۰
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۱
گفت و گو با پروانه سلحشوري:

بايد براي جايگاه اصلي زنان تلاش کنيم

پروانه سلحشوري، نماينده مجلس و عضو فراکسيون اميد است. او يکي از 17 زن حاضر در مجلس است که تصور مي‌شد با حضور آنها، حتما يکي از اعضاي هيئت رئيسه از ميان زنان انتخاب مي‌شود. اما پروانه مافي و سهيلا جلودارزاده، که دو چهره شاخص فراکسيون زنان مجلس هستند، نتوانستند در ترکيب هيئت رئيسه ظاهر شوند. حتي ميزان راي آنها به قدري بود که در جايگاه‌هاي بسيار پايين قرار گرفتند. اين يعني زنان هرچقدر هم تعدادشان در مجلس بيشتر باشد، باز نمي‌توانند در ترکيب هيئت رئيسه قرار گيرند.
بايد براي جايگاه اصلي زنان تلاش کنيم
 

پروانه سلحشوري، نماينده مجلس و عضو فراکسيون اميد است. او يکي از 17 زن حاضر در مجلس است که تصور مي‌شد با حضور آنها، حتما يکي از اعضاي هيئت رئيسه از ميان زنان انتخاب مي‌شود. اما پروانه مافي و سهيلا جلودارزاده، که دو چهره شاخص فراکسيون زنان مجلس هستند، نتوانستند در ترکيب هيئت رئيسه ظاهر شوند. حتي ميزان راي آنها به قدري بود که در جايگاه‌هاي بسيار پايين قرار گرفتند. اين يعني زنان هرچقدر هم تعدادشان در مجلس بيشتر باشد، باز نمي‌توانند در ترکيب هيئت رئيسه قرار گيرند. با سلحشوري درباره همين قضيه گفت وگو کرديم. گفت و گوی مردم سالاری با او را می خوانید.

چرا زنان در ترکيب هيئت رئيسه نيستند؟

اين را بايد از مردان پرسيد!

لابي‌گري کم بود؟

نه، اتفاقا ما لابي‌گري کرديم. هر کجا که رسيديم صحبت کرديم. من فکر مي‌کنم حتي اگر جامعه ما در بيرون هم آماده پذيرش حضور زنان باشد، مرداني که در مجلس هستند آماده پذيرش حضور زنان نيستند. اما هفت نفر از ليست اميد در ترکيب هيئت رئيسه قرار گرفتند که خودش پيروزي بزرگي است.

آيا همين کفايت مي‌کند‌؟ اينکه 7 نفر از ليست اميد به هيئت رئيسه رفتند اما هيچ خانومي‌در اين ترکيب ديده نمي‌شود؟

نه اصلا اينطور نيست. من شخصا معتقدم فضاي مجلس با حضور يک زن در ترکيب هيئت رئيسه فرق زيادي پيدا مي‌کرد. براي من خيلي اين مهم است. خيلي هم تلاش کردم. ولي اين را فهميدم که ما زنان خيلي کار داريم که انجام دهيم. خيلي راه است که برويم و به جايگاه اصلي مان برسيم.

فکر مي‌کنيد زنان براي هيئت رئيسه سال بعد شانسي دارند؟

فکر مي‌کنم بلکه ولي مستلزم اين است که خودمان خيلي تلاش کنيم.

ولي تجربه تاريخي نشان داده که ترکيب هيئت رئيسه در طول آن 4 سال چندان تغييري نمي‌کند. نهايتا تغيير 10 تا 20 درصدي خواهد داشت و زني هم تا به حال در اين ترکيب نبوده.

اتفاقا مي‌گويند سال دوم ريزش رخ مي‌دهد. چون نماينده‌ها همديگر را بيشتر مي‌شناسند پس سال دوم تغيير زيادي ايجاد مي‌شود. البته فراکسيون اميد هم چندان به زنان اعتماد نکرد. من هميشه در صحبتهايم گفته‌‌ام که نگاه به زن چندان در اصولگراها و اصلاح‌طلبان فرقي ندارد. اما خوبي اصلاح طلبان اين است که وقتي فهميدند اين کوتاهي را انجام داده‌اند، خودشان را در اين زمينه نقد کردند. بلافاصله در آنجا فهميدند که کار اشتباهي انجام شده است که زن در هيئت رئيسه وجود ندارد.

با توجه به اينکه زنان حاضر در مجلس به غير از خانم جلودارزاده، باقي به ‌عنوان تازه کاران مجلس به حساب مي‌آيند، فکر مي‌کنيد دليل اين عدم اعتماد چقدر به آن مربوط مي‌شود؟

اتفاقا ما براي اينکه نگويند تجربه کافي نداريم، از چهره‌هاي جوانمان گذشتيم تا فردا نقدي روي عملکرد زنان نباشد. چهره‌هاي شاخصي که فعال تر بوده را فرستاديم، مثل خانم مافي و جلودارزاده. اما نگاه و رويکرد بايد تغيير کند. نگاه به کارآمد بودن زنان را بايد در بين مردان مجلس به وجود آوريم. ماها هم بايد نشان دهيم که شايستگي اش را داريم. دکتر عارف هميشه گفته است که چون خودم شايستگي‌هاي زنان را ديده ام به زنان اعتقاد دارم. اگر ما زناني که در مجلس حضور پيدا کرديم بتوانيم اين حضور را موثر کنيم، مردان جامعه در سطح نخبگان سياسي، زنان را بيشتر باور خواهند داشت.

کد مطلب: 56522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *