضعیف ماهیچه‌ها، فلج عمومی ایجاد می‌کند، به‌طوری‌که به مرور توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. معمولاً مبتلایان به این بیماری بی‌درمان مدت زیادی زنده نمی‌مانند و این مدت برای استیونِ 21 ساله بین دو تا سه سال پیش‌بینی شده ‌بود. پزشکان انتظار نداشتند هاوکینگ بیش از 3 سال زنده بماند اما بیماری وی با سرعتی کمتر از سرعت معمول رشد کرد و وی بیش از نیم قرن دیگر زنده ماند و به تلاش‌های علمی خود ادامه داد.
ورود جین وایلد به زندگی استیون هاوکینگ و ازدواج این دو با هم در سال 1965 زندگی استیونِ جوانِ بیمار را برای همیشه تغییر داد. جین به استیون انگیزه و عشق لازم برای زندگی و مبارزه با بیماری را داد. وی در اوج بیماری و در حالی که ابتدا با یک عصا و سپس با دو عصا حرکت می‌کرد، خود را در کنار جین، خوشبخت می‌دانست و در چنین شرایطی مشغول کار و تحصیل برای اخذ دکترای تخصصی‌اش شد. از اواخر دهه 1960 میلادی، استیون برای نقل مکان از صندلی چرخدار استفاده می‌کرد و قدرت تحرک از همه اجزای بدن‌اش به جز دو انگشت دست چپش سلب شد. او فلج شد و سپس توانایی تکلم خود را نیز از دست داد، با این حال سال‌ها بعد با کمک دستگاه صوت‌ساز دوباره موفق به سخن گفتن شد.
استیون هاوکینگ، اولین کسی بود که شروع به تدوین یک نظریه کیهانی‌شناختی با ترکیب فیزیک کوانتوم و نظریه نسبیت عام کرد. هاوکینگ می‌گفت: «هدف من ساده است. درک کامل کیهان، چرا به این شکل است که هست و اصلا چرا وجود دارد؟» وی تمام عمر نظری خود را صرف پاسخ به این پرسش کرد و پاسخ‌اش را نیز در قالب زبانی ساده و عامه‌فهم در معرض دید عموم قرار داد. هاوکینگ به خدا اعتقاد نداشت با این حال خدمات علمی ارزشمندی از وی برجای ماند. وی نابغه‌ای در جسمی ناتوان و معلول بود.
هاوکینگ صاحب کرسی ارشدی در دانشگاه کمبریج بود و همزمان عضو افتحاری جامعه سلطنتی هنر بود. وی برنده مدال آزادی آمریکا -بالاترین مدالی که دولت آمریکا به غیرنظامیان اعطاء می‌کند- نیز بود. در سال ۲۰۰۲ میلادی، شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی، بر پایه یک نظرسنجی از مردم، او را بیست و پنجمین «بریتانیایی بزرگ» در سراسر تاریخ آن کشور، نامیده بود. هاوکینگ وارث کرسی نیوتن در دانشگاه کمبریج، و یکی از برندگان جایزه آلبرت اینشتین در فیزیک نظری بود. وی در حالی که روی ویلچرش می‌نشست، تا آن سوی کائنات را درمی‌نوردید و مورد کاوش قرار می‌داد. از میان کتاب‌هایی که هاوکینگ نوشت، برخی پرآوازه‌ترین کتاب‌های علمی عامه‌فهم هستند که مردم عادی و فاقد دانش عمیق نظری نیز آن‌ها را خوانده‌اند. کتاب «تاریخچه زمان: از مه‌بانگ تا سیاه‌چاله‌ها» از جمله آثار علمی عامه‌فهم استیون هاوکینگ است که بیش از ۱۰ میلیون نسخه آن به فروش رفته و طی ۲۰ سال تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف ترجمه شده ‌است. «طرح بزرگ»، کتاب دیگر او، که همراه لئونارد ملودینف، دانشمند آمریکایی، نوشت، در روز انتشار دومین کتاب پرفروش آمازون در بریتانیا شد و اندکی بعد در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی نیویورک‌تایمز قرار گرفت.
 
کد مطلب: 84018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *