۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۴
مسير ترانزيتي روسيه دچار اختلال شد

تخريب پل کريمه با آتش اوکراين

لاوروف درباره پايان صبر روسيه به غرب هشدار داد
تبادل آتش و اقدامات متقابل مسکو و کي‌يف پس از فرمان الحاق «ولاديميرپوتين» شرق اوکراين به روسيه تشديد شده‌است. بامداد ديروز(شنبه) انفجارهاي متعدد در بامداد شنبه شهر خارکف در شرق اوکراين را به لرزه درآورد. اين انفجارها ساعاتي پس از آن رخ داد که به گزارش خبرگزاري‌ها، روسيه حملات خود به اوکراين را در مناطق الحاقي متمرکز کرد. در ديگر مناطق الحاق شده به مسکو، وزارت دفاع روسيه روز جمعه گزارش داد که نيروهاي اين کشور پيشروي اوکرايني‌ها را در نزديکي شهر ليمان دفع کرده و سه روستا را در مناطق ديگر در شرق دونتسک بازپس گرفته‌اند.
تخريب پل کريمه با آتش اوکراين
گروه ‌بين‌الملل - مهدي يزدي: تبادل آتش و اقدامات متقابل مسکو و کي‌يف پس از فرمان الحاق «ولاديميرپوتين» شرق اوکراين به روسيه تشديد شده‌است. بامداد ديروز(شنبه) انفجارهاي متعدد در بامداد شنبه شهر خارکف در شرق اوکراين را به لرزه درآورد. اين انفجارها ساعاتي پس از آن رخ داد که به گزارش خبرگزاري‌ها، روسيه حملات خود به اوکراين را در مناطق الحاقي متمرکز کرد. در ديگر مناطق الحاق شده به مسکو، وزارت دفاع روسيه روز جمعه گزارش داد که نيروهاي اين کشور پيشروي اوکرايني‌ها را در نزديکي شهر ليمان دفع کرده و سه روستا را در مناطق ديگر در شرق دونتسک بازپس گرفته‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مهم‌ترين خبر ديروز جنگ اوکراين معطوف به عمليات «خرابکاران اوکرايني» در پل کريمه بود که منجر به انفجار و تخريب بخشي از اين پل ارتباطي شد. حدود ساعت 6 صبح روزشنبه، يک کاميون باري در بخش بزرگراهي پل کريمه از سمت شبه جزيره «تامان» منفجر شد. اين انفجار، آتش سوزي هفت مخزن سوخت قطاري که به سمت کريمه در حال حرکت بود را منجر شد. از اين پل به عنوان تنها مسير ارتباطي ميان شبه جزيره کريمه و روسيه ياد مي‌شود.
«ميخائيل پودولياک» مشاور «ولوديمير زلنسکي» رئيس جمهوري اوکراين درباره انفجاري که پل کريمه را لرزاند، گفت: اين تازه اول کار است. او در توئيتي نوشت: کريمه، پل، آغاز! هر چيز غيرقانوني‌اي بايد نابود شود. هر چير دزد شده‌اي بايد به اوکراين برگردانده شود. هر چيز اشغال شده‌اي توسط روسيه بايد بازگردانده شود. در اين ميان، صفحه رسمي وزارت دفاع اوکراين در توييتر نيز نوشت: انفجار در پل کريمه و  رزمناو «موسکوا»، دو رسوايي که نشان دهنده افول قدرت روسيه در شبه جزيه کريمه است. بعدي چه خواهد بود؟
پوتين دستور بررسي موضوع و بازگشايي اين پل را صادر کرده‌است. پل روي تنگه کرچ توسط ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در سال 2018، چهار سال پس از الحاق کريمه به روسيه افتتاح شد.
اين پل به عنوان يک هدف کليدي براي نيروهاي اوکرايني مطرح شده است چون روسيه از آن براي انتقال تجهيزات نظامي به اوکراين استفاده مي‌کند.
هشدار تند لاوروف
از سوي ديگر، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه روز شنبه به کساني که با مسکو از زبان تحريم سخن مي‌گويند، هشدار داد که صبر روسيه حدي دارد.
لاوروف همچنين گفت که غرب به دروغ و دغل کاري متوسل مي‌شود تا روسيه را منبع تهديدهاي هسته اي جلوه دهد.
وي افزود: غرب همه چيز را تحريف مي‌کند تا نشان دهد اين روسيه است که ادعاي تهديدهاي هسته اي دارد و ممکن است در اوکراين به استفاده از سلاح هسته اي متوسل شود.
وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد: دغل کاري‌هاي متعدد و دروغ‌هاي آشکار از سوي غرب در اين زمينه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، هرچند ما به آن عادت کرده‌ايم.
به گفته ديپلمات ارشد روسيه، آمريکا و متحدانش به طور فعالانه‌اي تلاش مي‌کنند لفاظي‌هاي هسته‌اي در ارتباط با اوکراين را در دستور کار جهاني قرار دهند.
پيشتر ولوديمير زلنسکي رئيس جمهوري اوکراين از سازمان پيمان آتلانتيک شمالي موسوم به ناتو خواست حملات پيشگيرانه اي را عليه روسيه در پيش گيرد.
لئونيد اسلوتسکي رئيس کميته روابط خارجي دوماي روسيه نيز در پاسخ به سخنان زلنسکي گفت که رئيس جمهوري اوکراين پاي کشورهاي غربي را به لفاظي هسته‌اي باز مي‌کند و سراسر جهان را به آستانه آخرالزماني سوق مي‌دهد.
در اين ميان، ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز روز جمعه گفت بيانيه‌هاي متناقض کي يف در مورد لفاظي‌هاي هسته اي با غرب به رهبري آمريکا هماهنگ شده است. خبرگزاري اسپوتنيک نيز گزارش داد که وزير امور خارجه روسيه در سخناني اعلام کرد که مسکو براي اينکه شرکاي بين المللي اش نتايج همه پرسي‌هاي الحاق جمهوري‌هاي دونتسک و لوگانسک و همچنين مناطق خرسون و ژاپوريژيا به روسيه را به رسميت بشناسند، عجله اي ندارد.
لاوروف گفت: زمان کمي از همه پرسي‌هاي برگزار شده و نتايج آن گذشته است. شرکاي خارجي ما براي درک واقعيات ژئوپوليتيکي جديد به زمان نياز دارند و ما به کسي فشار وارد نمي‌کنيم.
کد مطلب: 176685
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *