۳
۱
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

یارانه پرداختی به زائران اربعین چقدر است؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که زائران اربعین حسینی (ع) می‌توانند یک‌صد هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند. قیمت دینار عراق در بازار آزاد چقدر است و زائران اربعین چقدر یارانه می‌گیرند؟
یارانه ارزی پرداختی به زائران اربعین حسینی مجموعاً چقدر است؟
یارانه ارزی پرداختی به زائران اربعین حسینی مجموعاً چقدر است؟
بانک مرکزی اعلام کرده است که زائران اربعین حسینی (ع) می‌توانند یک‌صد هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند. قیمت دینار عراق در بازار آزاد چقدر است و زائران اربعین چقدر یارانه می‌گیرند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که زائران اربعین حسینی می‌توانند مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را از طریق بانک ملی ایران خریداری و اسکناس دینار را در سه شهر عراق و سه نقطه مرزی (۵۰ نقطه) تحویل بگیرند.
نرخ دینار عراق در روزهای گذشته در بازار آزاد حدود ۱۳ تومان بوده است. اگر این نرخ ۱۳ تومانی برای دینار عراق را ملاک بگیریم، زائران روی هر دینار ۳۴ ریال یارانه می‌گیرند. هر زائر می‌تواند مبلغ ۱۰۰ هزار دینار با نرخ ۹۶ ریال خریداری کند؛ پس یارانه پرداختی به هر زائر ۳۴۰ هزار تومان خواهد بود.
ایرنا گزارش داده که سال گذشته بیش از ۲ میلیون ایرانی برای حضور در آیین جهانی اربعین حسینی (ع) راهی عتبات عالیات شدند و پیش‌بینی می‌شود که همین تعداد از هموطنان امسال در این آیین سوگواری شرکت کنند. اگر فرض کنیم که در سال جاری دو میلیون ایرانی در آیین اربعین حسینی (ع) شرکت می‌کنند و همه آنان نیز نسبت به خرید ارز از بانک ملی اقدام می‌کنند، کل یارانه پرداختی از محل فروش دینار با نرخ ۹۶ ریال به زائران، ۶۸۰ میلیارد تومان خواهد بود.
البته زائران اربعین حسینی (ع) علاوه بر یارانه‌ای که در قالب دینار خریداری‌شده به آن‌ها پرداخت می‌شود، بر روی هزینه اخذ ویزا نیز یارانه دریافت می‌کنند. حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، گفته است که مبلغ ویزا برای عراق ۴۱ دلار است که زائران مجموعاً ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان برای آن پرداخت می‌کنند. این بدان معناست که برای اخذ ویزای عراق، هر دلار ۴۸۷۵ تومان محاسبه شده است.
نرخ دلار در اخذ ویزای عراق برای شرکت در آیین جهانی اربعین حسینی (ع) با نرخ سامانه نیما محاسبه می‌شود و رئیس‌جمهور پذیرفت که نسبت به نرخ سامانه نیما نیز به زائران اربعین، ۳۵ درصد تخفیف داده شود.
قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر حدود ۱۳ هزار تومان است. اگر این نرخ ۱۳ هزار تومانی را ملاک بگیریم، برای اخذ ویزای عراق، به ازاء هر دلار به هر زائر ۸۱۲۵ تومان یارانه داده می‌شود. پس مجموعاً هر زائر برای اخذ ویزا، ۳۳۳ هزار و ۱۲۵ تومان یارانه دریافت می‌کند. اگر تعداد کل زائران ایرانی را دو میلیون نفر درنظر بگیریم، بیش از ۶۶۶ میلیارد تومان نیز از این محل مجموعاً به کل زائران اربعین حسینی (ع) پرداخت می‌شود.
در مجموع می‌توان گفت از محل فروش دینار عراق با نرخ ۹۶ ریال و یارانه تخصیص‌یافته برای اخذ ویزای عراق، دولت یک‌هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان یارانه به زائران اربعین حسینی پرداخت می‌کند.
 
از هزینه‌کرد شهرداری تهران در اربعین حسینی تا یارانه ارزی
پیش از این شورای شهر تهران نیز تصویب کرده که شهرداری تهران می‌تواند در مراسم اربعین امسال ۱۰ میلیارد تومان هزینه کند. این ۱۰ میلیارد تومان در مقایسه با یارانه ارزی یک‌هزار و ۳۴۶ میلیارد تومانی که دولت مجموعاً به زائران پرداخت می‌کند، به هیچ‌وجه عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود. با این حال، برخی از اعضای شورای شهر تهران به لایحه هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی (ع) اعتراض کرده و گفته بودند «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است».
شکی نیست که مردم ایران دل‌داده اهل بیت (ع) هستند و چه دولت یارانه‌ای اختصاص دهد و چه ندهد، عده بسیار زیادی از مردم در آیین جهانی اربعین حسینی (ع) شرکت خواهند کرد؛ همچنان‌که شیعیان عراق بدون آن‌که یارانه‌ای از دولت این کشور دریافت کنند، هرچه در توان دارند برای پذیرایی از زائران اربعین می‌گذارند. با توجه به این واقعیت، مشخص نیست که آیا اختصاص یارانه به زائران اربعین حسینی (ع)، با توجه شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، توجیهی دارد یا خیر؟
 
کد مطلب: 96123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Romania
بابا این کشور هزار و یک مشکل داره خودش؛ آخه چرا به یک مناسک مذهبی یارانه میدید؟ مگه عراقی‌ها به اربعین یارانه میدن؟ یا حاضرن از ویزا بگذرن که هزینه‌ها زائران ما کمتر بشه. ما این همه فقیر در کشور داریم... واقعاً این یارانه اربعین رو نمی‌دونم چطوری میشه توجیه کرد!!
کورش
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که دولت به آنتالیا یارانه میداد کجا بودی؟؟؟
United States
منطقی نیست که یک اشتباه را با اشتباه دیگری توجیه کنیم هر دو اشتباه بود