۰
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
اشپیگل فاش کرد:

رشوه خواری سفارت آلمان در تهران

سفر ایرانیان به کشورهای خارجی از آن موضوعات عجیب و غریب است که در هیچ نقطه‌ای از جهان همانند آن پیدا نمی‌شود. اگرچه این روزها بحث قیمت دلار و یورو در کنار عوارض سرسآم آور خروج از کشور به یک دغدغه تبدیل شده است اما ماجرای اخذ روادید هم داستان خودش را از سالیان پیش داشته است.
رشوه خواری سفارت آلمان در تهران
سفر ایرانیان به کشورهای خارجی از آن موضوعات عجیب و غریب است که در هیچ نقطه‌ای از جهان همانند آن پیدا نمی‌شود. اگرچه این روزها بحث قیمت دلار و یورو در کنار عوارض سرسآم آور خروج از کشور به یک دغدغه تبدیل شده است اما ماجرای اخذ روادید هم داستان خودش را از سالیان پیش داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سرکشی ساده به آگهی‌های تبلیغاتی نشان می‌دهد ؛ به همان میزان که آژانس‌های مسافرتی به دنبال فروش بلیط هستند، وقت مصاحبه و اخذ روادید هم برای آنها دارای اهمیت هستند. بازار دلالی روادید آنچنان داغ است که برای برخی کشورها هم مافیای ویژه هر کشور به صورت ویژه فعالیت می‌کنند. نکته جالب اینجاست که در برخی موارد موسسات آموزش زبان هم به عنوان کارچاق کن برای درخواست کنندگان بورس تحصیلی فعالیت می‌کنند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه (در تاریخ 17آبان 13985) نیز در این‌باره اظهارنظری داشت و گفته بود: «متاسفانه شاهد هستیم با توجه به تقاضای شهروندان ایرانی برای سفر و اخذ ویزا و مراجعه به سفارت‌خانه‌های مختلف، مدتی است مشاهده می‌شود یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارت‌خانه‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر فعالیت کرده و پول هنگفتی طلب کرده و مردم را دچار مضیقه می‌کنند. دو ماه پیش در بیانیه‌ای تلاش کردیم به شهروندان در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. از برخی سفارتخانه‌ها می‌خواهم با توجه به این موضوع متوجه تبعات آن برای سفارت و کشور خود باشند.»
اعمال فشار مافیای روادید آنچنان شدید شد که در تیرماه 96، اعتراض در این‌باره در قالب کمپینی مردمی با عنوان «#حق_سفر_داریم» بروز کرده بود. بسیاری هم خواهان برخورد قاطعانه‌تر نهادهای قضایی و دیپلماسی با مافیای وقت مصاحبه ویزا در سفارتخانه‌ها شده بودند.
در همان زمان، وزارت خارجه ضمن تایید تلویحی وجود مافیای روادید، بیانیه‌ای را صادر کرده که ضمن دادن اطمینان به اتباع و شهروندان کشورمان، بر غیرقانونی بودن هرگونه معامله بر سر اخذ روادید و زمان‌بندی مربوط به آن تاکید کرده و به این واسطه‌ها و دلالان و رابطان و عوامل آن‌ها در درون سفارتخانه به جد اخطار داده که «در صورت تداوم چنین رفتارهایی، با قاطعیت با آن‌ها برخورد کرده و عوامل و عناصر ذی مدخل در این فرآیند غیرقانونی و خلاف شئون دیپلماتیک را  تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد .»
نکته جالب اینجاست که حدود دوسال پیش وزارت امورخارجه آلمان اعلام کرده بود ؛ اگر شواهدی درباره اخذ رشوه وجود داشته باشد آن را پیگی خواهد کرد و حالا دادستانی برلین گفته که تحقیقات قضایی را انجام خواهد داد.

رشوه نجومی روادید آلمان
هفته‌نامه «اشپیگل» به نقل از «مارتین اشتلتنر»، سخنگوی دادستانی برلین می‌نویسد در رابطه با رشوه‌خواری در دو نمایندگی آلمان در تهران و بیروت تحقیقات قضایی در جریان است.
گفته می‌شود که در مورد نمایندگی آلمان در تهران، افراد توانسته‌اند با پرداخت ۵هزار تا ۱۰هزار یورو از سفارت آلمان در تهران ویزا دریافت کنند.
در سفارت آلمان در لبنان، دست‌کم یک همکارت سفارت با دریافت رشوه، در کوتاه مدت وقت درخواست ویزا مهیا می‌کرده است.
مارتین اشتلتنر به اشپیگل گفته است، تحقیقات دادستانی در مورد بیروت، در ۲۱ مورد در جریان است که مبالغی تا ۵هزار یورو رشوه پرداخت شده است.
به گزارش اشپیگل، نمایندگی‌های آلمان در تهران و بیروت در کانون تحقیقات قضایی به دلیل ویزا‌های خریداری‌شده قرار دارند.
گفته شده است که متقاضی ویزا در ایران، رشوه‌ای را به یک شریک جرم که در آلمان بوده پرداخت کرده است و او نیز برای صدور ویزا به همکاران محلی سفارت آلمان در تهران رشوه پرداخت کرده است.به گفته‌ سخنگوی دادستانی برلین، این فرد از قرار معلوم توانسته است با این شگرد، در قبال دریافت «پنج هزار تا ۱۰هزار یورو»، ویزا به «افراد دارای تابعیت ایران» بفروشد.
در مورد سفارت آلمان در بیروت، دست‌کم یک نفر از همکاران سفارت، در قبال اعطای وقت کوتاه‌مدت برای تقاضای روادید، رشوه دریافت داشته است. دادستان در این رابطه در ۲۱ مورد تحقیقات خود را آغاز کرده است که در هر مورد تا پنج هزار یورو پرداخت شده است.سخنگوی دادستانی گفته است «به دلیل راه‌کارهای تحقیقاتی» فعلا نمی‌تواند اطلاعی در این زمینه ارائه دهد.
این که چه تعدادی از کارکنان سفارت آلمان در تهران رشوه دریافت کرده‌اند مشخص نیست اما مشخص است که تعداد زیادی از سفارتخانه‌های اروپایی یا حتی کشورهای آسیای شرقی در مدار مافیای روادید اقدام به اخذ رشوه‌های کلان کرده اند که از سوی دستگاه دیپلماسی به صورت جدی باید مورد پیگیری قرار گیرد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 84499
برچسب ها: علی ودایع
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *