۰
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۰
رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی:

قدرت خرید کارگران در شرایط بحرانی تولید حفظ شود

علیرضا محجوب که صبح يكشنبه در جمع فعالان كارگري و بازنشستگان استان آذربايجان شرقي سخن می‌گفت، اظهار داشت: گرچه دستمزد جامعه کارگری و بازنشستگی کشور نسبت به سال‌های قبل به ظاهر افزایش یافته ولی توانایی خرید آنان کاهش یافته است.
قدرت خرید کارگران در شرایط بحرانی تولید حفظ شود
به نقل از ایلنا وی گفت: علي‌رغم اينكه مزد اسمی افزایش را نشان می‌دهد ولی مزد حقیقی و قدرت خرید کاهش یافته و به‌‌ همان نسبت سفره کارگران و بازنشستگان خالی و در واقع این قشر به اندازه گذشته نمی‌توانند نیازهای خود را تأمین نمایند.

مخالفت با تغيير نام تامين اجتماعي به صندوق بازنشستگي

وی با ابراز تاسف از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره قبل برای همسان سازی دستمزد و حقوق کارگران و بازنشستگان بر اساس معیار قدرت خرید رای ندادند خاطرنشان کرد: در دوره جدید مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود و فریاد همسان سازی را آنقدر بالا خواهیم برد تا دست اندرکاران امر به خواسته‌های کارگران و بازنشستگان تن در دهند.

محجوب بار دیگر مخالفت خود را با مطرح کردن تغییر نام سازمان تأمین اجتماعی به صندوق بازنشستگی اعلام و با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ما به ‌التفاوت مطالبات بازنشستگان گفت: متاسفانه ریالی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در این خصوص به بازنشستگان تعلق نگرفته و در واقع سازمان تامین اجتماعی اعتبارات اختصاصی در این زمینه را صرف موارد دیگری نموده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات اختصاصی در این زمینه در چندین نوبت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است، اظهار داشت: باید اهمیت موضوع گوشزد و با جا انداختن آن مصوبات مجلس به درستی اجرا شوند.

دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی در ادامه وضعیت کارخانجات را بحرانی توصیف کرد و گفت: در تمامی بازدیدهایی که اخیرا از چندین واحد تولیدی و صنعتی داشته‌ام جز درددل و گوش کردن به مشکلات چیز دیگری نبوده است.

محجوب با اشاره به برخی از آمار‌ها در این خصوص اظهار داشت: در گزارشی در حدود یک هزار و۲۳۴ کارگاه کوچک، متوسط و بزرگ با دارا بودن یکصدهزار نفر کارگر چیزی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بدهی داشته‌اند که بر این اساس سرانه بدهی هر واحد حدود ۷ میلیارد تومان می‌باشد و این چیزی جز مرگ این واحد‌ها را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مشکلات کارخانجات تنها مختص به تهران نبوده و در دیگر شهرستان‌ها نیز دیده می‌شود گفت: بی‌توجهی زیادی در این زمینه وجود داد و با آنکه مقرر بود دولت از واحدهای تولیدی صنعتی حمایت کند نه تنها کمکی به آن‌ها نشده بلکه با بالارفتن قیمت‌ها فشار مضاعفی بر کارگاه‌های تولیدی و صنعتی وارد شده که انتظار می‌رفت که دولت حداقل اگر کمکی نمی‌کند لااقل قیمت‌ها برای این واحد‌ها افزایش نمی‌داد.

كارگران همچنان از قراردادهاي موقت رنج مي برند

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار این مسایل همچنان موضوع قراردادهای موقت کار، پیمانکاران، دستمزد و حقوق و ناامنی شغلی برای کارگران وجود دارد اظهار داشت: در شرایط فعلی وضعیت به گونه‌ای است که با وضعیت مبهم شرکت‌ها و واحدهای تولیدی دیگر ناامنی شغلی کارگران به نگرانی از آینده وضعیت کاری شرکت‌ها تبدیل شده وکارگران گرچه همچنان از قراردادهای موقت رنج می‌برند هم اکنون از آینده غیرمعلوم واحدهای تولیدی مواجه هستند.

محجوب در ادامه با اشاره به فعالیت‌های خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: خوشبختانه خانه کارگر تاکنون در اثر تلاش و همت عزیزانی تاکنون با شایستگی با وجود همه مشکلات وتنگنا‌ها به پیش آمده که در این میان خانه کارگر تبریز نیز سرافرازانه در چارچوب اهداف این نهاد کارگری به پیش آمده و در واقع اگر تشکیلات خانه کارگر را به شاخ گلی تشبیه نماییم خانه کارگر تبریز تاج گل این گل است که نمونه تلاش آنان را در انتخابات مجلس نهم و در تمامی زمینه‌ها شاهد بودیم.

وی با قدردانی از تلاش اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر تبریز و دیگر فعالان جامعه کارگری استان آذربایجان شرقی در حضور موثر در انتخابات مجلس نهم و تمامی عرصه‌ها اظهار داشت: خوشبختانه در سایه این تلاش‌ها نمایندگان منتخب جامعه کارگری در استان آذربایجان‌شرقی به ویژه در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با موفقیت به مجلس راه یافتند که با علاقمندی که در آنان نسبت به مسایل کارگران وبازنشستگان وجود دارد شاهد اقدامات موثر در خصوص رفع مشکلات این قشر باشیم.

محجوب همچنین به تشریح روند تشکیل فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اشاره کرد وگفت: برای عضویت در این فراکسیون در مجلس نهم استقبال خوبی شد و حدود ۸۳ نفر از نمایندگان برای عضویت در آن ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۵ نفر برای هیئت رییسه انتخاب شدند که پس از برگزاری انتخابات بنده و آقای قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه ۳۰ رأی برای ریاست این فراکسیون به دست آوردیم که البته این حضور نشان می‌داد که خانه‌های کارگر در سراسر کشور فعالیت‌های خوبی را در این زمینه داشته‌اند.

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه موضوع گرانی و خالی شدن سفره فقرا و کارگران را از مسایل اساسی کشور خواند و گفت: معادلات اقتصادی کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که هر روز فقرا ضعیف‌تر و اغنیا بهره برداری لازم را از فرصت به دست آمده می‌برند و کار اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور صورت نمی‌گیرد.

وی اقداماتی مانند هدفمندسازی یارانه‌ها را حرکتی روبنایی خواند وگفت: این اقدامات کار اصلی نیست و با ادامه وضعیت فعلی و در صورتی که چاره‌ای برای آن نشود سفره کارگران و قدرت خرید آنان به طور جدی تهدید خواهد شد و حتی دستاوردهای گذشته را هم به باد خواهد داد.

محجوب با بیان اینکه ما به هیچ وجه آرزوی شكست اين طرح را نمي‌كنيم افزود: ما هم دوست داریم تا روند هدفمندسازي همانند آنچه که مجریان سیاست‌های اقتصادی پیش بینی می‌کنند حرکت کند ولی واقعیات چیز دیگری را نشان می‌دهد و در سال‌های آینده اثرات منفی این سیاست‌ها به خوبی خود را نشان خواهد داد.

رئيس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مجلس نهم را پیگیری بیمه کارگران ساختمانی عنوان کرد و گفت: کارگران ساختمانی در واقع فقیر‌ترین و بی‌کس‌ترین قشر نیروی کار به شمار می‌روند و هرچند مطابق قانون می‌بایستی همه اقشار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند ولی در قدم اول در دو مجلس قبلی و فعلی به وعده‌ای که ۱۰۰ سال در مورد کارگران ساختمانی داده می‌شود توجه شد و دولت هم با تلاش برای اجرایی کردن آن از سال ۸۹ از آن حمایت کرده است.

وی گفت گرچه بحث سهمیه بندی آن مورد قبول نیست و وقتی کارگر ساختمانی۷ درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کند با قانونی که داریم بایستی مابقی سهم حق بیمه نیز به هر طریق پرداخت و هرکس مانع اجرای آن شود باید ضایع شدن حق کارگران در مدت زمانی که از بیمه شدن کارگران ساختمانی جلوگیری کرده از جیب شخصی خود بپردازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح بیمه کارگران ساختمانی جهت نهایی شدن در کمیسیون مربوطه تحت بررسی است گفت: با تصویب این طرح به صورت یک فوریتی در مجلس ظرف ۱۵ روز آینده این طرح در کمیسیون نهایی خواهد شد از کارگران و انجمن‌های صنفی کارگران انتظار داریم نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه نمایند.

اين گزارش حاکی است در ادامه این مراسم به ۵۰ نفر از فعالان خانه کارگر آذربایجان شرقی در انتخابات مجلس نهم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی محجوب دبیرکل خانه کارگرجمهوری اسلامی تقدیر شد.

علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی در سفر به استان آذربایجان شرقی همچنین از مراحل تکمیلی و در حال بهره برداری پروژه سایت۲ مجتمع فرهنگی، آموزشی و ورزشی خانه کارگر تبریز بازدید کرد.

کد مطلب: 102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *