۱
۱
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۵
«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند؛

تونل‌زنی برای تاراجِ آثارِ تاریخیِ شهرِ قدیمِ قاین+فیلم

سارقانِ میراثِ فرهنگی از درونِ خانه‌ای، در نزدیکیِ شهرِ باستانیِ قائن، اقدامِ به حفاری برای ربودنِ آثارِ تاریخیِ این شهرِ باستانیِ تازه ‌کشف شده کرده‌ بودند.
حفاری در فاصله‌ی ۴۰ متریِ شهرِ قدیمِ قائن انجام شده است.
حفاری در فاصله‌ی ۴۰ متریِ شهرِ قدیمِ قائن انجام شده است.
سارقانِ میراثِ فرهنگی از درونِ خانه‌ای، در نزدیکیِ شهرِ باستانیِ قائن، اقدامِ به حفاری برای ربودنِ آثارِ تاریخیِ این شهرِ باستانیِ تازه ‌کشف شده کرده‌ بودند.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، آثارِ شهرِ قدیمِ قائن و مسجدِ جامعِ کهنِ قائن در حفاریهای باستان‌شناختیِ سالهای ۸۷-۱۳۸۶ پیدا شده و حفاریها نیز در فاصله‌ی ۴۰ متریِ این شهرِ کهن انجام شده است.
سارقان با قصدِ اینکه به محدوده‌ی این شهرِ قدیمی و مسجدِ کهن نزدیک بشوند این حفاری را در زیرِ زمین به سمتِ مسجد انجام داده‌اند.
کارشناسانِ میراثِ فرهنگی تنها توانسته‌اند تا ۷۰ متر از این تونلِ کنده‌شده را راهپیمایی کنند و به علتِ نبودِ هوا و تجهیزاتِ مناسب از ادامه‌ی بررسیِ مسیرِ سارقان بازمانده‌اند.
آنان در همین مسیرِ ۷۰ متری به چندین کارگاهی که دزدان برپا کرده بودند و نیز بالابرهایی برای جابه‌جایی افراد و بار برخورد کردند. بررسیِ کارشناسان نشان داده که این حفاریها نه کارِ یکی دو تن که کاری گروهی بوده است و در زمانی بسیار، بی آنکه توجهی به آنان جلب شود، مشغول به کندوکاو بوده‌اند. همچنین کارشناسان این احتمال را داده‌اند که دزدان در آغاز با دستگاههایی پیشرفته محل را مکان‌یابی کرده و سپس اقدام به کندن کرده‌اند.
گزارشِ خبرگزاریِ صدا و سیمای خراسان جنوبی از تونل‌زنی و حفاری و کارگاههایِ غیرِ قانونیِ گروهی از سارقانِ میراثِ فرهنگی در ۴۰ متریِ شهرِ قدیمِ قاین را در زیر ببینید:
  گفتنی است مسجدِ جامعِ قائن که هدفِ چپاولِ سارقان بوده است از کهن‌ترین مسجدها در جهانِ اسلام است که همچون بیشتر مسجدهای کهن بر روی آتشکده‌های بر جای مانده از ایرانِ باستان ساخته شده است. این همان مسجدی است که ناصرخسرو نیز در بازدید از قهستان در سالِ ۴۴۴ هجری قمری از آن یاد کرده و نوشته است: «قائن شهری بزرگ و حصین است گردِ شهر خندقی دارد و مسجدِ آدینه به شهر اندر است و آنجا که مقصوره است تاقی عظیم و بزرگ دارد چنان‌ که در خراسان از آن بزرگ‌تر ندیدیم و آن تاق نه درخور مسجد است.»
پیش‌تر در «مردم‌سالاری آنلاین»، در گزارشی تصویری با نامِ «نابودیِ شهرِ قدیمِ قاین در سایه‌ی بی‌توجهی مدیران» پرداختیم و نوشتیم که ناتوانیِ مدیرانِ این شهرستان خسارتهایی بسیار به آثارِ باستانی و میراثِ فرهنگی این شهر وارد کرده تا آنجا که نه تنها گامهایی استوار برای بهبودِ شرایطِ نگهداری از این بازمانده‌های نیاکانی برداشته نشده است که حتی گروهی از دزدان در نزدیکی این اثرِ تاریخی حفاری کرده‌اند و در این میان گویا توانسته‌اند آثاری باستانی نیز یافته و به سرقت ببرند!
این گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین» که بر پایه‌ی مشاهده‌های میدانیِ شهروندخبرنگاری از قائن نوشته شده بود، مسئولانِ میراثِ فرهنگی این شهر را برانگیخت تا تنها به مانع‌گذاریهایی چند بسنده کنند؛ به جای آنکه فکری عاجل برای پیشگیری از نابودیِ هر چه بیشترِ میراثِ فرهنگی این شهرستان بکنند و برای پیشگیری از کارِ سارقانِ میراثِ فرهنگی نیز چاره‌ای درخور بیندیشند.
در زیر عکسهایی که یکی از شهروندخبرنگاران از این مرزکشیهای تازه برای «مردم‌سالاری آنلاین» فرستاده است مشاهده می‌کنید:
 
 به هر روی امید می‌رود که مدیرانِ ارشدِ سازمانِ میراثِ فرهنگی فکری به حال این میراث در حالِ تاراج بکنند یا دستِ کم مدیرِ کلِ میراثِ فرهنگیِ استانِ خراسانِ جنوبی توجهی بیشتر به شهرِ باستانیِ قائن کند و از کارشناسانی دلسوز و توانمند برای جلوگیری از تاراجِ هر چه بیشتر آثارِ تاریخیِ این شهرِ کهن دعوت به همکاری کند. همچنین امید می‌رود که برای جلوگیریِ از فرسایش و تخریب و نیز پیشگیری از تاراجِ شهرِ قدیمِ قاین و دیگر آثارِ باستانیِ این شهرِ تاریخی ردیفِ بودجه‌ی ملی اختصاص یابد تا بیش از این شاهد نابودی این بَرماندهای نیاکانی نباشیم.
 
کد مطلب: 101443
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


قاسم قائم پناه
Denmark
درود
مدیرکل محترم میراث فرهنگی
لطف کنید برا این اثر اعتبار بذاریید و نذارید به یغما برود