۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۴
کواکبیان در مراسم تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور با برند مسئولیت‌پذیری اجتماعی:

ارکان نظام علاوه بر پاسخگویی نباید در برابر تولید و رونق کسب و کار مانع‌تراشی کنند

مراسم تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور روز پنجشنبه 23 آبان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
مراسم تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور روز پنجشنبه 23 آبان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سخنرانی معاونان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت و رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی دکتر مصطفی کواکبیان به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری این همایش سخنانی به شرح زیر ایراد نمود. وی پس از تبریک ایام ربیع المولود و ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت:
در ابتدا تشکر می‌کنم از همه عزیزان، این مراسم به دعوت از مؤسسه عصر نوین بوده که ما هم در آن سهیم شدیم.
امیدوارم نتایج و دستاورد‌های خوبی هم برای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد.
اگر بخواهیم 3 پایه اساسی برای موضوع این همایش مطرح کنیم:
اولین پایه مردم هستند که مهمترین پایه مباحث ما هستند
دومین پایه مراکز صنعتی و تولیدی و اقتصادی هستند
سومین پایه دولت است البته دولت به مفهوم عام کلمه یعنی مجموعه نظام. اگر واقعا مسئولیت‌پذیری اجتماعی در این 3 مورد به خوبی رعایت شود حتما به غیر از این چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد که امروز تشویق می‌شوند در کل جامعه ما واقعا تحولات جدی ایجاد می‌شود و این فشار‌هایی که اکنون شاهدش هستیم اثر نمی‌بخشد.
خوشبختانه در این بین مردم وظیفه خود را خوب می‌شناسند و با همین فشارهایی که مطرح شد واقعا خود را تطبیق می‌دهند با اینکه مشکلات زیادی هم دارند.
مسئولیت پذیری مردم یک بخشش شامل این است که مردم به زمامداران نگاه می‌کنند. پیامبر اسلام(ص) فرمودند که حتی مردم به زمامداران خویش شبیه ترند تا پدران و اجداد خود. لذا من فکر می‌کنم که وقتی می‌گویند مردم مأیوس شدند یا در انتخابات آینده شرکت نمی‌کنند این مردم پیش‌بینی ناپذیرند و ممکن است طوری در انتخابات شرکت ‌کنند که کسی باورش نشود.
مهم بحث دولت است؛ دولت به مفهوم کلی آن یعنی نظام که اگر واقعا ما توجه کنیم به آیات قرآن،  خداوند می‌فرماید جامعه‌ای به رستگاری می‌رسد که یک بخش از آن مسئولیت‌پذیری داشته باشند؛ زن و مرد هم نمی‌شناسد، دولت باید پاسخگو باشد، دولت باید شفافیت در عملکردش باشد، دولت که عرض کردم باز هم به مفهوم کلی باید تولید را تسهیل کند و برای فرآیند تولید و رونق تولید و محیط کسب و کار مانع تراشی نکند نه تنها دولت بلکه دستگاه‌های قضایی هم همینطور البته باید از آقای رئیسی تشکر کنم که اخیرا یک بخشنامه مطرح کردند که مراکز تولیدی و صنعتی قبل از اینکه جرمی ثابت شود بی آبرویی نکنند و آنها را مأیوس نکنند.
من معتقدم مجلس هم در این بحث نقش دارد که آقای حضرتی بحث مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کردند و همچنین اینکه دولت قصد گران کردن بنزین را دارد خب باید شرایط را در نظر گرفت؛ اخیرا یک بحث‌هایی مطرح شده همان چیزی که از روز اول گفتیم که یک و نیم میلیون بشکه نفت حاصل نمی‌شود با توجه به تحریم‌ها و مسائل دیگر، گفتند ما می‌خواهیم مانور اقتدار داشته باشیم، به زور بتوانیم300یا 400هزار بشکه نفت بفروشیم آن هم با مشکلاتی که باید پول‌ها را برگردانیم. می‌خواهم بگویم در چنین شرایطی باید دولت توجه کند که بیشترین همکاری و ایجاد تسهیلات برای مراکز صنعتی و اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی داشته باشد و مانع تراشی نکند. می‌توان گفت بخش خصوصی کمتر دچار فساد است؛ همه فساد‌ها یک جوری به یک رانتی وصل می‌شود؛ که در نهایت به یک قسمت از دولت وصل می‌شود دولت هم به مفهوم عام کلمه. ضعف بنگاه‌های اقتصادی ما این است که مطالبه گری آنها کم است. چه اشکالی دارد از طریق اتاق اصناف یا بازرگانی و... بیاییم بخش مطالبه گری داشته باشیم و درخواست‌های خود را بیان کنیم ضمن اینکه در رابطه با عوارض و مالیات حتما این بخش کمک حال دولت و نظام است. قواعد حفظ محیط زیست هم باید رعایت شود.
حتی در حوادثی که پیش می‌آید یک بخشی از رقم‌هایی که به زلزله زدگان و سیل زدگان و امثال اینها اختصاص می‌یابد این بخش  کمک می‌کند.
بخشی از طریق همایش‌ها است، بخشی هم از طریق تشکل‌ها است که می‌توان مطالبه‌گری داشت. مطالبه گری حتما انجام شود که دولت متوجه شود بخش صنعت و اقتصاد در راستای کمک به مردم است و اینها می‌خواهند تولید را افزایش دهند؛ رونق کسب و کار را جدی تلقی کند.
من معتقدم که آن پاسخگویی که باید همه ارکان نظام به کارها داشته باشند ندارد از مجلس گرفته تا دستگاه قضایی تا نهادهای دیگر. امیدوارم همه با صداقت با مردم برخورد کنیم؛ راستگویانه واقعیت‌ها را بازگو کنیم و اگر صادق باشیم مردم هم صادقانه  مشکلات را می‌پذیرند.
 
 
کد مطلب: 118588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *