۰
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۰

رقابت نزدیک هند و چین در فضا

چین روز پنجشنبه هفته گذشته نخستین کشوری بود که توانست یک فضا پیما را در نیمه تاریک کره ماه فرود آورد.این ماموریتی است که هند آن را با استفاده از فضاپیمای خود به نام 'چندرایان2' تکرار خواهد کرد.
چین روز پنجشنبه هفته گذشته نخستین کشوری بود که توانست یک فضا پیما را در نیمه تاریک کره ماه فرود آورد.این ماموریتی است که هند آن را با استفاده از فضاپیمای خود به نام 'چندرایان2' تکرار خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، به نقل از تارنمای 'دیفنس نیوز'، هنوز اطلاعات زیادی در خصوص فضاپیمای 'چندرایان 2' هند منتشر نشده است اما این فضاپیما دارای ماموریت مشابه فضاپیمای چانگ‌ئی-4 چین می باشد و احتمالا در محلی نزدیک به کاوشگر چینی بر سطح کره ماه فرود خواهد آمد.
چندرایان2 که دومین ماموریت هند به ماه است شامل یک ماهواره، کاوشگر به نام 'ویکرام' و یک ربات محرک خواهد بود. قرار بود ماموریت هند به کره ماه در روز پنجشنبه آغاز شود اما این پرتاب موشک این کشور به تعویق افتاد.
انتظار می رود محل فرود فضاپیمای هند بین دو آتش فشان 'مانزینوس سی' و 'سیمپلیوس ان' در نزدیکی قطب جنوب ماه باشد.
ماهواره هند در فاصله صد کیلومتری از سطح ماه قرار خواهد گرفت و به دور این کره خواهد چرخید. این ماهواره وظیفه ارسال اطلاعات از کاوشگر به زمین را خواهد داشت.
نیمه تاریک کره ماه هیچگاه به طور مستقیم روبروی زمین قرار نخواهد گرفت بنابراین ارتباط رادیویی مستقیم با زمین امکان پذیر نمی باشد.
کاوشگر هند مجهز به تجهیزات بررسی یخ زیر سطح ماه ،دو طیف سنج برای مطالعه مواد معدنی ،بررسی جو خارج ماه و یک دوربین برای زمین شناسی است.
کپسول فرود وظیفه انتقال امن تجهیزات تحقیقاتی هند بر روی سطح ماه را بر عهده خواهد داشت. این کپسول چهار محموله برای بررسی لکه های ماه، خواص گرمایی (خاک)، انرژی سطحی ماه پس از تابش نور خورشید و اندازه گیری الکترونها در جو، را حمل خواهد کرد.
ربات محرک که دارای شش چرخ است بلافاصله پس از فرود بر روی سطح کره ماه آزاد خواهد شد. این ربات با نیروی خورشید کار می کند.
دو دوربین نصب شده بر روی این ربات به محققان هندی این امکان را می دهد که تصاویر را به صورت سه بعدی تماشا کرده و حرکات آن را کنترل کنند.
در مجموع ده موتور الکتریکی بر روی این ربات قرار داده شده است که به حرکت آن کمک می کنند.
وزن تجهیزاتی که هند قصد دارد به کره ماه منتقل کند حدود 4 تن است. این ماموریت حدود یک سال به طول خواهد انجامید. ماموریت چندرایان کاملا هندی و تمام تجهیزات مورد استفاده در این کشور ساخته شده است .
وظیفه چانگ‌ئی-4 چین رصدهای نجومی و کاوش ساختار ترکیبات معدنی این قمر است. چین تصمیم دارد کاوشگر چانگ‌ئی-5 را سال آینده به ماه بفرستد.
ماه نورد چینی به آخرین دستاوردهای تکنیکی فضانوری مجهز است.
کارشناسان دانشگاه کیل آلمان یک دستگاه پرتوافکنی در اختیار آن گذاشته‌اند که می‌تواند وضعیت نور و آب را بسنجد و نتیجه را به زمین گزارش دهد.
چین قصد دارد در سالجاری میلادی با اعزام فضانورد دیگر به ماه مقداری از خاک و سنگ سطح کره ماه را برای آزمایش به زمین منتقل کند.
برنامه چین آن است که تا سال 2030 اولین انسان را بر سطح کره ماه فرود آورد.
چین در دسامبر سال 2013 با فرود آوردن کاوشگری متحرک بر سطح ماه، سومین کشور پس از آمریکا و شوروی سابق بود که فضانوردی را بر سطح ماه فرود آورد.
چین با این که قدری دیرتر از آمریکا و شوروی برنامه فضائی خود را شروع کرده، برنامه‌های گسترده ای برای 'تسخیر ماه' دارد.
این کشور قصد دارد تا سال 2022 ایستگاه فضائی مجهزی که از ایستگاه‌های کنونی بزرگتر و مجهز تر است بر روی کره ماه مستقر کند.
هر دو کشور هند و چین برای رقابت در اکتشاف فضا رقابت می کنند. هند به دنبال انجام ماموریت دوم ماه، مأموریت زهره و ماموریت دوم مریخ در سال های آتی است.
چین نیز ماموریت های مشابهی را دنبال می کند.
همانطور که سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) تعدادی از ماموریت های خود را برای یک سال آینده اعلام کرده است، چین با 38 پرتاب موفقیت آمیز موشک به فضا در سال 2018 به یک رکورد جهانی دست یافت.
هند مانند چین سیستم ره یاب (جی پی اس) بومی خود را تولید و در مدار زمین قرار داده است.
از سوی دیگر چینی ها شاهد گسترش حضور بخش خصوصی در این بخش بوده اند که این امر سبب افزایش ارزش صنعت فضایی این کشور شده است. در این زمینه هند هنوز موفق نبوده است. بودجه فضایی چین بسیار بیشتر از هند است.
با این حال سال 2019، سالی جذاب برای رقابت فضایی این دو کشور بزرگ آسیایی در خارج از کره زمین خواهد بود.
کد مطلب: 100641
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *