۰
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
ابعادی خیره‌کننده از سوانح رانندگی در ایران

شهریور؛ ماه خونین تصادفات رانندگی + اینفوگرافی

شهریور در سالیان گذشته همواره ماه خونینی بوده است و بیشترین میزان تلفات ناشی از سوانح رانندگی در این ماه صورت گرفته است. تنها در دوره یازده‌ساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، ۲۲ هزار و ۹۱۱ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی شهریور ماه از دست داده‌اند. شهریور حتی بیش از فروردین تلفات می‌گیرد.
شهریور ماهی است که تصادفات رانندگی بیشترین تلفات را از خود برجای می‌گذارند. در شهریور، تصادفات حتی بیش از تعطیلات نوروز، قربانی می‌گیرد.
شهریور ماهی است که تصادفات رانندگی بیشترین تلفات را از خود برجای می‌گذارند. در شهریور، تصادفات حتی بیش از تعطیلات نوروز، قربانی می‌گیرد.
شهریور در سالیان گذشته همواره ماه خونینی بوده است و بیشترین میزان تلفات ناشی از سوانح رانندگی در این ماه صورت گرفته است. تنها در دوره یازده‌ساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، ۲۲ هزار و ۹۱۱ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی شهریور ماه از دست داده‌اند. شهریور حتی بیش از فروردین تلفات می‌گیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سیاه‌ترین ماه تصادفات رانندگی در ایران در دهه‌های گذشته، همواره شهریور ماه بوده است. بنا به آمارهای پزشکی قانونی کشور در شهریور سال ۹۶، ۱۷۵۶ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند.
در کل در بازه زمانی ۱۱ ساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، نزدیک به ۲۳ هزار نفر جان خود را در سوانح رانندگی صورت‌گرفته در شهریور ماه از دست داده‌اند. خونین‌ترین شهریور این سال‌ها، شهریور ۱۳۸۶ بوده که ۲ هزار و ۴۳۷ نفر در تصادفات کشته‌شده‌اند. شهریوری که کمترین تلفات را داشته، شهریور ۹۵ بوده که البته در آن ماه نیز تلفات چندان پایین نبوده و یک‌هزار و ۷۱۱ نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست داده‌اند.
 
آخرین ماه تعطیلات تابستانی، خونین‌ترین ماه سال
شهریور آخرین فرصت رفتن به تعطیلات در ماه تابستان است. بعد از شهریور دیگر مدارس و دانشگاه‌ها باز می‌شوند و خانواده‌ها برای مسافرت رفتن، عمدتاً باید منتظر بمانند تا نوروز فرا رسد. گرچه در شهریور جاده‌ها به اندازه تعطیلات نوروز شلوغ نیستند اما تصادفات منجر به مرگ بیشتر در شهریور روی می‌دهد. بنا به آمارهای پزشکی قانونی کشور، در فاصله پنج سال بین ۹۲ تا ۹۶، میانگین روزانه مرگ و میر در حوادث رانندگی نوروز ۵۰.۷ نفر بوده اما میانگین روزانه مرگ و میر در تصادفات رانندگی شهریور ماه ۶۱.۴ نفر بوده است. به این ترتیب شهریور پیش از بازگشایی مدارس، خانوارهای زیادی را تاکنون داغدار کرده است.
دوره تعطیلات در شهریور گسترده‌تر از دوره تعطیلات نوروز است و تبلیغات کمتری نیز در رسانه‌ها برای پیشگیری از وقوع تصادفات صورت می‌گیرد. نوروز جاده‌ها شلوغ‌ترند و تقریباً همه از رانندگان می‌خواهند تا جانب احتیاط را نگه دارند. اما در شهریور جاده‌ها خلوت‌ترند و تبلیغات کمتری نیز برای پیشگیری از تصادفات صورت می‌گیرد. به همین دلیل، بیشترین تصادفات منجر به مرگ در شهریور روی می‌دهد.
 
آمار وحشتناک تصادفات رانندگی
در کل در ایران آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی بسیار بالاست. بر اساس آمار کارشناسان، در ۲۰ سال منتهی به ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند! ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، سرپرست خانوار بوده‌اند. همچنین، به گفته سیاوش صحت عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از ۱.۳ درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد و حدود ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومان سوانح رانندگی اختصاص دارد.
سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ گزارشی را منتشر کرد که عمق فاجعه را به خوبی نشان می‌دهد. در کشورهای دنیا به طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در یک کشور، سالانه ۱۷.۴ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند. در ایران اما میزان تلفات بسیار بیش از میانگین جهانی و ۳۲.۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. تنها سه کشور آفریقایی لیبی، تانزانیا و کشور کمترشناخته‌شده‌ای همچون مالاوی وضعیتی بدتر از ایران دارند و در خارج از آفریقا نیز تنها وضعیت تایلند بدتر از ایران است. در تایلند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعت، ۳۶.۲ نفر سالانه در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.
بنا به آمارهای وزارت بهداشت در سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند. در سال گذشته آمار مرگ و میز ناشی از تصادفات نسبت به سال ۹۵ وضعیت بدتری پیدا کرد. در سال ۹۵، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده بودند. با این حال، در دهه ۹۰ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی نسبت به دهه ۸۰ کاهش یافته است. برای مقایسه تنها باید عنوان کنیم که در سال ۱۳۸۴، ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده بودند.
از سال ۸۴ تا ۹۶، تعداد خودروها در ایران ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلت‌ها نیز ۱۸۷ درصد افزایش یافته است. در این مدت اگرچه آمار مرگ و میز تصادفات کاهش یافته اما آمار کنونی نیز همچنان به شدت بالا و بیش از میانگین جهانی است. وضعیت مصدومین تصادفات رانندگی از این هم بدتر است و در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۶، تعداد مصدومین حوادث رانندگی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

اینفوگرافی زیر برخی از ابعاد تصادفات رانندگی در ایران را نشان می‌دهد.  
کد مطلب: 92338
برچسب ها: شهریور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *