۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۹
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در همایش خانه احزاب:

تنگناهای معیشتی مردم را باید با دیپلماسی اقتصادی حل کرد

در عرصه دیپلماسی اقتصادی به جای شعارهای بی‌‌محتوا باید به قدرت چانه‌زنی و تفاهم با کشورهای دیگر اولویت داد
برخی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهانه اینکه چون ما تحریم هستیم نمی‌گذارند مشکل FATF، پالرمو و امثال این موضوعات حل شود
تنگناهای معیشتی مردم را باید با دیپلماسی اقتصادی حل کرد
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌ سالاری در همایش بررسی شرایط اقتصادی کشور که عصر روز شنبه 08/07/1402 از سوی خانه احزاب و با همکاری خانه دیپلماسی در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور جمیع کثیری از دبیران کل احزاب و تعدادی از دیپلمات‌ها برگزار شد به تفصیل درباره تاثیر دیپلماسی اقتصادی در معیشت مردم سخن گفت. وی با تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت از دبیران کل مرحوم آقایان دکتر حسن غفوری فرد، دکتر میرمحمدی و دکتر راه چمنی که در سال‌های قبل حضور داشتند و الان در جمع ما نیستند یاد کرد و گفت: در پاسخ به سخنان یکی از نمایندگان فعلی مجلس باید بگویم آقایانی که در مجلس هستند برای خانه احزاب هم فکری کنند، ما در زمانی که در مجلس بودیم بودجه قرار دادیم، الان شهردار تهران مدعی ساختمان خانه احزاب است. یارانه احزاب را جدی بگیرید، احزاب جایگاهشان مشخص شود، ما در مجلس در آن زمان که بودیم 4 میلیارد تومان یارانه برای احزاب مصوب کردیم، من واقعا معتقد هستم یک مقداری وضعیت خانه احزاب مناسب نیست، چون دست‌اندرکاران حکومت نمی‌گذارند احزاب واقعی داشته باشیم، مجبوریم خانه احزاب داشته باشیم، خانه احزاب داریم، در هیچ جای دنیا، خانه احزاب وجود ندارد.

وی با گلایه از مقاماتی که دعوت بودند و بی‌توجهی به این همایش کردند گفت: چرا خلاف واقع می‌‌گویید آقای قالیباف دیشب به تهران آمده، اما می‌گویند رفته برای بریکس، ایشان در ایران است و نمی‌آیند (اینجا)، احزاب را تحویل نمی‌گیرند، وزرای کشور، وزرای اقتصادی هم همچنین، البته اگر جلسه مداح‌ها باشد آقایان حاضر می‌شوند و فعالانه هم حاضر می‌شوند، جلسات دیگر باشد حاضر می‌شوند ولی برای احزاب خیر.
این نیست که ما متوجه نیستیم که آقایان سرشان شلوغ است و وقت نداشتند، در اصل اهمیت قائل نیستند، البته اگر قرار باشد حزب واقعی وجود داشته باشد، خب طبق همین صحبت‌های جناب آقای دکتر صالحی و بر مبنای شایسته‌‌سالاری خیلی از افراد اصلا نباید باشند. دوستان واقعا کم لطفی کردند و باید پیگیری شود. وی با اشاره به ارتباط دیپلماسی اقتصادی و توسعه و تاثیر سیاسی رابطه دیپلماسی اقتصادی برای نفوذ منطقه‌‌ای و جهانی گفت: من موضوع بحثم تاثیر دیپلماسی اقتصادی بر معیشت مردم است.
یکی از مباحث مهم که اخیرا رهبری هم تاکید داشتند، بحث کنترل نرخ ارز است، به نظر من شاه بیت مباحث اقتصادی است، چرا ارزش پول ملی هر روز کاهش پیدا می‌کند را باید بررسی کنیم، من معتقدم باید یک کنترلی انجام بشود، نه به این صورت که مرتبا ارز به بازار تزریق کنیم و (قیمت) را نگه داریم، نه اگر قرار باشد بازار عرضه و تقاضا خودش را نشان بدهد باید ببینید وضع چطور است، یعنی اگر بانک مرکزی رها بکند ببینیم قیمت ارز به کجا می‌رود؟ واقعیت این است که از اقتصاددان‌ها در مملکت استفاده نمی‌شود، از افرادی که کاردان و کاربلد هستند و تئوری‌های مهم اقتصادی برای کنترل نرخ ارز، ثبات قیمت و افزایش ارزش پول ملی دارند، اگر مسئولین اقتصادی تمایل داشته باشند بخواهند من 20 اقتصاددان برجسته را معرفی می‌کنم که می‌توانند به شیوهای که نیاز به تزریق از بالا نباشد نرخ ارز را کنترل کنند.
نکته مهم دیگر این است که ما همچنان شعار می‌دهیم مبارزه با فساد اقتصادی، اما باید جدی بگیریم. من از آقای اژه‌ای تشکر می‌کنم که اخیرا دو فرزند معاون اول قوه قضائیه را هم مورد پیگرد قرار دادند، این خیلی خوب است، واقعا بدون خبط و ربط و جناح و حزب باید هر کسی را که فساد می‌کند یقهاش را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه با شعارهای بی‌فایده در عرصه روابط بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی راه به جایی نخواهیم برد به ذکر خاطره‌ای از ملاقات خویش با رئیس جمهور فعلی چین در این زمینه پرداخت و گفت: بنده افتخار داشتم در معیت دکتر علی‌اکبر صالحی که در این جلسه حضور دارند به همراه آقای صفری که معاون فعلی دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه است و آن زمان سفیر ما بودند دیداری داشتم با آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که آن زمان قائم مقام دبیر کل بودند، آقای شی جین پینگ از من سوال کرد شما در پارلمان برنامه چندم توسعه را می‌نویسید و من گفتم برنامه پنجم تمام شده و در حال تدوین برنامه ششم هستیم، ایشان گفت ما بیش از ده یازده برنامه را تمام کرده‌ایم لذا یک نصیحت برای شما دارم و آن اینکه ما هم زمانی‌که مثل شما بودیم می‌خواستیم کل دنیا را مدیریت بکنیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که به ما چه؟ ما بیش از یک میلیارد و ده‌ها میلیون جمعیت داریم و بهتر است به وضع داخلی خودمان برسیم که البته بنده هم گفتم حتما این پیام را به گوش مسئولان کشور خودمان خواهم رساند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم افزود: ما در بحث ارتباط با اردوگاه شرق اشکالی ندارد (که رابطه داشته باشیم)، با چین توافق 25 ساله و با روسیه توافق 20 ساله داریم و از همان زمان هم پیگیر بودیم و هستیم، اما روابط ما با اردوگاه شرق نباید به ضرر ما باشد به‌گونه‌ای که ضربه اوکراین را ما بخواهیم بخوریم و به ما بگویند که پهپادهای شما اینطور شده، شاید هم دروغ می‌گویند که اگر اینطور است باید به دهانشان بزنیم، شما ببینید چگونه با ما رفیقند وقتی بحث با کشورهای خلیج فارس می‌شود همان جا به یکباره حرف‌های بی‌ربطی درباره جزایر سه‌گانه می‌زنند، البته مجلس و دولت هم سکوت می‌کنند، یک کلمه پاسخ دهید به دهان چین بزنید که بیخود می‌کنید اینطور حرف می‌زنید، به دهان روسیه بزنید، همین اواخر جلساتی داشتند و (حرف‌هایی زده شد) نماینده ما هم صمٌّ بکمٌ عمیٌ نشسته است و نگاه می‌کند. از لحاظ دیپلماسی ما می‌توانیم با چین و روسیه کار بکنیم و خوب هم هست، اما بحث این است که به چه قیمتی؟ آنها هر جور بخواهند از ما استفاده بکنند و ما ضربه ببینیم؟
در بحث برجام دو گروه مخالف داریم، یک گروه رژیم صهیونیستی، آل سعود و کشور‌های مختلف نمی‌گذارند و یک گروه هم متاسفانه در داخل داریم، اینها معتقدند هر چه می‌شود بشود ولی اسمی از احیای برجام نیاید نکند که به نام دولت قبلی و آقای ظریف تمام بشود، این را با استناد می‌گویم، کسانی هستند که می‌گویند اصلا و ابدا حرفی از برجام نباید باشد، البته بعضی که عقل بیشتری دارند می‌گویند باید این کار را بکنیم، یا نمونه دیگر را بگویم تمام بانک‌های خصوصی و دولتی در جلسه‌ای که در مجلس دهم در کمیسیون امنیت ملی داشتیم، حتی یکی از آنها تایید نکردند که ما بدون FATF می‌توانیم مبادلات ارزی خوبی داشته باشیم. اما همچنان این مشکل ادامه دارد. خب یک بار برای همیشه مجمع تشخیص مصلحت نظام قضیه را تمام کند، به خدا قسم هیچ جای عالم خراب نمی‌شود، بعضی‌ها می‌گویند ما که تحریم هستیم این هم روی آن، با پالرمو و امثال آن مخالفت می‌شود، اگر منافع ملی را دوست داریم باید این کار را بکنیم.
مدیر مسئول روزنامه مردم‌ سالاری در ادامه افزود: بحث بعدی درباره مهاجرین است که باید یک برنامه‌ریزی بشود و بد است برای ما که بگویند 100 هزار نفر در نوبت مهاجرت به کانادا هستند و از آن طرف مهاجرین افغانستانی را حدود 7 میلیون در ایران داریم که گفته می‌شود 000/600 نفر آن دانش‌آموز افغانستانی هستند یک مقدار عزیزان در مجلس و دولت فکر بکنند، طالبان خیلی با صراحت در قضیه هیرمند آنطور جواب می‌دهند و اخیرا هم کلیپ‌هایی پخش می‌کنند و می‌خواهند کرمان و اصفهان را هم تسخیر کنند و تمام مسئولین ما را به افتضاح می‌کشانند و هیچ کس هم جلودار اینها نیست، البته (مهاجرین) برادران مسلمان ما هستند اما نکته این است که طالبان برای ما قد علم کرده است و در قضیه ارمنستان هم گفته‌اند که از آذربایجان حمایت می‌کنند. به هر حال موضوع ورود بی‌رویه مهاجران افغانستانی را نباید نادیده بگیریم.
عضو شورای مرکزی خانه احزاب با اشاره به حجم اندک مبادلات اقتصادی ایران با 15 کشور همسایه گفت: ما از 15 کشور همسایه چقدر داریم استفاده می‌کنیم، و آنها چطور دارند از ما جلو می‌زنند، خب وضعیت ترکیه و حتی عراق را در بعضی زمینه‌ها و عربستان را در برخی زمینه‌ها می‌بینیم که از ما جلوتر هستند.
امیدوارم این نشست منشا بشود برای اینکه بگویند احزاب کشور نقشه و برنامه دارند و می‌توانند برای آینده حرفی برای گفتن داشته باشند و از جمله بحث دیپلماسی اقتصادی در منطقه راهکار ارائه دهند.
وی در پایان از حضور دبیران کل احزاب و برخی دیپلمات‌ها تشکر کرد.
 
 
کد مطلب: 203984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *