۰
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

آخرین فرصت مسعود شجاعی

پیش‌تر مسعود شجاعی به‌ عنوان تنها بازیکن ایرانی با تجربه حضور در سه جام جهانی لقب گرفته بود و حالا در کنار بازیکنانی چون جواد نکونام و مهدی مهدوی‌کیا، سومین کاپیتانی است که چهارمین جام ملت‌های پیاپی را تجربه خواهد کرد.
پیش‌تر مسعود شجاعی به‌ عنوان تنها بازیکن ایرانی با تجربه حضور در سه جام جهانی لقب گرفته بود و حالا در کنار بازیکنانی چون جواد نکونام و مهدی مهدوی‌کیا، سومین کاپیتانی است که چهارمین جام ملت‌های پیاپی را تجربه خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «ظهر چهارشنبه کارلوس کی‌روش فهرست نهایی تیم ملی ایران را برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات اعلام کرد که طبق انتظار نام مسعود شجاعی، هافبک تراکتورسازی به‌ عنوان کاپیتان ایران به چشم می‌خورد. با انتخاب شجاعی، او حالا رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرده است. پیش‌تر مسعود شجاعی به‌ عنوان تنها بازیکن ایرانی با تجربه حضور در سه جام جهانی لقب گرفته بود و حالا در کنار بازیکنانی چون جواد نکونام و مهدی مهدوی‌کیا، سومین کاپیتانی است که چهارمین جام ملت‌های پیاپی را تجربه خواهد کرد.
مسعود شجاعی را اولین‌ بار برانکو ایوانکویچ به تیم ملی ایران دعوت کرد و با حضور در دیدار آخر ایران مقابل آنگولا در جام جهانی در ۲۲‌سالگی موفق شد اولین تجربه حضور در این دوره از رقابت‌ها را به ثبت برساند. او در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ نیز حضور داشت تا به تنها بازیکن ایرانی تبدیل شود که سه دوره در این رقابت‌ها حضور داشته است.
۲۰۰۷؛ پشت تجربه تیموریان و نکونام
مسعود شجاعی را امیر قلعه‌نویی نیز در فهرست نهایی ایران برای جام ملت‌های ۲۰۰۷ قرار داد اما او در این دوره فرصت حضور در زمین مسابقه را نیافت؛ به این خاطر که آندو تیموریان و جواد نکونام دو بازیکن باتجربه ایران بودند که قلعه‌نویی اعتقاد ویژه‌ای به آنها داشت. همچنین شجاعی تا پیش از حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ فقط هشت بازی ملی در کارنامه خود داشت که یکی از این هشت مسابقه ملی مربوط به حضورش در مقابل آنگولا (دیدار آخر ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ ) است. او اولین حضورش در جام ملت‌ها را بدون این که وارد زمین مسابقه شود، تجربه کرد و به پایان رساند.
۲۰۱۱ و ۲۰۱۵؛ میدان‌دار تیم ملی
شجاعی اما بعد از رفتن قلعه‌نویی به مرور تبدیل به بازیکن فیکس تیم ملی ایران شد و میدان‌داری در تیم ملی را آغاز کرد. او در دوران مربیگری علی دایی و افشین قطبی دقایق حضورش در تیم ملی را افزایش داد. در جام ملت‌های ۲۰۱۱ با مربیگری قطبی که با حذف ایران در مرحله یک‌چهارم پایانی همراه بود، در سه مسابقه حضور داشت که فقط در یک دیدار به عنوان بازیکن فیکس وارد و دو دیدار بعدی را به عنوان یار جانشین وارد زمین شد. در جام ملت‌های ۲۰۱۵ نیز از لحاظ دقایق حضور بهترین عملکرد را داشت.
او در سه مسابقه با عراق، قطر و بحرین به عنوان بازیکن فیکس وارد زمین شد و موفق شد تک‌گل دوران حرفه‌ای خود را در این رقابت‌ها وارد دروازه بحرین کند. شجاعی اما حالا در کنار نکونام و مهدوی‌کیا ایستاده و شانس این را دارد تا با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا به عنوان پرافتخارترین کاپیتان تیم ملی ایران نام خودش را در عرصه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا جاودانه کند.
مهدوی‌کیا اولین بازیکن تیم ملی ایران بود که موفق شد چهار دوره حضور در جام ملت‌ها را تجربه کند. اولین حضور مهدوی‌کیا مربوط به جام ملت‌های ۱۹۹۶ و تیم رویایی محمد مایلی‌ کهن بود که با کسب مقام سوم و کسب مدال برنز برای ایران به پایان رسید. مهدوی‌کیا همچنین در سه دوره بعدی یعنی ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ نیز به میدان رفت که حاصل آن یک مقام سومی دیگر در جام ملت‌های ۲۰۰۴ با برانکو و دو حذف در مرحله یک‌چهارم پایانی مربوط به دوره ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ است؛ هر دو مقابل کره‌جنوبی! قبل از مهدوی‌کیا فقط دو بازیکن در قاره‌ آسیا بودند که چهار بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته‌اند؛ عدنان الطالیانی بازیکن امارات و لی مینگ بازیکن چین تا جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۴ چین، چهار بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشتند.
شجاعی: ثبات، عامل موفقیت و قهرمانی ایران
مسعود شجاعی پیش از اعزام ایران به امارات در گفت‌وگویی ابراز امیدواری کرد که تیم ملی ایران پس از چهار دهه به مقام قهرمانی برسد. وجه تمایز ایران در این دوره نسبت به دوره‌های قبل از دید شجاعی جالب است: «پس از سال ۲۰۰۶ و کنار رفتن برانکو از تیم‌ ‌ملی قلعه‌نویی و مربیان دیگر هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتند که این بی‌ثباتی به ضرر تیم‌ ‌ملی تمام شد. در مسابقات قبلی هم با بدشانسی نتیجه‌ نگرفتیم. مطمئنا ثبات به تیم فوتبال ایران کمک زیادی می‌کند تا موفق شویم. هدف ما تلاش زیاد و قهرمانی در جام ملت‌ها و خوشحال‌کردن مردم است. تمام تمرکز ما روی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است.»
مهدوی‌کیا، پرافتخارترین در جام ملت‌ها
در حال‌ حاضر مهدوی‌کیا با کسب دو مقام سومی از چهار دوره، پرافتخارترین بازیکن ایران در جام ملت‌های آسیاست و جواد نکونام با کسب یک مقام سومی در جایگاه دوم قرار دارد. مسعود شجاعی با ۷۹ بازی ملی و هشت گل زده می‌تواند با فینالیست‌شدن تیم ملی ایران و چه‌بسا قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها به‌تنهایی پرافتخارترین بازیکن ایرانی لقب بگیرد؛ با سه دوره حضور در جام جهانی و چهار دوره جام ملت‌ها و کسب قهرمانی با تیم ملی ایران. هر چند با توجه به توجه کی‌روش به میانگین سنی تیم شاید شجاعی در این دوره کمتر به بازی گرفته شود اما تجربه ثابت کرده که سرمربی سابق رئال‌ مادرید توجه خاصی به تجربه بازیکنان در دقایق حساس مسابقه خواهد داشت.»
کد مطلب: 100009
برچسب ها: فوتبال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *