۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۹

هجوم برای خرید سهام خودرو

مهر نوشت:

با آغاز معاملات بازار سهام در روز جاری ، گروه خودروسازی بورس با هجوم خریداران سهام همراه شده‌اند، این در حالی است که اخیرا مجوز افزایش قیمت خودروها صادر شده است.

اعلام افزایش قیمت انواع خودروهای سواری تولید داخل در کارخانجات خودروسازی ایران خودرو و سایپا در کنار انتظار برای آغاز برخی معاملات عمده و تاثیر گذار بر سودآوری این شرکتها اصلی ترین دلایل توجه معامله گران بازار سهام به گروه خودرو سازی عنوان می شود.

در حال حاضر گروه خودرو سازی سایپا که از بیشترین افزایش قیمت برای پراید به عنوان پر تیراژتیرین محصول تولیدی خود برخوردار شده، با صف خرید ۲۰ میلیون سهمی روبرو است. نسبت قیمت بر درآمدی این سهم تا امروز با پیش بینی عایدی ۵۰۱ ریالی در بودجه امسال ۲.۶ مرتبه ارزیابی می شود.

از دیگر نماد های پر تقاضا در گروه خودرویی ها به شرکت ایران خودرو متعلق بوده که هم اکنون میزبان معامله ۱۵ میلیون سهمی در دامنه نوسان مثبت قیمتی است.

روند معاملات این شرکت هم اینک در روندی متعادل پیگیری می شود و این در حالی است که نسبت قیمت بر درآمدی این سهم با پیش بینی سود ۳۷۱ ریالی در بودجه امسال ۴.۶ مرتبه اعلام شده است.

در گروه ایران خودرو آنچه بیش از همه مورد توجه معامله گران قرار گرفته است موضوع واگذاری بلوک ۳۳.۷ درصدی سهام بانک پارسیان از پرتفولیوی این شرکت و سایر شرکتهای تابعه آن است.

در همین حال، افزایش قیمت خودرو سواری تولید داخل، انتظار برای بالا بردن هر چه بیشتر حاشیه سود شرکتهای لیزینگی وابسته به دو غول خودورسازی کشور را در پی داشته است.

همسو با افزایش قیمت سهام شرکتهای خودرویی ، دو شرکت لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ خودروغدیر به ترتیب شاهد معامله بیش از ۲۴ میلیون و ۱۱ میلیون سهم تا این لحظه در بالاترین دامنه نوسان قیمتی بوده اند.

از دیگر نمادهای پر تقاضا به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با بیش از ۱۰ میلیون سهم تعلق دارد که خود را برای ورود به دومین گره معاملاتی در روزهای آینده آماده می کند.

"خگستر " با نسبت قیمت بر درآمدی ۴ مرتبه ای ،از شرکتهای تابع ایران خودرو بوده و در پرتفولیوی خود دارای بیشترین سهم از بانک پارسیان است.

در مجموع گروه خودروسازی بورس با برخورداری از ۳۰ شرکت هم گروه هم اینک از متوسط قیمت بردرآمدی ۳.۵۱ مرتبه ای برخوردار است که در این میان، پارس خودرو با نسبت P به E چهارده و دو دهم مرتبه ای و گروه بهمن با نسبت P به E دو و چهار دهم مرتبه ای به ترتیب بالاترین و پایین ترین نسبت را در این گروه برخوردار هستند.

ارزش بازار شرکت‌های خودرو ساز حاضر در تابلوی معاملات بورس تهران بالغ بر ۴ هزار و ۷۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
کد مطلب: 10034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *