۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
نوامبرِ تحریمی چگونه گذشت؟

در اولین ماه تحریم‌های نفتی، تولید و صادرات نفت ایران چقدر کاهش یافت؟

ماه نوامبر، اولین ماه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، به پایان رسید. سوال مهم پایان ماه نوامبر این است که تولید و صادرات نفت ایران در این ماه چه وضعیتی داشت؟ با توجه به میزان صادرات نفت ایران در اولین ماه تحریم‌ها، در ماه‌های آینده صادرات نفت کشور در چه حدودی خواهد بود؟
میزان صادرات و تولید نفت ایران در نخستین ماه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا چقدر بود؟
میزان صادرات و تولید نفت ایران در نخستین ماه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا چقدر بود؟
ماه نوامبر، اولین ماه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، به پایان رسید. سوال مهم پایان ماه نوامبر این است که تولید و صادرات نفت ایران در این ماه چه وضعیتی داشت؟ با توجه به میزان صادرات نفت ایران در اولین ماه تحریم‌ها، در ماه‌های آینده صادرات نفت کشور در چه حدودی خواهد بود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خبرگزاری رویترز میزان تولید نفت خام ایران در ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) را ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز عنوان کرده است.
بنا به آمارهای اوپک، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تولید نفت ایران حدود سه میلیون و ۸۱۸ هزار بشکه در روز بوده است. اگر آمار اعلام شده توسط رویترز قریب به واقعیت باشد، تولید نفت ایران در اولین ماه تحریم‌های نفتی، نسبت به میانگین شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸، حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
رویترز میزان تولید نفت خام ایران را در ماه اکتبر، ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. بنابراین، در نخستین ماه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا، تولید نفت ایران نسبت به ماه پیش از آن ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.
موسسه پلتس میزان صادرات نفت خام ایران را در ماه نوامبر ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. متوسط صادرات نفت ایران در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸، بنا به گزارش پلتس، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. در واقع، در نخستین ماه تحریم‌ها، صادرات نفت ایران بیش از تولید نفت این کشور تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش یافته است. سارا وخشوری، رئیس موسسه مشاوره انرژی اس‌وی‌بی نیز میزان صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر را ۱.۱ میلیون بشکه در روز عنوان کرده است.
 
کاهش شدید صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی
پیش از ماه نوامبر، واردکنندگان عمده نفت ایران مشغول رایزنی با آمریکا برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران بودند و به دلیل تردید در مورد اعطا یا عدم اعطای این معافیت‌ها، واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش دادند. به همین دلیل، در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به چهار کشور آسیایی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن به کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسید.
رویترز گزارش داده که صادرات نفت ایران به این چهار کشور آسیایی در ماه اکتبر ۷۶۲ هزار بشکه در روز بود که نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۱۷، کاهش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. کره جنوبی در ماه اکتبر هیچ نفت خامی از ایران وارد نکرد و واردات نفت خام ژاپن از ایران نیز تنها ۴۸ هزار بشکه در روز بود.
چین نیز در ماه اکتبر، واردات نفت خود از ایران را شدیداً کاهش داد. واردات نفت خام چین از ایران ۲۴۷ هزار بشکه در روز بود که کاهش ۶۴ درصدی را نسبت به اکتبر ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این حال، در ماه پیش از اعمال تحریم‌ها، هند چندان واردات نفت خود از ایران را کاهش نداد و حدوداً ۴۶۶ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد.
انتظار می‌رود که با اعطای معافیت برای واردات نفت از ایران، در ماه‌های پیش رو، این کشورها واردات نفت خود از ایران را افزایش دهند. آمریکا هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان را به مدت شش ماه از اجرای تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده است. به رغم این معافیت‌ها، برخی از کارشناسان برآورد می‌کنند که صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش رو، در محدوده‌ بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز باقی بماند.
 
نفت عربستان در خدمت دولت ترامپ
عربستان سعودی در نخستین ماه اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، تولید نفت خام خود را تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. عربستان در ماه نوامبر ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. میزان تولید نفت خام عربستان در ماه اکتبر ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.
در واقع، عربستان به قصد جبران کاهش تولید نفت ایران، در ماه نوامبر یک میلیون بشکه در روز بیش از سهمیه‌ای که توافق نفتی برای این کشور مقرر کرده است، نفت تولید کرده است. ترامپ در ماه‌های گذشته بارها از اوپک و عربستان سعودی خواسته است تا با افزایش تولید نفت، شرایط کاهش قیمت این کالای مهم را فراهم سازند. وی اخیراً طی توئیتی از عربستان به خاطر افزایش تولید و کاهش قیمت نفت تشکر کرد.  
 
کد مطلب: 98248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *