۰
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۹
پرواز قيمت جهاني نفت با تصميم اخير اوپک پلاس

بايدن: تصميم اوپک پلاس کوته بينانه است

اوپک پلاس در اجلاس خود در روز چهارشنبه گذشته درباره شديدترين کاهش توليد نفت خود از زمان آغاز همه گيري کرونا در سال 2020 به توافق رسيد.توليدکنندگان اوپک پلاس با ناديده گرفتن فشار آمريکا، در ديدار روز چهارشنبه، کاهش گروهي توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز را تصويب کردند.بنابر اين گزارش، وزيران نفت اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نخستين ديدار حضوري از سال 2020، براي پشتيباني از بهبود قيمت نفت، با کاهش توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز از نوامبر، موافقت کردند.
بايدن: تصميم اوپک پلاس کوته بينانه است
گروه اقتصادي- شهرام صدوقي: اوپک پلاس در اجلاس خود در روز چهارشنبه گذشته درباره شديدترين کاهش توليد نفت خود از زمان آغاز همه گيري کرونا در سال 2020 به توافق رسيد.توليدکنندگان اوپک پلاس با ناديده گرفتن فشار آمريکا، در ديدار روز چهارشنبه، کاهش گروهي توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز را تصويب کردند.بنابر اين گزارش، وزيران نفت اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نخستين ديدار حضوري از سال 2020، براي پشتيباني از بهبود قيمت نفت، با کاهش توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز از نوامبر، موافقت کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،فعالان بازار انتظار داشتند اوپک پلاس کاهش توليد بين 500 هزار تا دو ميليون بشکه در روز را تصويب کند.اوپک پلاس اوايل سال 2020 در مواجهه با فروپاشي تقاضا در اوج بحران کوويد 19، با کاهش توليد حدود 10 ميليون بشکه در روز موافقت کرد و از آن زمان سرگرم تسهيل تدريجي محدوديت عرضه بود هر چند که بعضي از کشورهاي اوپک پلاس قادر به تحقق سهميه توليد بالاتر نبودند. 
تصميم روز چهارشنبه، سياست توليدي که اين گروه دنبال مي‌کرد را معکوس مي‌کند.خبرگزاري رويترز نوشت: اين توافق به رغم فشار آمريکا و ديگر کشورها براي توليد بيشتر حاصل شده و عرضه را در بازاري که هم اکنون نيز در تنگنا هست، محدودتر مي‌کند.اين کاهش مي‌تواند باعث بهبود قيمت نفت شود. 
قيمت نفت به دليل نگراني از رکود اقتصاد جهاني، افزايش نرخ بهره و دلار قوي تر از 120 دلار در سه ماه پيش به حدود 90 دلار کاهش يافته است.به گفته يک منبع آگاه آمريکا با اين بهانه که اصول بازار از اقدام اوپک حمايت نمي‌کند، اين سازمان را تحت فشار قرار داده بود تا توليد خود را کاهش ندهد. قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پي توافق وزيران اوپک پلاس با بزرگترين کاهش توليد از سال 2020، به بالاترين رکورد سه هفته اخير صعود کرد.بهاي معاملات نفت برنت يک دلار و 57 سنت معادل 1.7 درصد افزايش يافت و در 93 دلار و 37 سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت در طول معاملات چهارشنبه، تا رکورد 93 دلار و 96 سنت پيش رفت که بالاترين رکورد از 15 سپتامبر بود.بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا يک دلار و 24 سنت معادل 1.4 درصد افزايش يافت و در 87 دلار و 76 سنت در هر بشکه بسته شد.
 هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت در دو روز گذشته، رشد چشمگيري داشته اند.تصويب کاهش توليد نفت به ميزان دو ميليون بشکه در روز از سوي وزيران اوپک پلاس، مي‌تواند از قيمتهاي نفت که به دليل ترس از رکود اقتصادي، افزايش نرخهاي بهره آمريکا و رشد ارزش دلار آمريکا، از 120 دلار به حدود 90 دلار نزول کرده اند، حمايت کند.
واکنش آمريکا به افزايش قيمت نفت
پس از اعلام اين خبر، رئيس جمهور آمريکا با ابراز نا اميدي از تصميم اوپک پلاس جهت کاهش توليد نفت، آن را کوته بينانه خواند.جو بايدن رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرد که آمريکا به دنبال گزينه‌هاي جايگزين است.
اقدام اوپک پلاس احتمال افزايش قيمت سوخت در آمريکا پيش از انتخابات ميان دوره‌اي کنگره را افزايش  داده است.از سوي ديگر بايدن در پاسخ به اين پرسش که آيا از تصميمش براي سفر به عربستان پشيمان است، مدعي شد که اين سفر هيچ ارتباطي با نفت نداشت.بايدن افزود: موضوع اين سفر، خاورميانه، اسرائيل و منطقي کردن مواضع بود.جيک ساليوان مشاور امنيت ملي کاخ سفيد و برايان ديز مدير شوراي ملي اقتصاد آمريکا روز چهارشنبه به وقت محلي با انتشار بيانيه‌اي مشترک اعلام کردند بايدن با انتقاد از تصميم کاهش توليد نفت توسط اوپک پلاس، ادعا کرد اين کار تبعات منفي بر کشورهاي فقير و در حال توسعه خواهد گذاشت.بايدن همچنين به وزارت انرژي آمريکا دستور داد در ماه آينده 10 ميليون بشکه نفت از ذخاير استراتژيک آمريکا آزاد و اقدامات ممکن براي افزايش توليد نفت را بررسي کند.
رئيس جمهور آمريکا علاوه بر اين، از شرکت‌هاي نفتي آمريکا درخواست کرد که قيمت‌هاي سوخت را کاهش بدهند تا مصرف کنندگان آمريکايي متحمل هزينه کمتري شوند.در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است که دولت بايدن در مورد اتخاذ اقدمات لازم براي کاهش تسلط اوپک بر قيمت‌هاي انرژي، با کنگره آمريکا مشورت خواهد کرد.بلينکن، وزير خارجه آمريکا نيز به اقدام اوپک واکنش نشان داد و گفت که آمريکا تلاش مي‌کند قيمت نفت را پايين نگه دارد، حتي با وجود اجماع اوپک بر کاهش توليد نفت.
 رسانه‌هاي آمريکايي نيز در واکنش به اقدام اوپک در مطالبي از احتمال افزايش قيمت بنزين در اين کشور به علت رشد قيمت نفت خبر داده‌اند.يورگ لئون، تحليلگر شرکت تحقيقاتي ريستاد انرژي گفت: ما بر اين باوريم که اهداف توليد جديد عمدتا بر عهده توليدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودي، امارات متحده عربي و کويت خواهد بود.احسان عبدالجبار، وزير نفت عراق گفت: عراق اميدوار است تصميم اوپک پلاس براي کاهش توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز، به ثبات بازار جهاني و پشتيباني از قيمتها، کمک کند. اين کشور قصد دارد سطح توليدي که در توافق با کشورهاي اوپک در ژوييه سال 2021 تعيين شده بود را حفظ کند و صادرات نفت عراق از اين کاهش توليد، متاثر نخواهد شد.در اين بين، آمار اداره اطلاعات انرژي آمريکا نشان داد ذخاير نفت، بنزين و سوختهاي ديگر، هفته گذشته کاهش داشته است.
ذخاير نفت با 1.4 ميليون بشکه کاهش، به 429.2 ميليون بشکه رسيد. ذخاير بنزين 4.7 ميليون بشکه و ذخاير سوختهاي ديگر شامل ديزل و نفت کوره، 3.4 ميليون بشکه کاهش پيدا کرد.بر اساس گزارش رويترز، فيليپ فلاين، تحليلگر گروه پرايس فيوچرز گفت: ما شاهد کاهش چشمگير عرضه بنزين و ديزل هستيم. در هفته‌هاي اخير مکررا شنيده ايم که اقتصاد کند شده و قيمتهاي نفت به دليل به اوج رسيدن تقاضا، کاهش پيدا کرده اند اما به نظر مي‌رسد اين آمار بسيار بهتر از حد تصور مردم بوده است.
پيش‌بيني برگشت نفت 100 دلاري
بانک مورگان استنلي پيش بيني کرد قيمتهاي نفت سريعتر از برآورد قبلي، دوباره به 100 دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد و قيمت مورد پيش بيني براي نفت در سه ماهه نخست سال آينده را از 95 به 100 دلار در هر بشکه، بالا برد.بانک مورگان استنلي پيش بيني کرد سال ميلادي آينده، کمبود عرضه در بازار نفت از 200 هزار بشکه در روز برآورد قبلي، به 900 هزار بشکه در روز افزايش پيدا مي‌کند.استراتژيستهاي مورگان استنلي اعلام کردند اين پيش بيني‌ها با فرض اين بوده که توليد نفت روسيه پس از اجرايي شدن تحريمهاي اتحاديه اروپا، به ميزان يک تا 1.5 ميليون بشکه در روز کاهش پيدا مي‌کند. بانکهاي ديگر هم به کاهش توليد بزرگ اوپک پلاس واکنش نشان داد و پيش بيني قيمت نفت را بالا بردند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس پيش بيني قيمت نفت برنت در سه ماهه جاري را به ميزان 10 دلار افزايش داد و 110 دلار در هر بشکه اعلام کرد. گلدمن ساکس پيش بيني قيمت نفت برنت در سال 2022 را از 99 به 104 دلار و قيمت سال 2023 را از 108 به 110 دلار بالا برد.
دامين کوروالين، مدير تحقيقات انرژي گلدمن ساکس به تلويزيون بلومبرگ گفت: تمامي تحولاتي که در بخش عرضه شاهد بوده ايم، زمينه را براي قيمت‌هاي بالاتر نفت تا پايان سال، فراهم مي‌کنند.
بر اساس گزارش اويل پرايس، وارن پاترسون، مدير استراتژي کالاها در موسسه مالي آي ان جي گفت: با توجه به کاهش عرضه بزرگي که از سوي اوپک پلاس اعلام شده است، بازار جهاني احتمالا تا پايان سال 2023 با کمبود عرضه مواجه خواهد بود.
اين بانک در حال حاضر پيش بيني مي‌کند قيمت هر بشکه نفت برنت تا پايان امسال و نيمه اول سال 2023، در محدوده 90 دلار مي‌ماند و در نيمه دوم سال آينده افزايش بيشتري پيدا کند.
کد مطلب: 176579
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *