۰
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۴
گفت و گو با محمد‌رضا خباز استاندار سمنان:

فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران پهن می کنیم

فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران پهن می کنیم

احتمالا کمتر کسي است که اخبار سياسي‌‌ را حتي به عنوان يک شهروند‌ عادي دنبال نکرده باشد و نام دکتر محمدرضا خباز را نشنيده باشد‌. چرا که بدون شک يکي از اتفاقات مبارک و مدبرانه دولت يازدهم، انتخاب شخصيتي در راس عالي‌ترين مقام اجرايي استان سمنان بود که به دليل سابقه طولاني در امر تدوين، قانونگذاري و سياست، اين انتخاب با استقبال آحاد شهروندان سمناني از هر دو طيف سياسي همراه بود. دکتر خباز با تفکرات اقتصادي، قرابت فکري همسوتري با دولت تدبير و اميد دارد. لذا اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي‌با سوابق سياسي و سالها فعاليت در قوه مقننه و اخيرا قبل از اين سمت نيز معاون تقنيني معاونت پارلماني دولت، در حالي در دست گرفته اميدوارانه به عنوان عالي‌ترين مقام اجرايي استان، سکان هدايت اين خطه را به ساحل آرامش و نجات، که بذر تدبير و توسعه استان که سالها پيش کاشته شده، حالا به درختي تنومند تبديل گشته که در زمان چيدن ميوه‌هاي آن بايد تلاش بيشتري نمود.

البته ‌براي حفاظت و مراقبت از اين درخت، سياستمدار 62 ساله کاشمري راه سختي در پيش دارد، که اين چهره نام‌آشناي جريان اصلاحات و حامي‌دولت، دکتراي علوم سياسي و آشنا به قوانين مديريت اقتصاد، با صراحت لهجه، شجاعت مثال‌زدني و جديت در کار‌ها و تصميمات، قصد دارد به دور از حاشيه‌سازي و تقويت وحدت استان به وضعيت آشفته برخي از مسايل و دغدغه‌هاي شهروندان استان سمنان، سر و سامان دهد.

با اين مقدمه در يک روز بهاري در آستانه سفر قريب‌الوقوع کاروان تدبير و اميد و فرزند استان دکتر روحاني به اين خطه، به اتفاق جمعي از اعضاي شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري و فعالين اين حزب، با حضور ابوالقاسم کواکبيان، دبير شعبه استاني حزب، منصور فرزامي‌ راد- استاد دانشگاه و رئيس شاخه فرهنگيان حزب مردم‌سالاري، روح‌الله ساعدي – نويسنده و روزنامه‌نگار، مهدي صميميان مسئول نمايندگي روزنامه «مردم‌سالاري» و دبير اجرايي خانه مطبوعات استان سمنان، سيد منصور عمادي روابط عمومي ‌و عکاس  به طبقه دوم ساختمان شهيد شاطري استانداري و محل کار اين فعال سياسي و اجرايي براي ارائه گفت‌وگو رفتيم و به مدت 90 دقيقه در فضايي کاملا دوستانه، سوالات متفاوت و گوناگوني را در زمينه مسايل روز استان، مباحث سفر رئيس‌جمهور به استان سمنان، فعاليت مديران غير همسو، فعاليت احزاب و رسانه‌ها و...از عاليترين مقام اجرايي دولت در استان سمنان پرسيديم که وي نيز به مانند هميشه با خوشرويي، صراحت لهجه، بااستناد از آيات قرآني و روايات، دلايل و مستندات واقعي، پاسخگوي سوالات جمع حاضر بود. استاندار سمنان در اين گفت‌وگو بي پرده از برخي رفتارهاي تند‌روها و تخريب‌کنندگان به بر جام و پيام حماسه ‌حضور مردم در انتخابات سال94، انتقاد کرد و بارها در سخنان خود از پهن کردن فرش قرمز براي سرمايه‌گذاران، موثرين استا‌ني و اهالي فرهنگ و رسانه ‌استان سخن گفت. وي با تاکيد بر ضرورت توسعه متوازن و رعايت عدالت در بدنه استان، تنها راه حل معضلات بروکراسي استان را دسترسي به دولت الکترونيک توسعه يافته برشمرد.در عين حال وي با اشاره به برخي طرح‌هاي استاني سفر رياست جمهوري، از تصويب دستوري طرح‌ها و پروژه‌ها به شدت انتقاد و از پافشاري بر طرح‌هاي تکميل شده و کارشناسي سخن گفت.

دکتر خباز در اين گفت‌وگوي اختصاصي از نحوه اجراي اقتصاد مقاومتي در استان، بودجه اندک عمراني، جميعت کم، معضل آب و خشکسالي، پتانسيل‌هاو ظرفيت‌هاي بالقوه اين خطه، استفاده از توانمندي‌هاي منابع انساني، رصد مديران استان و... مطالبي را مطرح و از فراهم شدن فضا براي بالندگي و رشد احزاب و تشکل‌هاي مردم نهاد در سطح استان سمنان استقبال کرد. به هر حال ضمن تشکر و همکاري مسئول روابط عمومي‌ استانداري‌ سمنان، جهت فراهم کردن مقدمات برگزاري اين نشست صميمي‌، در ادامه متن کامل گفت‌وگوي دکتر خباز استاندار ‌ را مي‌خوانيد:

به نيابت از همه مخاطبان و همشهريان هم‌استاني بايد از جنابعالي يک تشکر ويژه داشته باشيم که در اين مدت حضور اندک در راس مديريتي استان، اقدامات موثري را انجام داديد و همچنين نقش بي‌نظيري که براي ترغيب و تشويق مردم استان در انتخابات داشتيد تا مشارکت 66 درصدي در سطح استان رقم بخورد. ضمن تشکر از جنابعالي که اين فرصت را در اختيار جمعي از اعضاي شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري و دست‌اندرکاران اين روزنامه در سطح استان داديد که امروز در خدمت جنابعالي آن هم در آستانه سفر فرزند استان و رئيس‌جمهور محبوب ايران باشيم، به عنوان اولين سوال بفرمائيد باتوجه به نامگذاري سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل، مجموعه استان جهت تحقق اين شعار چه تمهيداتي را انديشيده است‌؟

بسم اله الرحمن الرحيم بنده نيز از حضور شما عزيزان تشکر و قدرداني مي‌نمايم و براي شما در عرصه فعاليت سياسي و رسانه‌اي به نام حزب و روزنامه «مردم‌سالاري» آرزوي موفقيت دارم. در جواب اين سوال بايد گفت که پس از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب، به طور يقين همگان به اين نتيجه رسيدند که راه نجات کشور در شرايط فعلي نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتي است لذا در استان قبل از سال 95، مسئولين استاني پيشاپيش به استقبال اين شعار با برگزاري همايش بزرگ سرمايه گذاري و نيز شناسايي و ارزيابي واحدهاي توليدي و صنعتي استان رفتند. به اين صورت که به يک آمار واقعي در زمينه فعاليت و يا عدم فعاليت اين واحدها در استان رسيديم که از مجموع 1792 واحد صنعتي و توليدي استان متاسفانه بنا به دلايلي 621 واحد توليدي و صنعتي تعطيل مطلق هستند و الباقي آنها با 37 درصد توان فعاليت دارند، که از اين ميان 74 درصد آن با تزريق نقدينگي مي‌توانند دوباره فعاليت خودرا از سرگيرند. آن هم با ترزيق 500 ميليارد تومان تسهيلات کم بهره‌ که نيازمند بودجه هستيم که در گزارشي به معاون اول رئيس‌جمهور، نظرات موافق را تاحدودي کسب کرده‌ايم، متاسفانه بقيه آنها نيز درگير مشکلات بروکراسي اعم از معضلات بيمه، ماليات و... هستند.

دومين حرکت در 16 اسفند ماه سال گذشته و با برگزاري همايش سرمايه‌گذاري در استان رخ داد تا اين چرخه و جرقه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي در سطح استان سمنان رقم بخورد. در آن همايش که پس از برجام و با برنامه‌ريزي دقيق برگزار شد، به معناي واقعي فرش قرمز را براي سرمايه‌گذاران پهن کرديم و در اين راستا پس از مطرح گرديدن حرف‌هاي ‌اطمينان بخش، تفاهم‌نامه‌اي با اعتبار 2700 ميليارد تومان بين سرمايه‌گذاران محقق شد که به‌ اندازه 10 سال اعتبارات عمراني دولت به استان ارزش دارد. لذا تأثيرات اين اقدام عملي را مي‌توان در آباداني و توسعه استان، روئيدن جوانه‌هاي اميد در دل مردم، رفع بيکاري و ايجاد اشتغال يافت. البته در اولين جلسه شوراي اداري استان نيز از کليه مديران دستگاه‌هاي اجرايي خواستيم که به صورت مقطعي برنامه‌هاي زمانبندي شده اقتصاد مقاومتي دستگاه‌هاي متبوع خود را جهت نظارت و حمايت بهتر به معاونت‌هاي استانداري حداکثر تا پايان فروردين‌ماه ارسال کنند لذا با توجه به وضعيت موجود، تنها راه نجات کشور، غير از رسيدن به شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي چيز ديگري نيست.

بيشترين واحدهاي غير‌فعال توليدي در کدام نقطه از استان قرار دارد و آيا به نظر جنابعالي وجود برخي موانع از جمله سر‌مايه‌گذار غير‌بومي‌ و نيز بروکراسي اداري بخشي از دلايل رکود در توليد،و کسب و کار استان سمنان گرديده است‌؟

بايد گفت که از مجموع 18 شهرک صنعتي و ناحيه صنعتي فعال از همه غير‌فعال‌تر شهرک صنعتي مرکز استان است. شايد علت واقعي آن مشخص نباشد و مرتبط به عوامل گوناگوني گردد، اما بنده به صراحت بارها گفته‌ام که براي سرمايه‌گذار بومي‌ ما بيشترين فرش قرمز را پهن مي‌کنيم. اين اقدام تأثيراتي چون گردش سرمايه در داخل استان، اشتغال پايدار و بهره‌گيري از نيرو و امکانات همان منطقه را بدنبال دارد لذا در وهله اول از سرمايه‌گذاري و از همه مهمتر از سرمايه‌گذار بومي‌ حمايت مي‌کنيم.

در زمينه بروکراسي اداري و رفع موانع موضوع فوق که از مشکلات اصلي جامعه است، تنها راه عملي حل اين معضل مجهز گرديدن بدنه مجموعه دستگاه‌هاي دولتي استان به دولت الکترونيک است که هنوز زير ساخت‌هاي اجراي آن در استان ما سمنان به عنوان پايلوت فراهم نگرديده، اما به دنبال آن هستيم که از تجربه منطقه آزاد کيش در اين رابطه استفاده کنيم تا بوسيله آن و رصد درخواست‌هاي مردم و سرمايه‌گذاران مثلا براي تهيه زمين وقت و عمر آنها که حق‌الناس‌تر از خيلي مسايل است، پايمال نگردد و يک سرمايه‌گذار به دليل بروکراسي اداري و معطلي فراوان عطاي سرمايه‌گذاري را به لقايش نبخشد.

آيا بدنه مجموعه دستگاه‌هاي دولتي و برخي مديران غير‌همسو و عدم دسترسي به يک مدير از همه مهمتر فقدان مدير لايق، چالش جدي مجموعه استانداري است؟ چرا که متاسفانه برخي از مديران کمتر علاقه‌اي به استان دارند و حتي جزو مديران پروازي به شمار مي‌روند،اين عدم قابليت مديران،ظهور و بروز کارشناسان فاقد تخصص لازم و کاهش انگيزه کارکنان را به دنبال نخواهد داشت‌؟

مي‌تواند اين عوامل تأثير منفي براي خدمتگزاري بهتر به مردم استان بگذارد. اما در زمينه مديران پروازي طبق دستورالعمل لازم به همه مديران ابلاغ کرديم که حق ندارند به دفعات محل خدمت خود را ترک کنند و حتي آنها را موظف به سکني گزيدن خانواده در محل خدمت کرديم با اين حال ممکن است برخي از موارد و کاستي‌ها وجود داشته باشد، که آنها را رصد نموده و فعاليت مديران را در مقاطع مختلف زير ذره‌بين ‌برده که باز هم تاکيد مي‌کنم لازمه آن رسيدن به دولت الکترونيک است چراکه با را‌ه‌اندازي اين سيستم همه مديران استاني در جريان فعاليتهاي مجموعه تحت پوشش خود قرار مي‌گيرند و آنها را ارزيابي مي‌کنند.

در آستانه سفر قريب‌الوقوع رئيس‌جمهور به استان سمنان اين روزها برخي مطالبات و مشکلات نقاط مختلف استان جدي‌تر مطرح مي‌شود علاوه بر وجود برخي مشکلات همانند کم آبي و خشکسالي، بودجه اندک عمراني استان، جمعيت کم، معضلات راه‌هاي استان و... متاسفانه در دولت گذشته شاهد افزايش شهرستان‌هاي استان از 4 شهرستان به 8 شهرستان بوديم و به تبع آن تقسيمات کشوري نقاط مختلف استان نيز تغيير کرد اما اين شائبه ايجاد شد که بسياري از نقاط مختلف اين خطه تنها راه رسيدن به توازن پايدار و عدالت را در گرو ارتقاي تقسيمات کشوري حتي با نگاه غير‌کارشناسانه مي‌دانند که همين امر سبب شده شهرستاني چون مهديشهر علي‌رغم گذشت يک دهه از اعلام شهرستان شدن هنوز به ابتدايي‌ترين زير ساخت‌ها و حتي استقرار ادارات دست نيافته است براي اين موضوع چه تمهيداتي را انديشيده‌ايد‌؟

آنچه که در دولت گذشته اتفاق افتاد را بدون شک بايد ساماندهي کرد وشهرستان‌هاي استان مستقل شوند اخيرا در ديدار با اعضاي شوراي شهر ميامي‌که از شهرستانهاي تازه تاسيس استان به شمار مي‌رود رفع اين معضل را تنها در گرو مشارکت آحاد مردم و مسئولين آن منطقه و مجموعه استانداري مي‌دانم به اين ترتيب که بخشي از کارها برعهده آنها و بخشي ديگر بر عهده ما قرار گيرد مثلا در زمينه استقرار ادارات که بعضا مشکلاتي را براي مردم مناطق مورد نظر ايجاد کرده تنها راه آن مشارکت دولت باآحاد مردم در اين رابطه است به اينگونه که فضاي فيزيکي رايگان را ادارات تاثير‌گذار در هر منطقه از شهرستان‌هاي استان در اختيار مراکز دولتي جهت استقرار به مدت يک سال قرار دهند و سپس با پيگيري مجموعه استانداري با دستگاه‌هاي دولتي شاهد داير نمودن ادارات يا نمايندگي آنها در آن منطقه خواهيم بود توقع ايجاد شده در ميان مردم اين شهر‌ها را بايد ساماندهي کرد تا مشکلات آنها به تدريج حل گردد.

چه پروژه و طرح‌هايي براي سفر کاروان تدبير و اميد به استان سمنان در نظر گرفته شده است و چه مقدار اعتبار ريالي اين پروژه‌هاست؟

براي توسعه و رشد استان حدود 57 پروژه را براي سفر رياست جمهوري معرفي کرديم که فعلا 29 طرح و پروژه اولويت بيشتري دارد ضمن اينکه اين تعداد نيز هنوز نهايي نشده است ممکن است در جريان سفر رياست جمهوري و هيات وزيران به شهرهاي مختلف استان پروژه‌هاي جديدي تعريف شود و يا اينکه اين پروژه‌ها به دليل برخي نگاهها منتفي گردد در مجموع نگاه دولت به پروژه‌هاي سفرهاي استاني نگاه کارشناسي است،نه ديدگاه سياسي که اين امر متاسفانه در دولت گذشته هزينه‌هاي زيادي را براي کشور تحميل کرده است،که وجود پروژه‌هاي نيمه تمام استاني نمونه آنهاست لذا پروژه‌ها بايد اقناعي و کارشناسي باشد تا دستوري و سياست دولت و بنده براين است که هرگز پروژه نيمه تمامي‌را افتتاح نمي‌کنيم حتي براي اين سفر و حضور رئيس‌جمهور در مرکز استان فشارهايي وارد شد که فرودگاه سمنان را با تجهيزات فرودگاه شاهرود موقتا راه‌اندازي کنيم تا رئيس دولت با هواپيما وارد استان شود اما هرگز زير بار اين اقدامات غير کارشناسي نرفته و نخواهيم رفت اعتبار پروژه‌ها نيز هنوز مبلغ آن مشخص نيست که ظرف چند روز آينده و با توجه به نزديک شدن سفر رياست جمهوري و برگزاري جلسات کميسيون‌هاي چند جانبه با مسئولين دولتي سفرهاي استاني در نهايت با درايت شخص رئيس‌جمهور جزئيات سفر و اعتبارات پروژه‌ها مشخص و نهايي خواهد شد به هر حال پافشاري به اعتقادات سخت اما آينده شيريني دارد.

با توجه به استقبال پر‌شور مردم استان يزد از رئيس‌جمهور انتظار اين است که در استان سمنان از فرزند اين خطه استقبال پر‌شور‌تري انجام گيرد و همانطور که مستحضر‌يد طي روزهاي گذشته کميته‌هاي مختلف استقبال و نيز جلسات گوناگوني در اين زمينه برگزار شده اما طي چند روز قبل براي برخي از مردم استان پيامک‌هايي مبني بر قطع يا‌رانه آنها ارسال گرديده اين امر به نظر جنابعالي در اين شرايط ضرورت داشت يا خير‌؟

در زمينه استقبال، خيال بنده از حضور مردم راحت است وتنها نگران پذيرايي مطلوب از آن‌ها هستيم اماطبق قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها که هم دولت و هم مجلس مصرانه اصرار بر اجراي آن دارند قرار است که يارانه براي افرادي واريز شود که شرايط احراز گرفتن يارانه را طبق قانون دارند در اين شرايط فعلي نه قانون اجازه را به دولت مي‌دهد و نه دولت تصميم دارد به صورت جدي به حذف يارانه‌بگيران مبادرت کند البته در اين زمينه طي اين سالها دولت در اجراي اين طرح به صورت قانوني کمي‌تعلل کرده و مجلس شوراي اسلامي‌ نيز درصدد است که وضعيت طوري رقم بخورد که فشار مضاعفي بر مردم تحميل نگردد متاسفانه مسير اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها در دولت قبل تغيير کرد و اين دولت در صدد است که روش اجراي نقدي آن را به طور مثال به روش توزيع کالايي تبديل کند که البته اين روشها نيازمند کار کارشناسانه قوي‌تر است تا عدالت به طور دقيق در اين زمينه اجرا شود ارسال پيامک‌هاي اخير بدون شک رويه تشويش اذهان عمومي ‌و دلسرد کردن مردم را به دنبال دارد که اگر ادامه يابد پيگيري‌هاي لازم انجام مي‌گردد‌.

وضعيت چشم‌انداز استان سمنان پس از دوران پسا تحريم و ورود سرمايه‌گذاران خارجي و هيات‌هاي مربوطه جهت سرمايه‌گذاري ‌در استان سمنان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

تمام سعي مجموعه مديريتي استان در اين است که از اين فرصت نهايت استفاده را جهت شتاب توسعه و آباداني استان سمنان بردارد و قبل از اين جلسه نيز يک جلسه با يک سرمايه‌گذار داخلي در زمينه معدن نمک داشتيم که طرح‌هايي را آورده بود که از اين طرح استقبال و حتي يک قطعه بلور نمکي نيز به عنوان هديه به آنها داده شد.

واقعيت اينکه متاسفانه نتوانسته‌ايم از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي استان در زمينه‌هاي صنعتي معدني، گردشگري به نحو احسن استفاده کنيم که در اين راستا اخيرا باب مذاکره را به کمک اتاق بازرگاني، صنعت معدن استان با هيات‌هاي خارجي و از جمله هيات اقتصادي اتريش به کمک ‌برخي از چهره‌هاي تأثير‌گذار اين استان بازکرديم و برنامه‌هايي نيز از سوي استان براي اين هيات تدوين شده بود که به دليل لغو سفر رياست جمهوري به اتريش فعلا دست نگه داشته‌ايم، که اميدواريم حضور اين هيات‌هاي خارجي و سرمايه‌گذاري چشم‌انداز مطلوبي را براي آينده اقتصادي استان ترسيم نمايد که بنده به اين موضوع خيلي اميدوار هستم و فرش قرمز مجموعه مديريتي استان براي حضور آنها هميشه پهن است.

در سال گذشته دو اتفاق ماندگار و شيرين در سياست داخلي و سياست خارجي کشور رخ داد. موضوع توافق هسته‌اي و سرانجام بر جام و ديگري حضور حماسي مردم در انتخابات اسفندماه که گفتمان و تفکر جديدي را مردم پذيرفتند و يک نه بزرگ به برخي تندروها اعلام کردند.اما متاسفانه موج تخريب و بد اخلاقي‌هاي سياسي برخي از مخالفين دولت و حماسه مردم، همچنان ادامه دارد و پيش بيني مي‌شود در اين سال آخر فعاليت دولت يازدهم و شروع به کار مجلس دهم بيشتر هم گردد،نظرتان در اين مورد چيست؟

گاهي وقت‌ها کسي خواب است که بيدار مي‌شود ولي گاهي وقت‌ها کسي خودش را به خواب زده که هرگز بلند نمي‌شود که اين خيلي زشت است. متاسفانه برخي از اين دوستان بارها در معرض افکار عمومي‌ قرار گرفته‌اند و مردم آنها را قبول نکردند، اما آنها دست‌بردار نيستند و خود را اصلاح نکردند و حتي سمج‌تر شده‌اند.

در قضيه برجام نظر‌سنجي‌هاي معتبر مي‌گويد که 88 ‌ در‌صد جميعت کشور از رفتار دولت و تيم مذاکره‌کننده و نيز اقتدار نظام در اين زمينه راضي هستند و 7 درصد مخالف برجام بودند و 5 درصد نيز نظري ندادند. از سوي ديگر حمايت رهبري انقلاب از تيم مذاکره‌کننده بود، البته توصيه‌هاي ايشان نيز چراغ راه مذاکرات بود.لذا هر عقل سليمي‌ بايد اين نظر را بپذيرد و يا در زمينه انتخابات مجلس، همگان ديدند که چه حماسه‌اي رخ داد و ديدگاه‌هاي مردم به سمت وسوي چه طيف و جرياني گرايش دارد. اکثر مردم ديگر تندروي را قبول ندارند، آنها متاسفانه آنها بر طبل جهل مي‌زنند. امير‌المومنين مي‌فرمايد:«چنين مردمي‌، وقتي از دنيا بروند از خواب بيدار مي‌شوند، لذا شيطان در آنها متاسفانه نفوذ کرده و آنها را رها نمي‌کند، اما با اين حال آرزوي دعا و هدايت براي آنها داريم و صبر پيغمبر (ص) را براي آنها پيشه مي‌کنيم، تا خداوند آنها را در اين دنيا و آن دنيا هدايت کند.

جنابعالي در بدو ورود به استان ‌و در مراسم توديع و معارفه اعلام کرديد که دکتر روحاني يک توصيه جدي براي استان داشتند و آن اينکه زمينه را طوري فراهم کنيد که جمعيت سرريز تهران به سمت استان سمنان سرازير شود، چه راهکارهايي را در اين زمينه اتخاذ کرديد و نظرتان در رابطه با توصيه رئيس‌جمهور چيست‌؟

با توجه به جمعيت گسترده تهران و مشکلات کنوني پايتخت و به اشباع رسيدن نقاط غرب کشور از نظر جمعيت، استان سمنان بهترين مکان براي انتقال‌ بخشي از جميعت تهران است که اگر مشکل آب حل شود، بستر لازم براي سرازير گرديدن بخشي‌ از پتانسيل‌هاي به سمنان فراهم مي‌شود مثلا در همين قضيه دستور مقام معظم رهبري مبني بر خارج کردن پادگان‌ها از تهران، استان سمنان اولين استاني است که در اين رابطه اعلام آمادگي نموده است. از طرف ديگر گزارشات ادارات مربوطه حاکي از اين نکته است که علي‌رغم کاهش جمعيت دانش آموزي در اکثر نقاط کشور، استان و شهر سمنان در اين زمينه شاهد افزايش جمعيت دانش‌آموزي بوده است،که اين اتفاق مبارکي است.

کما اينکه هنوز اين افزايش جمعيت که به نظر مي‌رسد در سطح استان در حال وقوع است هنوز به طور ملموس خود را نشان نداده و اين قضيه در سر‌شماري آمار و نفوس مسکن که آبان ماه سال جاري برگزار خواهد شد، مشخص و هويدا مي‌گردد. با اين حال بايد اين جاذبه‌ها و بسترها براي حضور جميعت سرريز تهران به استان فراهم شود، اما در عين حال با زور و جبر هم نمي‌توان مردم را به استان کشاند، چرا که انسان بنده محبت است.

ادامه در صفحه15

فرش قرمز براي ‌سرمايه‌گذاران در استان پهن مي‌شود

 

در اين راستا‌ مي‌توان از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي انجمن‌هاي موثر شهرهاي مختلف استان که در تهران صاحب پايگاه اجتماعي مناسبي هستند، به نحو احسن استفاده کرد يا حتي از توانمندي آنها براي ترغيب هم‌استاني‌ها‌ي خارج از کشور جهت سرمايه‌گذاري در استان کمک خواست نظرتان در اين رابطه‌ چيست‌؟

پيشنهاد مطلوبي است کما اينکه اخيرا در تهران جلسه‌اي نيز با برخي از اين انجمن‌ها در جهت رفع موانع استان سمنان برگزار کرديم که به نتايج مطلوبي دست يافتيم که به اميد خدا اين سفر رياست جمهوري از اين نظرات نهايت استفاده را خواهيم برد. مقدمات برگزاري نشست با اين انجمن‌ها و استفاده از توانمندي‌هاي آنها را مجموعه مديريتي استان جدي خواهد گرفت،که البته نياز به کمک تشکل‌ها و انجمن‌هاي استان نيز هستيم.

به عنوان آخرين ‌سوال،‌ با توجه به وضعيت فعلي فرهنگ‌ در جامعه و لزوم حمايت از تشکيلات مردم نهاد و انجمن‌ها، ‌در اين رابطه چه برنامه‌هاو طرح‌هايي را در دست اقدام داريد‌؟ چرا که اکثر انجمن‌ها معتقدند که حمايت آنچناني از آنها نمي‌گردد و فقط در برخي مواقع مسئولين به سراغ آنها مي‌آيند؟

بدون شک تشکيلات مردم‌نهاد و سمن‌ها، بازوان توانمند و کمک‌يار حاکميت و دولت آ ن هم در اين شرايط فعلي هستند همه بايد زير يک سقف جمع شوند و مجموع مديران استاني نيز بايد آنها را به رسميت بشناسند و در چارچوب قانون از آنها حمايت کنند‌. کشور نياز به احزاب و تشکيلات مردم‌نهاد دارد. چرا که در اکثر مواقع در توان مجموعه مديريتي استان و مسئولين نيست که همه قضايا را رصد کنند و يا بنا به دلايلي از رسانه‌اي شدن آنها برخي از مديران بيم دارند. اين وظيفه تشکيلات مردم نهاد و احزاب است که با ارائه برنامه و طرح جامع دولت را در همه زمينه ياري کنند.

تشکر مي‌کنيم از فرصتي که در اختيار روزنامه «مردم‌سالاري» ويژه استان سمنان قرارداديد و از حوصله و صبرجنابعالي در پاسخ به سوالات سپاسگزاري مي‌کنيم.

بنده نيز از حضور شما قدرداني مي‌نمايم،اميدواريم که با کمک همه مردم استان بتوانيم‌ سفر پر‌برکت و پرخيري را پيش رو‌ داشته باشيم تا روند توسعه و آباداني استان به ويژه در زمينه بهبود کسب و کار و سرمايه‌گذاري شتاب بيشتر گيرد.

 

 

در اين راستا‌ مي‌توان از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي انجمن‌هاي موثر شهرهاي مختلف استان که در تهران صاحب پايگاه اجتماعي مناسبي هستند، به نحو احسن استفاده کرد يا حتي از توانمندي آنها براي ترغيب هم‌استاني‌ها‌ي خارج از کشور جهت سرمايه‌گذاري در استان کمک خواست نظرتان در اين رابطه‌ چيست‌؟

پيشنهاد مطلوبي است کما اينکه اخيرا در تهران جلسه‌اي نيز با برخي از اين انجمن‌ها در جهت رفع موانع استان سمنان برگزار کرديم که به نتايج مطلوبي دست يافتيم که به اميد خدا اين سفر رياست جمهوري از اين نظرات نهايت استفاده را خواهيم برد. مقدمات برگزاري نشست با اين انجمن‌ها و استفاده از توانمندي‌هاي آنها را مجموعه مديريتي استان جدي خواهد گرفت،که البته نياز به کمک تشکل‌ها و انجمن‌هاي استان نيز هستيم.

به عنوان آخرين ‌سوال،‌ با توجه به وضعيت فعلي فرهنگ‌ در جامعه و لزوم حمايت از تشکيلات مردم نهاد و انجمن‌ها، ‌در اين رابطه چه برنامه‌هاو طرح‌هايي را در دست اقدام داريد‌؟ چرا که اکثر انجمن‌ها معتقدند که حمايت آنچناني از آنها نمي‌گردد و فقط در برخي مواقع مسئولين به سراغ آنها مي‌آيند؟

بدون شک تشکيلات مردم‌نهاد و سمن‌ها، بازوان توانمند و کمک‌يار حاکميت و دولت آ ن هم در اين شرايط فعلي هستند همه بايد زير يک سقف جمع شوند و مجموع مديران استاني نيز بايد آنها را به رسميت بشناسند و در چارچوب قانون از آنها حمايت کنند‌. کشور نياز به احزاب و تشکيلات مردم‌نهاد دارد. چرا که در اکثر مواقع در توان مجموعه مديريتي استان و مسئولين نيست که همه قضايا را رصد کنند و يا بنا به دلايلي از رسانه‌اي شدن آنها برخي از مديران بيم دارند. اين وظيفه تشکيلات مردم نهاد و احزاب است که با ارائه برنامه و طرح جامع دولت را در همه زمينه ياري کنند.

تشکر مي‌کنيم از فرصتي که در اختيار ما قرارداديد و از حوصله و صبرجنابعالي در پاسخ به سوالات سپاسگزاري مي‌کنيم.

بنده نيز از حضور شما قدرداني مي‌نمايم،اميدواريم که با کمک همه مردم استان بتوانيم‌ سفر پر‌برکت و پرخيري را پيش رو‌ داشته باشيم تا روند توسعه و آباداني استان به ويژه در زمينه بهبود کسب و کار و سرمايه‌گذاري شتاب بيشتر گيرد.

 

کد مطلب: 54772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *