۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۲
عضو هيات علمي دانشگاه تهران:

جامعه بين‌الملل در قبال كشتار مسلمانان در ميانمار مسئول است

يك عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران تاكيد كرد كه كشتار مسلمانان در ميانمار، جنايت عليه بشريت است.
  بهرام مستقيمي در نشست علمي «بررسي ابعاد حقوقي بين‌المللي كشتار دسته‌جمعي مسلمانان در ميانمار و مسئوليت‌هاي جامعه بين‌المللي»، تصريح كرد: در ميانمار يك عده به طرز فجيعي كشته شده‌اند. پس در اينكه جنايتي رخ داده، شكي نيست ولي اينكه اين جنايت در چه حدي بوده است، جاي بحث دارد. بايد مشخص كنيم كه اين جنايت، جنايت عليه بشريت بوده يا به نوعي پاكسازي است.

وي ادامه داد: رقم خاصي براي اينكه بگوييم جنايت عليه بشريت بوده يا نسل‌كشي يا براي پاكسازي صورت گرفته است، وجود ندارد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به تعريفي از «جنايت» و با طرح اين پرسش كه وقتي جنايتي رخ مي‌دهد، دولت چه وظيفه‌اي برعهده دارد؟ اظهار كرد: طبيعي است كه دولت وظيفه دارد با كساني كه مرتكب عمل ناشايست شده‌اند، برخورد كند؛ لذا دولت براي تمامي افراد چه تبعه باشند چه نباشند، بايد به احقاق حق بپردازد و در قبال همه افراد مسئوليت دارد.

مستقيمي خاطرنشان كرد: سه جوان مسلمان به جرم تجاوز به يك دختر بودايي دستگير و اعدام مي‌شوند. ظاهرا احقاق حق شده است، پس دولت به ظاهر به وظيفه خود عمل كرده است اما اين عمل همين‌جا تمام نمي‌شود و ادامه دارد و درگيري و زخمي و كشته شدن مسلمانان را به دنبال دارد و بعد شرايطي را به وجود مي‌آورد كه وضعيت به صورتي غيرعادي و اضطراري مي‌شود.

وي با طرح اين سوال كه آيا دولت ميانمار اقدامات لازم را براي جلوگيري از بروز خشونت‌هاي بعدي انجام داده است يا خير؟ گفت: اگر دولت ميانمار اقدامات لازم را انجام داده بود، بودايي‌ها امكان اين را نداشتند كه مسلمانان را مورد حمله قرار دهند. شواهدي است كه نشان مي‌دهد اين قضيه فقط جنايت نيست بلكه موضوع چيزي بيش از جنايت عليه مسلمانان است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: آنچه كه در ميانمار اتفاق افتاده، جنايتي است كه داراي اثر بين‌المللي است يعني جنايتي است كه به ديگران هم سرايت مي‌كند.

مستقيمي در پايان يادآور شد: جامعه بين‌الملل بايد وارد شود و اگر مشخص شود آنچه كه اتفاق مي‌افتد، صلح و امنيت بين‌المللي را به خطر مي‌اندازد، مسئولان مي‌توانند مساله را در سازمان ملل متحد مطرح كنند؛ لذا جامعه بين‌الملل بايد اقدامي را در قبال اين جنايت انجام دهد و مسئوليت دارد.
کد مطلب: 1015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *