۰
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹

رفتار دوگانه غرب درباره حقوق‌بشر

سخنگوی وزارت خارجه ایران طی سخنانی در افتتاحیه دهمین اجلاس بین المللی رسانه‌ای اوراسیا گفت: باید رفتار دوگانه دولتمردان غربی نسبت به مفاهیم ارزشی مثل حقوق بشر و آزادیخواهی و نیز مقابله با تروریسم را برای افکار عمومی تشریح کرد و واقعیت را به مردم جهان گفت.
 رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در افتتاحیه اجلاس بین‌المللی رسانه‌ای اوراسیا به عنوان مهمان ویژه طی سخنانی بر ضرورت تشریح عملکرد دوگانه غرب در مواجهه با مفاهیم ارزشی مانند حقوق بشر و آزادیخواهی تاکید کرد.

وی با اشاره به از برپایی نشست «مدیا فروم» گفت: در شرایط فعلی وضعیت ویژه‌ای در جهان و منطقه خاورمیانه حاکم است. بحرانهای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهانی و منطقه‌ای، تحولات بزرگی را به دنبال خواهد داشت. از یک طرف دنیای غرب با مشکلات پیچیده‌ای در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی روبرو است و از طرف دیگر موج بیداری اسلامی تغییرات مهمی در نهادهای اداره کننده کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به وجود آورده است. به نظر می رسد تغییر ساختار قدرت بر اساس عدم کارآیی سیستم ها و سیاستهای اداره جهان امروز و نیز بروز قدرتهای بزرگ جدید نوظهور در آینده نزدیک، در حال شکل گیری است.

مهمان‌پرست افزود:‌این تغییر ساختار قدرت، مورد نظر و دلخواه ابرقدرتها نبوده و برای جلوگیری از آن به شیوه های مختلفی اقدام به ایجاد بحرانهای هدفمند می نمایند.



وی با تاکید بر این نکته که ایجاد و دامن زدن به موج اسلام هراسی و ایران هراسی، ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه، مخالفت با همگرایی و همکاریهای منطقه ای، ایجاد زمینه برای گسترش فعالیت گروههای افراط گرا و تروریستی با اهداف سیاسی مشخص در دستور کار قدرتها قرار دارد، افزود: آنها برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند تا با کمک رسانه ها، واقعیت ها را دگرگون جلوه داده و آنچه را در جهت منافع خود می دانند به عنوان واقعیت به مردم دنیا و افکار عمومی تحمیل کنند.به همین دلیل است که شاهد بی معنا شدن واژه های خوب و مقدسی مثل دموکراسی، حقوق بشر، مقابله با تروریسم، دسترسی به دانش پیشرفته برای رشد و توسعه می باشیم و استانداردهای دوگانه ابر قدرتها این موضوعات را تبدیل به ابزاری برای دستیابی به مطامع آنها کرده است.

مهمان‌پرست یادآور شد:سوال مردم دنیا این است : چرا قدرتهایی که مدیریت جهان را بر عهده دارند از این قدرت خود برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها استفاده می کنند؟ چرا به بهانه مقابله با تروریسم، دست به کشتار صدها هزار نفر از مردم بیگناه افغانستان و پاکستان و عراق می زنند؟ چرا به بهانه ایجاد دموکراسی در سایر کشورها، جنگ داخلی راه می اندازند و گروههای افراط گرا و گروههای تروریستی را تحت حمایت خود قرار می دهند؟ چرا کشورهای دارنده سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای، بجای عمل به تعهدات خود در معاهده NPT و نابودی این سلاح ها، دائماً زرادخانه های خود را پیشرفته تر می کنند و در همان حال از فعالیت هسته ای صلح آمیز کشورها که بر اساس معاهده NPT جزء حقوق آنها محسوب می شود جلوگیری می نمایند؟ چرا این ابرقدرتها شعار دموکراسی می دهند ولی سابقه آنها نشان از حمایت از دیکتاتورهای وابسته در کشورها برای تامین منافع آنها دارد؟ چرا این قدرتها ادعای حمایت از حقوق بشر و حتی حمایت از حقوق حیوانات می کنند، اما در مقابل کشتار هزاران نفر از مردم بی گناه و بی دفاع فلسطین سکوت می کنند؟ چرا شکنجه های غیر انسانی در زندانها و سیاهچال هایی مثل گوانتانامو، زندان ابوغریب و زندان بگرام توسط این قدرتها اعمال می شود و هنوز حاضر به توقف فعالیت گوانتانامو نیستند؟ چرا این قدرتها برای دسترسی به منابع انرژی بعنوان منبع اصلی تداوم ابرقدرتی خود و مقابله با قدرتهای نوظهور اقتصادی، دست به فتنه انگیزی و دشمنی بین ملتها و جنگ تمــدنها می زنند و در مناطق مختلف جهان بی ثباتی و نا امنی ایجاد می کنند؟ و سوالات فراوان دیگر.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به این که کشورهای مستقل مسئولیت سنگینی دارند و باید با همکاری و مشارکت یکدیگر به سمت اهداف ارزشمندی چون برقراری صلح و امنیت و توسعه در سراسر جهان حرکت کرده و از جنگ افروزی ها جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: باید از دخالت کشورهای قدرتمند در مسائل داخلی سایر کشورها جلوگیری کرد. باید همه سلاح های کشتار جمعی را از بین برد. باید سیـستم عادلانه ای در نظام بین الملل برقرار کرد. باید به ارزشها و حقوق کشورها و ملتها احترام گذاشت.باید رفتار دوگانه دولتمردان غربی نسبت به مفاهیم ارزشی مثل حقوق بشر و آزادیخواهی و نیز مقابله با تروریسم را برای افکار عمومی تشریح کرد و واقعیت را به مردم جهان گفت.

مهمان‌پرست تاکید کرد:‌ما بدنبال صلح و پیشرفت کشورها هستیم و این مسئله با مشارکت جهانی همه کشورها در اداره امور جهان امکان پذیر است. باید از هر فرصتی مثل اجلاس ارزشمند مدیا فروم استفاده کرد تا با بحث و دیالوگ، دیدگاههای مسئولین و متفکرین و ایده پردازهای مستقل به یکدیگر نزدیک شده و گامهای موثری در جهت خروج از بحرانهای فعلی جهانی و منطقه ای پیدا کرد. واضح است که رسانه ها برای چنین ماموریت خطیری، مسئولیت بزرگی بدوش دارند که باید آنرا دنبال نمود.
کد مطلب: 10214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *