۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۴
روح اله جعفری کارگزدان و پژوهشگر تئاتر:

مسئولان از هنرمندانی که خانه نشین شده اند دلجویی کنند

تنها راه نجات عرصه فرهنگی از این همه سردرگمی و آشفتگی، بازگشت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و مراکز ذی ربطش، به قانون اساسی و اجرای آن قوانین است .
مسئولان از هنرمندانی که خانه نشین شده اند دلجویی کنند
یک کارگردان و پژوهشگر تئاتر از ترویج بی قانونی در حوزه فرهنگ انتقاد کرد و خواستار دلجویی مسئولان فرهنگی کشور از هنرمندانی شد که خانه نشین شده اند.
دکتر روح الله جعفری کارگردان و پژوهشگر تئاتر در گفت وگو با پایگاه خبری فریادگر درباره وضعیت فعلی تئاتر کشور و لغو اجراهای مجوزدار درشهرستان ها گفت: متاسفانه درطول سال های اخیر بی قانونی درعرصه فرهنگی کشور به گونه ای است که بسیاری ازهنرمندان ناجوانمندانه کنار گذاشته شده و به ناچار خانه نشین شده یا مجبور به ترک وطن شده اند.
این کارگردان تئاتر با بیان این که درحال حاضر شاهد این هستیم که هیچ سیاست جامع و مدونی دراین حوزه وجود ندارد و هر مدیری با سلیقه و صلاحدید و نظر شخصی خود اقدام می کند افزود: درچنین شرایطی معنی و ماهیت وجودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوزهای صادرشده توسط آنان زیر سوال می رود.
وی افزود: چرا باید هر مدیر شهری و استانداری بتواند دستورات وزارت ارشاد را نادیده گرفته و برای آن دستورات تره هم خُرد نکند؟ چه کسی باید ضرر و زیان روحی و مادی ای که به هنرمندان وارد می شود را جبران کند؟
کارگردان نمایش «تماشاچی محکوم به اعدام» با بیان این که اگر وزارت ارشاد نمی تواند بر دستگاههای زیردست خود اعمال نظر کند، بهتراست این موضوع را رسماً اعلام کند تا تکلیف هنرمندان و هنردوستان با این اداره روشن شود، اظهارکرد: من به شخصه معتقدم هنرمندان ما باید ملاحظات رایج را کنار گذاشته و با پیگیری قضایی لغوهای صورت گرفته ازسوی مدیران شهرستانی ، از ادامه این بی قانونی ها جلوگیری کنند.
سرپرست گروه گیتی ادامه داد: دولت سال هاست که شعار خصوصی مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی را می دهد اما در عمل کاری می کنند که هیچ تهیه کننده خصوصی ای حاضر به ریسک بر روی سرمایه اش نباشد زیرا هر لحظه امکان توقیف، لغو مجوز و مواردی از این دست سبب می شود تا تمامی سرمایه شخصی یک سرمایه گذار نابود شده و او را دچار خسارت های بی دلیل فراوان کند .
جعفری افزود: درنتیجه این موضوع ، هنرمندان نیز به ناچار یا باید عطای کارکردن را به لقایش بخشیده  یا به آثار سفارشی روی آورند که گاهی اوقات، خود نیز به آن باور ندارد و به همین دلیل روز به روز سطح کیفی آثار پایین آمده و شاهد سقوط آن در عرصه فرهنگی کشور و در راس آن در رسانه ملی شاهد آن هستیم.
او افزود: متاسفانه رسانه ملی در چند سال اخیر با سرعت فزاینده ای به سمت ابتذال سقوط می کند و این دلیلی ندارد جز سقوط سطح توقع و زیبایی شناسی مدیرانی که بخش فرهنگی و به ویژه رسانه ملی را هدایت می کنند .
این هنرمند در پاسخ به این سوال که وزارت ارشاد در این میان چه نقشی باید ایفا کند ،گفت: وزارت ارشاد به عنوان نهادی که در قانون اساسی به عنوان متولی فرهنگی کشور باید به نظر نخبگان و متخصصان این فن اهمیت داده و در قانونگذاری های خود از نظر آنها سود ببرد . وزارت ارشاد اگر به خرد جمعی بها دهد و با افراد و مدیرانی که قانون را زیر پا گذاشته و به شکل سلیقه ای ، شخصی و فراقانونی عمل می کنند ، قاونی عمل کند این همه بی قانونی و درهم ریختگی در عرصه فرهنگی هنری کشور به وجود نمی آید .
وی در پایان با بیان اینکه تنها راه نظم بخشیدن به عرصه فرهنگی کشور دلجویی از هنرمندانی است که در طول سال ها بی هیچ دلیل قانونی و موجه و حتی اعلام شده ای کنار گذاشته شده و باعث در هم ریختگی و آشفتگی عرصه فرهنگی کشور شده اند، گفت: تنها توصیه من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از آن به کلیه نهادهای مرتبط فرهنگی کشور، بازگشت به قانون اساسی و عمل کردن دستورات صریح قانونی است .


کد مطلب: 9902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *